Luontoliiton kesäleireillä herätellään arvostusta luontoa kohtaan ja nautitaan ulkona olemisesta

80 vuotta täyttävä Luontoliitto järjestää lapsille, nuorille ja perheille leirejä ympäri Suomen. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään myös kansainvälinen ympäristötoimintaleiri, jonne ovat tervetulleita kaikenikäiset luonnosta ja ympäristövaikuttamisesta kiinnostuneet.

Luontoliiton leireillä opitaan ja rentoudutaan luonnon helmassa, pidetään hauskaa vanhojen ja uusien kavereiden kanssa sekä tietenkin luodaan muistoja. Luontoliiton leirit ovat osa polkua kasvaa aktiiviseksi kansalaiseksi ja luonnonpuolustajaksi.

Luontoseikkailuja ja norppien maailmaan tutustumista

Luontoliitto on järjestänyt kesäleirejä jo vuodesta 1951. Tänäkin kesänä lasten ja nuorten ympäristöjärjestö järjestää monenlaisia leirejä eri puolella Suomea asuville lapsille ja nuorille: Pohjanmaalla alakouluikäisille järjestetään luontoseikkailuleirejä Raippaluodon Sommarössa. Saimaan alueella asuvat ja mökkeilevät lapset pääsevät tutustumaan erittäin uhanlaiseen saimaannorppaan ja lajin elinympäristöön Savonlinnassa. Itä-Suomessa leireillään myös vehreällä Kuopion Karhonsaarella. Tampereella lapsille ja perheille on tarjolla sekä päiväleirejä että yön yli -leirejä. Uudellamaalla Luontoliitto järjestää yön yli -leirejä muun muassa Hangon Bengtsårissa ja Espoon Luukissa. Lisäksi Vantaan Hakunilassa järjestetään päiväleirejä.

“Luontoliiton leireillä päivät koostuvat monipuolisesta ohjelmasta: luonnon tutkimisesta, ympäristötaiteilusta, retkeilystä, leikeistä ja monenmoisesta luontopuuhasta. Leirit tarjoavat elämyksiä ja seikkailuja luonnonhelmassa, ja ne ovatkin monen lapsen ja nuoren kesän ykkösjuttu!” kertoo leiritoiminnasta vastaava ympäristökasvatuksen asiantuntija Heini Ojala.

Luontoliiton 80-vuotisjuhla ja kansainvälinen ympäristötoimintaleiri

Luontoliitto perustettiin vuonna 1943 ja on siitä lähtien tehnyt tärkeää ympäristökasvatus- ja -vaikuttamistyötä. Järjestö tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuksia harrastaa ja oppia luonnossa pienestä pitäen. Olemme Suomen ainoa ympäristöalan kansalaisjärjestö, joka keskittyy nuorten omaehtoiseen ympäristötoimintaan. Luontoliitossa suojellaan metsiä, suurpetoja, virtavesiä ja Itämerta sekä kampanjoidaan ylikulutusta, ilmastokriisiä ja luontokatoa vastaan.

Juhlavuoden kunniaksi Luontoliitto järjestää 14.–18.6. kansainvälisen ympäristötoimintaleirin Lassilan tilalla Tuusulassa. Leirillä opitaan, levätään ja tehdään käytännön ennallistamistöitä sekä tutustutaan taidelähtöisiin menetelmiin. Ohjelmaa on niin lapsille kuin nuorille ja nuorille aikuisillekin. Leirin kruunaa lauantaina 17.6. pidettävä Luontoliiton 80-vuotisen taipaleen juhla.

Lisätiedot:

Kurkkaa kesäleirit ympäri Suomen tästä.

Heini Ojala, ympäristökasvatuksen asiantuntija, p. 044 702 2771, heini.ojala@luontoliitto.fi

Elo Vanhanen, kansainvälisen ympäristötoimintaleirin leirikoordinaattori, elo.vanhanen@luontoliitto.fi