Luontomarssi vaatii päättäjiltä järempiä toimia luontokadon ja ilmastokriisin hillitsemiseksi

tapahtumakalenteri_mielenosoitus-scaled

Lauantaina 18.3. ympäri Suomea järjestettävä Luontomarssi vaatii päättäjiltä riittäviä toimia luontokadon pysäyttämiseksi ja hiilinielujen pelastamiseksi.

Luontomarssi järjestetään lauantaina 18.3. kello 13 ainakin 18 paikkakunnalla, esimerkiksi Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa, Kemissä ja Äkäslompolossa. Mielenosoitukset kokoavat yhteen tuhansia mielenosoittajia vaatimaan päättäjiltä toimia luontokadon pysäyttämiseksi ja ilmastokriisin torjumiseksi.

Marssia toteuttavat järjestöt painottavat, että luontokato on mahdollista ratkaista vain vähentämällä metsien hakkuita ja lisäämällä suojelua. Greenpeacen maajohtajan Touko Sipiläisen mukaan tapahtumalla halutaan muistuttaa seuraavaa hallitusta sen tärkeästä tehtävästä:

“Tätä ei voi sanoa kyllin painokkaasti: tuleva hallituskausi on ratkaiseva, jotta luontokato saadaan Suomessa pysäytettyä ja nieluromahdus korjattua. Valtion metsiä on suojeltava vähintään 500 000 hehtaaria – mukaan lukien kaikki jäljellä olevat luonnonmetsät. Metsät ovat nyt ratkaisevassa asemassa sekä luonnon että ilmaston näkökulmasta”, Sipiläinen sanoo.

Suomen luonnonsuojeluliiton suojelupäällikkö Paloma Hannonen muistuttaa, että Suomen ilmastotavoitteet ovat vaarantuneet hiilinielujen romahtamisen vuoksi.

“On selvää, että hakkuita on vähennettävä niin monimuotoisuuden, ilmaston kuin vesistöjenkin takia. Meidän on yhteiskuntana pakko priorisoida, mihin haluamme puuta käyttää. Metsämme eivät riitä kaikkeen”, Hannonen sanoo.

“Ahdistuksen sijaan on aika toimia”

23-vuotias metsätieteiden opiskelija, Luontoliiton metsäryhmän ja Elokapinan aktivisti Ida Korhonen sanoo osallistuvansa Luontomarssille ja myös pitävänsä puheen siellä siksi, että Suomen luonto on antanut hänelle paljon; on aika antaa jotain takaisin.

“Paljon on puhuttu siitä, että hyvinvointivaltiomme on rakennettu metsiä kaatamalla. Jos näin on, olemme metsille velkaa sen, että huolehdimme nyt niiden monimuotoisuuden suojelemisesta ja ennallistamisesta”, Korhonen sanoo.

Korhosen mukaan on myös aika herätä huomaamaan, kuinka huonosti Suomen luonnolla menee.

“Sen huomaaminen on epämukavaa, mutta välttämätöntä. Sen sijaan että koemme syyllisyyttä ja ahdistumme tai kiellämme meneillään olevan sukupuuttoaallon, on aika toimia. Niin valtion, kuntien kuin yritysten on aika kantaa vastuunsa luontokadon pysäyttämiseksi nyt.”

Lisätietoja marsseista, niiden vaatimuksista, järjestäjistä ja aikatauluista osoitteessa https://www.luontomarssi.fi/

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jaakko Kilpeläinen

Tiedottaja, Greenpeace

044 301 2007 / jaakko.kilpelainen@greenpeace.org

Voiko luontoa pelastaa sijoitusmaailmaan vaikuttamalla?

Mitä suursijoittajat voivat tehdä luonnon puolesta, ja miksi heidän tulisi olla kiinnostuneita ekologisesta kestävyydestä? Tiistaina 7.5. Luonnonvalo-keskusteluillassa rahoitusalan ja vastuullisuuden huippuammattilaiset johdattavat pohtimaan sijoittamisen vaikutusta ympäristöön ja luontoon.

Toukokuun tapahtumia

Yleiskokous 21.5. Vasp kutsuu jäsenistönsä ylimääräisen yleiskokouksen maanantaina 21.5. klo 17 piirin toimistolle. Kokouksessa käsitellään kevätkokouksessa käsittelemättä jääneet asiat: toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen esittely, toiminnantarkastajan lausunto