Tulevaisuuden pakkastalvet ja lumileikit uhattuna

maisema-3-scaled

Tänä talvena olemme saaneet nauttia lumisesta luonnosta. Siitä huolimatta Suomen talvet ja neljä vuodenaikaamme ovat muutoksen alla. Talven muutoksen merkit ovat huomattavissa koko Suomen laajuisesti. Tarvitsemme tieteeseen pohjautuvia ja ilmastonmuutosta ennaltaehkäiseviä toimia enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

“Ilmastonmuutoksen myötä sekä talvien että alueiden välinen vaihtelu kasvaa. Joet ja ojat tulvivat yhä useammin kesken talven ja jäällä liikkuminen on yhä harvemmin turvallista. Vuosisadan loppupuolella jopa puolet Etelä-Suomen talvista jäävät ilman pysyvää lumipeitettä. Samalla Rovaniemellä lumipeitteinen aika jää hyvin lyhyeksi”, kertoo Suomen ympäristökeskuksen ryhmäpäällikkö Jari Uusikivi.

Muutoksiin ja muutosten tuomiin riskeihin varautuminen on tärkeää. Yksittäiset talvet voivat olla runsaslumisia, mutta pitkän aikavälin trendi on selvä: lumen ja jään määrä tulee vähenemään.

Luontoliitto ja Suomen ympäristökeskus kutsuvat mukaan Talviseurantaan

Luontoliiton ja Suomen ympäristökeskuksen Talviseuranta-kampanjan avulla talvessa tapahtuvia muutoksia voi kuka tahansa havainnoida. Talviseuranta kannustaa liikkumaan talvisessa luonnossa, havainnoimaan omaa lähiympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia.

“Jotta tulevat sukupolvet saavat myös nauttia lumileikeistä luonnossa, meidän on toimittava. Talviseuranta aktivoi toimimaan kansalaishavainnoinnin keinoin. Osallistumalla Talviseurantaan keräämme tärkeää aineistoa tutkimuksen tueksi. Talviseuranta on mainio tapa toteuttaa luonnonharrastusta ikään katsomatta”, sanoo Luontoliiton ympäristökasvatuspäällikkö Ilona Tuovinen.

Luontoliitto ja Suomen ympäristökeskus järjestävät yhdessä jokavuotisen Talviseurantakampanjaa. Talviseurannassa havainnoidaan talven etenemistä tarkkailemalla lumen ja jään muutoksia sekä talvella esiintyviä eläinlajeja.

Talviseurannan verkkosivu ja havainnot: www.talviseuranta.fi

Lisätiedot: Ilona Tuovinen, Luontoliiton ympäristökasvatuspäällikkö, ilona.tuovinen@luontoliitto.fi Puh. +350 45 127 1226 Jari Uusikivi, Suomen ympäristökeskuksen ryhmäpäällikkö jari.uusikivi@syke.fi

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Ei kesää ilman Luontoliiton leirejä!

Luontoliiton kesäleirit ovat käynnistyneet, ja ensimmäisillä kesälomaviikoilla on leireilty muun muassa Tampereella, Lappeenrannassa ja Espoossa. Järjestämme tänäkin kesänä luontoleirejä lapsille, nuorille ja perheille ympäri Suomen.