Älä osta mitään -päivä
Luontoliiton Älä osta mitään -päivää vietetään joka vuosi kiitospäivän jälkeisenä perjantaina, samana päivänä kuin mustaa perjantaita eli Black Fridayta. Teemapäivän tarkoituksena on haastaa pohtimaan kulutuspäätöksiä ja niiden vaikutusta ympäristöön. Vuoden 2024 Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina 29.11.
Jokaisella ostamallamme esineellä, elintarvikkeella ja tuotteella on tausta: joku on valmistanut tuotteen, ehkä viljellyt raaka-aineet, tuote on päätynyt kauppaan pitkän tien kautta ja todennäköisesti jatkaa elämäänsä kaatopaikalla tai kierrätyksessä vielä senkin jälkeen, kun me olemme luopuneet sen käytöstä.
Kuluttajina olemme jatkuvasti alttiina mainonnalle – huomasimme sitä tai emme. Mainokset luovat usein keinotekoisiakin tarpeita ja saavat meidät uskomaan, että meiltä puuttuu jotain. Elämä vaatii jatkuvaa materiaalitäydennystä, jotta kykenisimme olemaan onnellisia ja tyytyväisiä.
Lisää otsikkotekstisi tähän
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Älä osta mitään haastaa kulutuskriittisyyyteen ympäri vuoden
Älä osta mitään -päivän alkuperäinen idea oli haastaa ihmisiä kokeilemaan ostolakkoa yhden päivän ajan. Ylikulutus kiihdyttää ilmastonmuutosta ja luontokatoa, joten yhden päivän sijaan kulutuskriittisyyttä kaivataan ympäri vuoden. Luontoliiton Älä osta mitään -päivä onkin vuosien saatossa kehittynyt koko marraskuun kestäväksi kampanjaksi.
Älä osta mitään -päivä on jo 31 vuotta
Vastamainokset
Ideoita oppitunnille
Vinkkejä kestävämpään arkeen
Vinkkejä kestävämpään jouluun
Luontoliitto vetoaa pikamuodin ympäristöhaittojen vähentämiseksi
Perjantaina 29.11. vietetään jälleen Älä osta mitään -päivää. Kulutuskriittisen kampanjan tämänvuotinen teema on pikamuoti, ja lasten ja nuorten oma ympäristöjärjestö Luontoliitto kerää allekirjoituksia vetoomukseen, jossa vaaditaan lainsäädäntöä pikamuodin haittojen vähentämiseksi.
Osallistu Vastamainoskisaan – parhaat palkitaan Älä osta mitään -päivänä 29.11.
Kilpailussa etsitään ajatuksia herättäviä vastamainoksia, joissa otetaan kantaa pikamuotiin ja sen aiheuttamiin ongelmiin. Kilpailuteokset voivat olla eri tavoin tehtyjä kuvia tai videoita. Lue tästä jutusta ohjeita vastamainoksen tekemiseen ja kisaan osallistumiseen.
Älä osta ultrapikamuotia – marraskuussa kampanjoidaan jälleen kestävämpien kulutustottumusten puolesta
Luontoliiton Älä osta mitään -kampanja keskittyy tänä vuonna ultrapikamuotiin ja tekstiiliteollisuuden nurjiin puoliin, sillä tekstiili- ja muotiteollisuus saastuttaa enemmän kuin lento- ja laivaliikenne yhteensä. Älä osta mitään -päivänä 29.11. lasten ja nuorten oma ympäristöjärjestö järjestää kulutuskriittisiä tempauksia eri puolilla Suomea.
Miten kulutuskulttuuri ja ylikuluttaminen vaikuttavat ympäristöön?
Ylikulutus tarkoittaa sitä, että kulutamme luonnonvaroja nopeammin kuin maapallo pystyy niitä tuottamaan. Ylikulutus aiheuttaa muun muassa luontokatoa eli luonnon monimuotoisuuden vähenemistä. Esimerkiksi metsien liiallinen hakkaaminen tuhoaa elinympäristöjä ja voi johtaa lajien häviämiseen, liikakalastus vaarantaa meriekosysteemejä ja veden liikakäyttö voi jopa kuivattaa kokonaisia järviä.
Luonnonvarojen liikakäyttö ja ylikulutus vaikuttavat myös ilmastonmuutokseen ja lisäävät ilmansaasteita ja jätettä sekä pahentavat vesistöjen rehevöitymistä.