Vantaan Energia ja Luontoliitto ovat aloittaneet yhteistyön

Vantaan Energia ja Luontoliitto aloittavat yhteistyön

Vuoteen 2030 mennessä hiilinegatiiviseksi kiertotalousenergiayhtiöksi tähtäävä Vantaan Energia ja Luontoliitto ovat aloittaneet yhteistyön.

Yhteistyön tavoitteena on lisätä yhteiskunnallista keskustelua ja ymmärrystä kestävään energiaan, kiertotalouteen ja luonnon monimuotoisuuteen liittyen.

“Näen tässä yhteistyössä molemminpuolisen oppimisen mahdollisuuksia. Energiayhtiöiden merkitys päästöjen vähentämisessä on todella merkittävä, ja päästövähennysten lisäksi on kiinnitettävä aiempaa suurempaa huomiota luonnon monimuotoisuuden suojelemiseen”, Luontoliiton toiminnanjohtaja Riku Eskelinen sanoo.

“Energiayhtiöiden muutos päästöttömiksi ja resurssiviisaiksi vaatii todella nopeita ja suuria päätöksiä. Meille on tärkeää käydä laajaa yhteiskunnallista keskustelua siitä, kuinka muutos tehdään niin, että kaikki näkökulmat otetaan huomioon. Siksi on tosi hienoa, että pääsemme keskustelemaan Luontoliiton kanssa luonnon monimuotoisuudesta toiminnassamme”, Vantaan Energia toimitusjohtaja Jukka Toivonen sanoo.

Luontoliitto osallistunut johtoryhmän tapaamisiin

Yhteistyön tiimoilta Luontoliitto auttaa Vantaan Energiaa kehittämään toimintaansa sellaiseen suuntaan, joka ottaa paremmin huomioon luonnon monimuotoisuuden.

Luontoliitto on muun muassa osallistunut johtoryhmän tapaamisiin.

”Luontoliiton ja Vantaan Energian ensimmäinen tapaaminen meni oikein hyvin ja keskustelu oli hyvin runsasta. Olin positiivisesti yllättynyt siitä kunnianhimosta, jolla Vantaan Energia suhtautuu luonto- ja ilmastokysymyksiin, ja etenkin konkreettisista suunnitelmista ja päätöksistä jo tässä vaiheessa. Keskustelua syntyi runsaasti etenkin metsien energiakäyttöön liittyen. Puhuimme muun muassa siitä, kannattaako käyttää myrskytuho- tai kirjanpainajapuita energiakäytössä, ja miten jättää luontoarvoiltaan arvokkaat metsät energiakäytön ulkopuolelle”, kertoo Luontoliiton metsäryhmään kuuluva luonnonmaatieteiden maisteri Helena Rautakoski

”Vaikutti siltä, että keskustelu innosti aiheesta aiemmin vähän tietäviäkin pohtimaan luontovaikutuksia entistä tarkemmin ja ymmärrys etenkin metsien luontoarvoista ja niihin vaikuttavista tekijöistä varmasti kasvoi. Me taas opimme Vantaan Energian toiminnasta ja suunnitelmista sekä inspiroiduimme kiinnostavista keskusteluista. Toivottavasti yhteistyö on jatkossakin yhtä hyödyllistä!”

Lue lisää Luontoliiton vastuullisuuskumppaneista ja katso Vantaan Energian ja Luontoliiton yhteinen video täällä.

Kysy lisää yhteistyön toteutuksesta:

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Teija Korpela, teija.korpela(a)vantaanenergia.fi, 050 4396416

Viestintäpäällikkö Merja Forsman, merja.forsman(a)luontoliitto.fi, 040 8618915

www.vantaanenergia.fi

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Valokuvakilpailun virtuaalinäyttely

Luontoliiton ja Suomen Luonnonvalokuvaajat ry:n keväiseen valokuvakilpailuun osallistui suuri määrä eri-ikäisiä lapsia ja nuoria. Kisan taso oli korkea, ja voittajiksi valittiin 14-vuotias Kaapo ja 17-vuotias Aino. Halusimme koota pienen virtuaalinäyttelyn kilpailuun osallistuneista upeista valokuvista. Valtavat kiitokset kaikille ihania kevätkuvia lähettäneille!