Turvaa lapsen koulutaival

Kouluun reppu selässä

Koulumatka on tärkeä osa lasten päivittäistä rutiinia. Vanhemmat voivat tehdä paljon varmistaakseen, että lapset pääsevät kouluun ja takaisin kotiin turvallisesti. Erityisesti koulutaipaleensa aloittavien lasten kanssa koulun aloitukseen on hyvä valmistautua jo hyvissä ajoin. Monipuolisella ja säännöllisellä harjoittelulla lapsen kyky liikkua liikenteessä karttuu pikkuhiljaa kokemuksen myötä.

Harjoitelkaa koulumatkaa riittävästi

Valitkaa lapselle turvallisin reitti kävellen sekä pyörällä. Suosi teitä, joilla on jalkakäytävät ja suojatiet sekä liikennevalot vilkkaissa risteyksissä. Vältä vilkkaita ja suuria teitä.

Pyöräilevien lasten tulisi käyttää pyöräteitä. Varmista, että reitillä on mahdollisimman vähän tienylityksiä.

Kävele tai pyöräile valitsemasi reitti yhdessä lapsesi kanssa useaan kertaan ennen koulujen alkua. Tämä auttaa lasta muistamaan reitin ja tunnistamaan mahdolliset vaaranpaikat.

Kiinnitä erityistä huomiota tien ylityksiin ja opeta lasta katsomaan molempiin suuntiin ennen tien ylitystä, sekä odottamaan vihreää valoa liikennevaloissa.

Käykää läpi tärkeimmät liikennesäännöt

Opeta lapsellesi liikennesäännöt ja varmista, että hän ymmärtää niiden tärkeyden. Esimerkiksi, pysähdy ja katso molempiin suuntiin ennen tien ylitystä ja käytä aina suojatietä.

Korosta lapsellesi, että hänen tulee olla erityisen varovainen liikenteessä ja pitää katseensa pois puhelimesta tai muista häiriötekijöistä koulumatkan aikana.

Turvavarusteet vanhemman vastuulla

Syksyn pimetessä heijastimet ovat elintärkeitä. Varmista, että lapsellasi on heijastinliivi tai tarpeeksi heijastimia vaatteissaan ja repussaan.

Pyöräileville lapsille kypärä on pakollinen. Tarkista, että kypärä istuu hyvin ja on oikein kiinnitetty. Varmista myös, että lapsesi pyörä on hyvässä kunnossa. Tarkista jarrut, renkaat ja valot säännöllisesti.

Tärkeintä turvallisen koulutaipaleen luomisessa on, että vanhempi toimii lapselle hyvänä esimerkkinä. Lapsi oppii parhaiten oikeissa liikennetilanteissa aikuisen turvallisen esimerkin ja selkeiden ohjeiden avulla.

Turvallista koulutaivalta toivottaen,

Pohjantähti

Ihmisen kokoinen vakuutusyhtiö

pohjantahti.fi

Syyskokouskutsu

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri kutsuu niin uudet kuin vanhatkin jäsenensä koolle syyskokoukseen torstaina 17.10. klo 17. Syyskokouksessa valitaan piirille uusi puheenjohtaja ja hallitus ensi vuodelle. Tämä on hyvä hetki hypätä mukaan!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.