Vastamainokset
Vastamainos on mainosmainen juliste tai video, joka kommentoi mainoksia ja kulutuskulttuuria parodian ja huumorin keinoin. Vastamainokset pyrkivät usein paljastamaan tuotteiden tai palveluiden haitalliset vaikutukset kuluttajille, yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Esimerkkejä vastamainoksista löytyy mm. Voima-lehden vastamainosgalleriasta ja tämän sivun lopusta.
Vastamainoskilpailu
Luontoliitto järjestää vuosittain vastamainoskilpailun yhdessä Voima-lehden kanssa. Vuonna 2024 kisan teemana on pikamuoti ja sen aiheuttamat ongelmat Vastamainoskisa alkaa 1.9. ja päättyy 1.11. Parhaat vastamainokset palkitaan marraskuun lopussa.
Kilpailuun voivat osallistua kaikki 10 vuotta täyttäneet. Teoksen voi tehdä yksin tai kaverin kanssa.
Kilpailuun lähetettyjä teoksia esitellään muun muassa Luontoliiton Instagram-tilillä Älä osta mitään -viikon aikana ja myöhemmin Nuorten Luonto -lehdessä. Parhaat vastamainokset palkitaan mm. Nuorten Luonto -lehden vuosikerralla ja diplomilla.
Näin teet vastamainoksen
- Etsi lehdistä tai internetistä sinua kiinnostava mainos.
Mieti sitten, miten mainoksessa esitetty tuote tai palvelu vaikuttaa negatiivisesti ympäristöön, yhteiskuntaan tai kuluttajiin?
- Pohdi, miten voisit muokata mainoksen tekstiä, kuvaa tai logoa niin, että sen viesti muuttuu.
Miten saat mainoksen kritisoimaan tuotetta? Mitä tuotteeseen liittyviä ongelmia voit nostaa esiin?
- Voit toteuttaa vastamainoksen monin eri tavoin:
- Voit tehdä vastamainoksen olemassa olevan mainoksen päälle käsin, kuvankäsittely- tai graafisen suunnittelun ohjelmalla. (Esim. Canva.com on ilmainen graafisen suunnittelun verkkotyökalu.)
- Voit tehdä vastamainoksen alusta loppuun itse piirtämällä sen käsin tai tietokoneen tai tabletin piirustusohjelmalla.
- Vastamainoksen voi tehdä myös eri mainosten osia kokoamalla ja yhdistelemällä eli kollaasina.
- Voit myös kuvata videomuotoisen vastamainoksen, joka matkii ja kritisoi jotain yleisesti tunnettua tuotetta ja sen mainosta.
Huom! Vastamainos voi lainata osia oikeasta mainoksesta tai useista mainoksista. Valmis teos kuitenkin muuttaa alkuperäisen mainoksen sanomaa ja kommentoi sitä. Vastamainos tuo näkyviin jotain sellaista tuotteeseen, sen valmistamiseen tai käyttämiseen liittyvää, mitä mainostajat eivät itse koskaan haluaisi sanoa ääneen. Vaikka vastamainoksen viesti voi olla – ja usein onkin – vakava, on sen tyyli usein leikittelevä ja jopa humoristinen. Tämän leikittelevyyden ja humoristisuuden vastamainokset lainaavat oikeilta mainoksilta.
Parodia ja kritiikkitarkoituksiin myös olemassa olevien mainosten tekstien ja kuvien sekä logojen lainaaminen on sallittua. Ne mahtuvat hyvin sitaattioikeuden piiriin ja valmiit teokset ylittävät teoskynnyksen.
Kilpailuun osallistuminen
Lähetä tekemäsi vastamainos 1.11. mennessä sähköpostitse osoitteeseen viestinta@luontoliitto.fi
Laita sähköpostin otsikoksi Vastamainoskisa ja kirjoita viestiin
- etu- ja sukunimesi
- ikäsi
- yhteystietosi
Huom! Kuvan on hyvä olla jpg/jpeg/png/pdf-muotoinen ja videon mp4-muotoinen.
Lähetäthän vain hyvälaatuisia kuvia, jotka voi tarvittaessa printata Oodin näyttelyyn. (Hyvä yleisohje on, että kuvan pisin sivu on väh. 3000px.)
Jos haluat lähettää paperisen kilpailutyön, suojaa se sopivan kokoisella kirjekuorella ja kirjoita osoitteeksi: Luontoliitto, Mannerheimintie 109, 00280 Helsinki.
Osallistumalla kilpailuun annat Luontoliitolle oikeuden julkaista tekemäsi kuvan Luontoliiton somekanavissa, Nuorten Luonto -lehdessä ja verkkosivuillamme sekä laittaa sen esille keskuskirjasto Oodin näyttelyyn.
Lisätietoja:
Suvi Rajamäki, Luontoliiton tiedottaja
suvi.rajamaki@luontoliitto.fi
Vastamainoksia menneiltä vuosilta
Luontoliitto ja Voima järjestivät suosittua Mainoskupla-vastamainoskilpailua vuosina 2005–2014. Kilpailussa oli tuolloin kaikille avoin sarja sekä oma sarjansa ammattilaisille ja alan opiskelijoille.
Vastamainoskisa herätettiin henkiin vuonna 2023, lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen. Nyt kisassa on kaksi sarjaa: lasten ja nuorten sarja sekä kaikenikäisille avoin sarja.