Kestävä joulu

Jouluna kauppojen hyllyt tyhjenevät, kun ihmiset ostavat lahjoja, koristuksia ja jouluruokaa. Samalla joulu lisää niin ruoka- kuin pakkausjätteen määrää. Joulun ei tarvitse olla kiireinen kulutusjuhla. Näillä vinkeillä teet siitä luontoystävällisemmän.

Löydät tältä sivulta myös linkkivinkkejä, ideoita Älä osta mitään -teemaisen joulutempauksen järjestämiseen ja hauskan idean pikkujouluihin: Rumat lahjat -pikkujoulupelin.

Vinkkejä kestävämpään joulunviettoon:

1. Luovu turhan krääsän ostamisesta ja anna kestäviä, kierrätettyjä tai aineettomia lahjoja. Katso alta Luontoliiton aineettomat lahjat -vinkit.
  2. Kysy läheisiltä lahjatoiveita – näin voit antaa lahjan, jolle on oikeasti käyttöä.
  3. Sopikaa esimerkiksi perheen tai kaveriporukan kesken, että ette hanki toisillenne lahjoja tänä vuonna tai että hankitte vain yhden lahjan per henkilö. Voitte myös leikkiä “salaista joulupukkia”, jolloin jokaiselle porukasta arvotaan yksi lahjottava.
  4. Paketoi lahjat uudelleen käytettäviin pakkauksiin tai kierrätysmateriaaleihin.
  5. Ota saamiesi lahjojen käärepaperit talteen ja käytä ne seuraavana jouluna uudelleen.
  1. Koosta joulun ruokatarjoilut ilmastoystävällisistä kasvisruuista.
  2. Kokkaa ylijäänyt ruoka jääkaapista uuteen muotoon!
  3. Osta joulumakeisia, joita ei ole kääritty erikseen papereihin.
  1. Valitse kertakäyttöisten joulukoristeiden sijaan sellaisia, joita jaksat katsella tulevinakin jouluina. Askartele koristeita itse esim. kävyistä ja havunoksista.
  2. Suosi joulukalentereita, jotka ovat internetissä. Vinkki: Luontoliiton joulukalenterin löydät Instagramista ja Facebookista.
  3. Suosi luonnollisia ja ekologisia aineita joulusiivouksessa. Voit etsiä muun muassa Marttojen viisaita vanhoja oppeja ja jättää markettien supermyrkyt hyllyyn.
  4. Lähetä sähköinen kortti ja lahjoita samalla hyvään tarkoitukseen. Luontoliiton sähköiset kortit löydät osoitteesta: https://luontoliitto.fi/lahjoita-luonnolle/

Aineettomat lahjat

Aineettomat lahjat kasvattavat suosiotaan. Moni arvostaa elämystä tai yhteistä hetkeä ystävän kanssa paljon enemmän kuin kaupasta ostettua tusinatavaraa.

Lahjakortteja on mukava askarrella ja antaa oman kädenjälkensä näkyä. Jos taiteelliset lahjasi tai käytössä oleva aika eivät riitä omaan askarteluun, voit myös tulostaa toteuttamiamme valmiita lahjakortteja alta!

haravointiapu, renkaanvaihto, ikkunoiden pesu, siivousapu, joulupukkina oleminen, ATK-apu, lumityöt, pyörän korjaus, villapaidan parsiminen, lastenhoito, leipominen, lemmikin hoitaminen, hieronta, avantouintireissu, seinäkiipeilmään vieminen, pyöräretki, liput urheilutapahtumaan, yhteinen pelivuoro, soittotunnit, teatteriliput, musiikintoisto-ohjelma, kansalaisopiston kurssi, leffailta, digilehtitilaus, museokortti, äänikirja, opeta leipomaan karjalanpiirakoita, pakohuonepeli, pulkkamäkipäivä, mökkiviikonloppu, saunailta, piknik, seikkailupuistoon meneminen, lahjoitus järjestölle.

Lisää vinkkejä aineettomiin lahjoihin löytyy HSY:n sivuilta: Annajotainmuuta.fi.

Järjestä oma kestävämmän joulun tempaus

Kerää kasaan innostuva porukka ja järjestä oma kulutuskriittinen joulutempaus. Tulkaa joukolla esiin ja näyttäkää muillekin, että kulutuskriittisyys on parhaimmillaan huippuhauskaa!

Tälle sivulle on koottuna joitakin hyviksi ja hauskoiksi havaittuja tempauskonsepteja, joita voitte käyttää inspiraation lähteenä ja jatkokehitellä vapaasti. Myös uusia hyviä tempausideoita lisätään sivulle, jos niitä kantautuu tietoomme!

Ekoenergia
Tietoa ekoenergiasta ja siitä, miten sitä saa omaan kotitalouteen.

Energiatehokas Helsinki
Keskustelua kestävästä energiankäytöstä kaupungissa.

eNeuvonta
Motivan energianeuvontasivusto kuluttajille.

Vaihda virtaa
Vaihda uusiutuvaan sähköön.

Joulun alla kaupoissa näkyy usein erilaisten seurojen järjestämiä lahjojen paketointipisteitä. Lahjat paketoidaan näissä joulupaperiin, joka usein yhden käytön jälkeen heitetään roskiin.

Järjestäkää oma lahjojen paketointipiste, jossa lahjat paketoidaan lahjapaperin sijaan erilaisiin kierrätysmateriaaleihin kuten sanomalehtiin, vanhoihin kankaisiin, kierrätettyjen kirjojen sivuihin ym.

Järjestäkää ajatustalkoot ja pohtikaa, millaisia erilaisia kierrätettyjä materiaaleja paketointiin voi käyttää! Näin ihmiset näkevät, että lahjojen paketoinnille on olemassa myös erilaisia omaperäisiä ekologisia vaihtoehtoja. Piste voi toimia myös askartelupisteenä, jossa ihmiset saavat itse paketoida lahjansa teidän tuomiinne kierrätysmateriaaleihin.

Jouluna ostetaan ja saadaan lahjaksi hurjat määrät elektroniikkaa. Vanha käyttökelpoinen laite muuttuu jätteeksi, kun uusi hienompi korvaa sen.

Koristelkaa joulukuusi elektroniikkaromulla tai tarpeettomilla tavaroilla ja pystyttäkää se vaikka koulun tai kirjaston aulaan. Muistakaa kysyä lupa pystytykseen! Laittakaa kuusen viereen kyltti, jossa kerrotaan kampanjasta ja ohjataan näille nettisivuille.

Monen nurkissa lojuu turhia tavaroita, jotka voisivat olla jollekin toiselle hyödyllisiä. Järjestäkää yhteinen illanvietto, jonne jokainen saa tuoda omasta kodista ylimääräistä rompetta.

Kaveriporukan kiinnostuksen mukaan voitte laatia illalle jonkun teeman, esimerkiksi vaatteiden ja asusteiden vaihto tai ilta, jossa kukin voi suositella ja lainata toisille hyviä leffoja ja kirjoja.

Kokoa porukka ja järjestä ekologisempi jouluruokien kokkailuilta. Miettikää yhdessä vaihtoehtoisia reseptejä, joiden avulla jouluruuasta saisi ekologisempaa. Täältä voit löytää vinkkejä jouluisiin kasvisruokiin.

Pikkujoulupeli: Rumat lahjat

Peliaika 40 minuutista eteenpäin

Rumat lahjat -peli on oivallinen ohjelmanumero niin aikuisten, opiskelijoiden kuin lasten pikkujouluissa. Parasta pelissä on, että mitään lahjoja ei tarvitse ostaa! Säästät luontoa ja kierrätät – kätevää! Ei turhia ostoksia, eikä joulustressiä meluisissa kauppakeskuksissa.

Jokainen peliin osallistuva tuo kolme ‘’rumaa lahjaa’’. Ne voivat olla mitä tahansa turhia tavaroita, joista luopuminen ei haittaa sinua. Hyviä esimerkkejä rumista lahjoista ovat muun muassa asusteet, joita et ole koskaan pitänyt, koriste-esineet, jotka kyllästyttävät, tai vaikka teippirulla, jota et tarvitsekaan. Jos mietit lahjoja etsiessäsi, onkohan tämä hyvä ruma lahja, vastaus on kyllä!

Pelin jännittävyyden takaamiseksi lahjat pitää tietysti paketoida! Ei huolta, ei tarvitse vieläkään lähteä kauppaan hakemaan lahjapaperia, mikä onkin oikeastaan ongelmajätettä. Voit paketoida lahjasi sanoma- tai ilmaislehdillä.

Mitä peliin oikeastaan tarvitaan?

1. Kolme rumaa lahjaa per osallistuja
  2. Noppa
  3. Tilaa

Alla on säännöt peliin. Pelissä on kolme kierrosta.

KIERROS 1

Pelaajat menevät rinkiin. Kaikki lahjat asetetaan keskelle. Jokainen heittää vuorollaan noppaa ja suorittaa nopan silmäluvun mukaisen tehtävän. Jos saat silmäluvun, jonka tehtävää et voi tehdä esimerkiksi (sinä et ole saanut vielä ottaa lahjaa itsellesi eteen, ja saat silmäluvun 3), niin vuoro siirtyy seuraavalle ringissä. Kierros päättyy, kun keskellä ei ole enää yhtään lahjaa.

1       –        Ota valitsemasi lahja keskeltä

2       –        Anna yksi lahjoistasi vasemmanpuoleiselle pelaajalle

3       –        Anna yksi lahjoistasi oikeanpuoleiselle pelaajalle

4       –        Ota valitsemasi lahja keskeltä

5       –        Kaikki pelaajat antavat yhden lahjoistaan oikeanpuoleiselle pelaajalle

6       –        Nappaa valitsemasi lahja joltain toiselta pelaajalta

KIERROS 2

Jokainen pelaaja heittää vuorollaan noppaa ja suorittaa nopan silmäluvun mukaisen tehtävän. Tehtävät koskevat sekä avattuja, että avaamattomia lahjoja.  Jos saat silmäluvun, jonka tehtävää et voi tehdä, niin vuoro siirtyy seuraavalle ringissä. Toinen kierros päättyy, kun kaikki lahjat on avattu (Jos siihen menee järjettömän pitkään, voi kukin aukaista ne lopulta vuorotellen.)

1       –        Avaa yksi lahjoistasi

2       –        Kaikki pelaajat antavat yhden lahjoistaan vasemmanpuoleiselle pelaajalle

3       –        Anna yksi lahjoistasi oikeanpuoleiselle pelaajalle

4       –        Avaa yksi lahjoistasi

5       –        Kaikki pelaajat antavat kaikki lahjansa oikeanpuoleiselle pelaajalle

6       –        Nappaa valitsemasi lahja joltain toiselta pelaajalta

KIERROS 3

Jokainen pelaaja heittää vuorollaan noppaa ja suorittaa nopan silmäluvun mukaisen tehtävän. Kierroksen alkaessa laitetaan puhelin soimaan 5-15 minuutin päähän pelaajamäärästä riippuen. Kun herätys soi, vuorossa oleva pelaaja heittää vielä viimeisen kerran noppaa, jonka jälkeen peli päättyy. Nyt pelaajat saavat pitää lahjat, jotka hänen edessään ovat!

1       –        Anna yksi lahjoistasi jollekin toiselle pelaajalle

2       –        Anna yksi lahjoistasi vasemmanpuoleiselle pelaajalle

3       –        Kaikki pelaajat antavat yhden lahjoistaan oikeanpuoleiselle pelaajalle

4       –        Nappaa valitsemasi lahja joltain toiselta pelaajalta

5       –        Kaikki pelaajat antavat kaikki lahjansa vasemmanpuoleiselle pelaajalle

6       –        Kaikki pelaajat antavat kaikki lahjansa oikeanpuoleiselle pelaajalle

Linkkivinkkejä

Hae inspiraatiota ja käy lukemassa aiheeseen liittyviä artikkeleita ja blogitekstejä:

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.