Älä osta mitään -päivä, logo

Älä osta mitään -päivä

Luontoliiton Älä osta mitään -päivää vietetään joka vuosi kiitospäivän jälkeisenä perjantaina, samana päivänä kuin mustaa perjantaita eli Black Fridayta. Teemapäivän tarkoituksena on haastaa pohtimaan kulutuspäätöksiä ja niiden vaikutusta ympäristöön. Vuoden 2024 Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina 29.11.

Jokaisella ostamallamme esineellä, elintarvikkeella ja tuotteella on tausta: joku on valmistanut tuotteen, ehkä viljellyt raaka-aineet, tuote on päätynyt kauppaan pitkän tien kautta ja todennäköisesti jatkaa elämäänsä kaatopaikalla tai kierrätyksessä vielä senkin jälkeen, kun me olemme luopuneet sen käytöstä. 

Kuluttajina olemme jatkuvasti alttiina mainonnalle – huomasimme sitä tai emme. Mainokset luovat usein keinotekoisiakin tarpeita ja saavat meidät uskomaan, että meiltä puuttuu jotain.  Elämä vaatii jatkuvaa materiaalitäydennystä, jotta kykenisimme olemaan onnellisia ja tyytyväisiä.

Lisää otsikkotekstisi tähän

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Älä osta mitään haastaa kulutuskriittisyyyteen ympäri vuoden

Älä osta mitään -päivän alkuperäinen idea oli haastaa ihmisiä kokeilemaan ostolakkoa yhden päivän ajan. Ylikulutus kiihdyttää ilmastonmuutosta ja luontokatoa, joten yhden päivän sijaan kulutuskriittisyyttä kaivataan ympäri vuoden. Luontoliiton Älä osta mitään -päivä onkin vuosien saatossa kehittynyt koko marraskuun kestäväksi kampanjaksi.

Älä osta mitään -päivä on jo 31 vuotta

Älä osta mitään -päivä keksittiin Black Friday -alennusmyyntipäivän vastavoimaksi Vancouverissa vuonna 1992. Luontoliitto toi kulutuskriittisen teemapäivän Suomeen jo seuraavana vuonna, vaikka varsinaiset ensimmäiset “mustan perjantain” alennuskampanjat nähtiin meillä vasta lähes 15 vuotta myöhemmin. Tänä vuonna Älä osta mitään -päivä täyttää 31 vuotta.

Vastamainokset

Vastamainos on mainosmainen juliste tai video, joka kommentoi mainoksia ja kulutuskulttuuria parodian ja huumorin keinoin.Luontoliitto järjestää vuosittain vastamainoskilpailun yhdessä Voima-lehden kanssa. Kilpailussa etsitään nokkelia ja ajatuksia herättäviä vastamainoksia, joissa otetaan kantaa kulutuskulttuuriin ja sen ympäristövaikutuksiin. Parhaat työt palkitaan.

Ideoita oppitunnille

Miten kulutuskriittisyyttä voi käsitellä koulussa? Kuinka innostaa oppilaita pohtimaan omaa kulutuskäyttäytymistään? Kokosimme ideoita eri oppitunneille.

Vinkkejä kestävämpään arkeen

Keräsimme runsaasti vinkkejä, joiden avulla voit tehdä omasta arjestasi kestävämmän. Kestävämmän arjen rakentaminen ei ole vaikeaa, vaan se on hauskaa ja sen avulla voi jopa päästää rahaa. Etsi omaan arkeesi sopivat vinkit ja lähde laskemaan hiilijalanjälkeäsi.

Vinkkejä kestävämpään jouluun

Joulun ei tarvitse olla kammottava kulutusjuhla. Keräsimme vinkkejä ympäristöystävällisempään joulunviettoon. Sivuilta löydät myös ideoita aineettomiin lahjoihin, pikkujoulupelin ohjeet ja ideoita oman joulutempauksen järjestämiseen.

Miten kulutuskulttuuri ja ylikuluttaminen vaikuttavat ympäristöön? 

Ylikulutus tarkoittaa sitä, että kulutamme luonnonvaroja nopeammin kuin maapallo pystyy niitä tuottamaan. Ylikulutus aiheuttaa muun muassa luontokatoa eli luonnon monimuotoisuuden vähenemistä. Esimerkiksi metsien liiallinen hakkaaminen tuhoaa elinympäristöjä ja voi johtaa lajien häviämiseen, liikakalastus vaarantaa meriekosysteemejä ja veden liikakäyttö voi jopa kuivattaa kokonaisia järviä.  

Luonnonvarojen liikakäyttö ja ylikulutus vaikuttavat myös ilmastonmuutokseen ja lisäävät ilmansaasteita ja jätettä sekä pahentavat vesistöjen rehevöitymistä.