Älä osta mitään -päivää vietetään jälleen 29.11. ja kulutuskriittiseen kampanjaan voi lähteä mukaan vaikka heti Vastamainoskisaan osallistumalla. Tiesitkö, että sivuiltamme löytyy kattava vastamainosgalleria, jossa on esillä kilpailuteoksia vuodesta 2005 lähtien?
Vastamainokset ovat mainosmaisia teoksia, jotka kommentoivat mainoksia ja kulutuskulttuuria parodian ja huumorin keinoin. Ne pyrkivät usein paljastamaan tuotteiden tai palveluiden haitalliset vaikutukset kuluttajille, yhteiskunnalle ja ympäristölle. Vastamainosten tekeminen onkin erittäin hauska tapa tehdä matalan kynnyksen ympäristötoimintaa!
Luontoliitto ja Voima-lehti järjestivät ensimmäisen Mainoskupla-vastamainoskilpailun vuonna 2005. Kilpailutyöt toivat esiin kriittisiä näkökulmia mainontaan ja kulutuskulttuuriin. Mainoskupla järjestettiin viimeisen kerran vuonna 2014, mutta se herätettiin uudelleen henkiin vuonna 2023 uudella nimellä, Vastamainoskisa. Kilpailuihin on vuosien aikana osallistunut niin nuoria kuin aikuisia ammattilaisiakin.
Nyt olemme koonneet vaikuttavammat kilpailutyöt yhteen paikkaan. (Muista rullailla sivua riittävän alas.) Gallerian teokset herättävät pohtimaan mainonnan ja kuluttamiemme tuotteiden vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan ja toivottavasti myös innostavat omien vastamainosten tekemiseen.