Kilpailussa etsitään ajatuksia herättäviä vastamainoksia, joissa otetaan kantaa pikamuotiin ja sen aiheuttamiin ongelmiin. Kilpailuteokset voivat olla eri tavoin tehtyjä kuvia tai videoita. Lue tästä jutusta ohjeita vastamainoksen tekemiseen ja kisaan osallistumiseen.
Luontoliiton ja Voima-lehden Vastamainoskisa alkaa 1.9.2024 ja päättyy 1.11.2024. Vastamainoskisaan voivat osallistua kaikki 10 vuotta täyttäneet. Teoksen voi tehdä yksin tai kaverin kanssa. Kisassa on kaksi sarjaa: lasten ja nuorten sarja sekä kaikenikäisille avoin sarja, johon voivat osallistua myös ammattilaiset.
Kilpailuun lähetettyjä teoksia esitellään Helsingin keskustakirjasto Oodissa Älä osta mitään -päivänä. Lisäksi vastamainoksia julkaistaan Luontoliiton Instagram-tilillä marraskuun aikana. Palkitsemme eri-ikäisten parhaita vastamainoksia mm. Nuorten Luonto -lehden vuosikerralla ja diplomilla.
Mikä on vastamainos?
Vastamainos on mainosmainen juliste tai video, joka kommentoi mainoksia ja kulutuskulttuuria parodian ja huumorin keinoin. Vastamainokset pyrkivät usein paljastamaan tuotteiden tai palveluiden haitalliset vaikutukset kuluttajille, yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Esimerkkejä vastamainoksista löytyy mm. Luontoliiton sivuilta ja Voima-lehden vastamainosgalleriasta.
Näin teet vastamainoksen:
1. Etsi lehdistä tai internetistä sinua kiinnostava mainos. Mieti sitten, miten mainoksessa esitetty tuote tai palvelu vaikuttaa negatiivisesti ympäristöön, yhteiskuntaan tai kuluttajiin?
2. Pohdi, miten voisit muokata mainoksen tekstiä, kuvaa tai logoa niin, että sen viesti muuttuu. Pyri siihen, että tuotteen aiheuttama ongelma tai huono ominaisuus nousee esiin.
3. Voit toteuttaa vastamainoksen monin eri tavoin:
- Olemassa olevan mainoksen tai itse ottamasi valokuvan päälle
- käsin piirtämällä
- tietokoneen tai tabletin piirustusohjelmalla
- kuvankäsittely- tai graafisen suunnittelun ohjelmalla. (Esim. Canva.com on ilmainen graafisen suunnittelun verkkotyökalu.)
- Alusta loppuun itse piirtämällä sen käsin tai tietokoneen tai tabletin piirustusohjelmalla.
- Eri mainosten osia kokoamalla ja yhdistelemällä eli kollaasina.
- Voit myös kuvata videomuotoisen vastamainoksen.
Huom! Vastamainos voi lainata osia oikeasta mainoksesta tai useista mainoksista. Valmis teos kuitenkin muuttaa alkuperäisen mainoksen sanomaa ja kommentoi sitä. Vastamainos tuo näkyviin jotain sellaista tuotteeseen, sen valmistamiseen tai käyttämiseen liittyvää, mitä mainostajat eivät itse koskaan haluaisi sanoa ääneen. Vaikka vastamainoksen viesti voi olla – ja usein onkin – vakava, on sen tyyli usein leikittelevä ja jopa humoristinen. Tämän leikittelevyyden ja humoristisuuden vastamainokset lainaavat oikeilta mainoksilta.
Parodia- ja kritiikkitarkoituksiin myös olemassa olevien mainosten tekstien ja kuvien sekä logojen lainaaminen on sallittua. Ne mahtuvat hyvin sitaattioikeuden piiriin, ja valmiit teokset ylittävät teoskynnyksen.
Kilpailuun osallistuminen:
Lähetä tekemäsi vastamainos 1.11. mennessä sähköpostitse osoitteeseen viestinta@luontoliitto.fi
Laita sähköpostin otsikoksi Vastamainoskisa ja kirjoita viestiin
- etu- ja sukunimesi
- ikäsi
- yhteystietosi (ainakin puhelinnumerosi)
Huom! Kuvan on hyvä olla jpg/jpeg/png/pdf-muotoinen ja videon mp4-muotoinen.
Lähetäthän vain hyvälaatuisia kuvia, jotka voi tarvittaessa printata Oodin näyttelyyn. (Hyvä yleisohje on, että kuvan pisin sivu on väh. 3000px.)
Jos haluat lähettää paperisen kilpailutyön, suojaa se sopivan kokoisella kirjekuorella ja kirjoita osoitteeksi: Luontoliitto, Mannerheimintie 109, 00280 Helsinki.
Osallistumalla kilpailuun annat Luontoliitolle oikeuden julkaista tekemäsi kuvan Luontoliiton somekanavissa, Nuorten Luonto -lehdessä ja verkkosivuillamme sekä laittaa sen esille keskuskirjasto Oodin näyttelyyn.
Lisätiedot:
suvi.rajamaki@luontoliitto.fi