Alkukevään ensimmäiset leskenlehdet kukkivat

MicrosoftTeams-image-9

Maaliskuun puolivälissä kevät etenee verkkaisesti ympäri Suomen ja lumisade sekä talviset maisemat ovat yhä yleisiä etenkin Pohjois-Suomessa. Luonto alkaa kuitenkin hiljalleen heräillä kevääseen, ja päivät ovat joka viikko hieman pidempiä kuin aiemmin. Luontoliiton Kevätseurantaan on ilmoitettu jo havaintoja esimerkiksi kekomuurahaisista, aikaisista muuttolinnuista, kukkivista pajuista ja leskenlehdistä.

Monille ihmisille yksi tutuimmista kevään merkeistä on se, kun ensimmäiset leskenlehdet ilmestyvät kadunvarsille ja lähiluontoon. Tämän kevään ensimmäinen leskenlehtihavainto ilmoitettiin Siuntiosta ja Etelä-Suomessa puhaltavat jo keväiset tuulet. Harmaasta maasta puskevat leskenlehdet sekä varhaisin keväällä kukkivat pajut ovat tärkeä ravinnonlähde kevään ensimmäisille perhosille ja kimalaisille.

”Pienessä lähimetsässäkin voi olla tähän aikaan vuodesta paljon elämää. Helposti unohtuu, kuinka monipuolista luonnonkirjo on myös asutusalueilla.” kertoo Kevätseurannan kampanjakoordinaattori Lotta Ojajärvi. ”Kevään etenemisen tarkkaileminen voi tuoda uusia näkökulmia myös tuttuihin paikkoihin, kun tietoisesti keskittyy luonnon seuraamiseen. Lisäksi voi olla jopa palkitsevaa huomata, kuinka vaikka pajujen kukinta etenee viikko viikolta.”

Kevätseurantahavaintoja on tehty ympäri Suomea, Helsingistä Liminkaan. Koska kevät etenee eri tahdissa eri maakunnissa, voivat Pohjois-Suomessa asuvat henkilöt osallistua Kevätseurannan lisäksi vielä myös Luontoliiton Talviseuranta-kampanjaan. Seuraavaa Kevätseurantaviikonloppua vietetään 25.–26.3. Kevään ensimmäisinä lämpiminä päivinä kannattaa siis lähteä retkelle luontoon!

Kevätseuranta-kampanja toteutetaan yhteistyössä Luonnontieteellisen keskusmuseon kanssa ja havainnot tallennetaan museon tietokantaan. Osallistumalla Kevätseurantaan pääset siis itse innostumaan luonnosta, sekä edistät tärkeää luonnonkartoitustyötä.

Osallistu Kevätseurantaan!

Lataa tästä itsellesi Kevätseurannan havaintovihko

Kirjaa keväthavaintosi Luomuksen nettisivulle

Osallistu Talviseurantaan!

Kirjaa talvihavaintosi Talviseurantalähettiin

Lisätiedot:

Lotta Ojajärvi, Kevätseurantakoordinaattori, lotta.ojajarvi@luontoliitto.fi, Puh. 044 3381543

Ilona Tuovinen, Luontoliiton ympäristökasvatuspäällikkö, ilona.tuovinen@luontoliitto.fi, Puh. 045 1271226

Merja Forsman, Luontoliiton viestintäpäällikkö, merja.forsman@luontoliito.fi, Puh. 040 8618915

www.kevatseuranta.fi

Instagram @kevatseuranta

Facebook @kevatseuranta

#kevätseuranta

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Osallistu

Ilmastoryhmä kutsuu toimintaan

Lauantaina 9.12. klo 12–16 Luontoliiton ilmastoryhmä soluttautuu joulumarkkinoille ja pystyttää jollekin Helsingin keskustan aukiolle ympäristölle haitallisten tukien infopisteen. Aktio osuu aikaan, jolloin maailmanlaajuinen huomio on kiinnitetty YK:n ilmastokokoukseen, COP28:een, jonka suurena teemana on fossiilisista irtautuminen.

Joulukalenteri pyörähtää käyntiin pe 1.12.

Tällä viikolla perjantaina vietetään joulukuun ensimmäistä päivää. Se tarkoittaa myös Luontoliiton perinteisen somejoulukalenterin käyntiin pyörähtämistä Instagramissa ja Facebookissa.  Joulukalenterissa on luvassa on talviluonnon ihmeitä ja