Tule mukaan susiryhmään!

Tervetuloa mukaan toimintaamme. Susiryhmässä rakennamme susiaitoja, retkeilemme, viestimme, vaikutamme ja järjestämme erilaisia tilaisuuksia.

Lue lisää ryhmämme tavoitteista

Ryhmämme tapaa etänä kuukausittain. Sen lisäksi meillä on Tampereella oma jaosto, joka järjestää paikallistoimintaa.

Näin tulet mukaan susiryhmäämme:

1.

Osallistu tapahtumiimme

Katso alla olevasta tapahtumakalenterista tulevat tapahtumamme ja tule rohkeasti mukaan.

2.

Seuraa meitä somessa

Voit seurata meitä Facebookissa , Twitterissä ja Instagramissa.

3.

Jätä yhteystietosi lomakkeella – otamme sinuun yhteyttä.

Haluatko kysyä jotain? Tilata kerran vuodessa ilmestyvän Suden aika -jäsenkirjeemme? Tai liittyä Petolista-sähköpostilistaamme? Ota yhteyttä oheisen lomakkeen kautta.

Susiryhmän tavoitteet

Suomessa tulisi olla pitkällä tähtäimellä niin ekologisesti kuin geneettisesti kestävä ja elinvoimainen susikanta. Susien on annettava muodostaa laumoja lajityypilliseen tapaan. Koko Pohjolan elinvoimaisen susikannan ylläpitämiseksi on tärkeää, että susilla on mahdollisuus vaeltaa Suomen kautta myös Ruotsiin ja Norjaan.

Susikannan tämänhetkinen tilanne ja kehitys osoittavat, että yksin maa- ja metsätalousministeriön ja riistahallinnon johdolla toteutettu susikannan hoito ei toimi. Susiasioiden kuten muidenkin suurpetokantojen hoidossa luonnon- ja ympäristönsuojelupuolen edustuksen tulisi olla vahvemmassa roolissa huolehtimassa uhanalaisten lajien tulevaisuudesta.

Lisää varoja ennaltaehkäisyyn

Petokorvausmäärärahoja tulee korottaa, ja niitä tulisi osoittaa vahinkoja ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, kuten petoaitoihin. Petoaitojen rakentaminen ei saa olla vain kansalaisjärjestöjen aktiivisuuden varassa, vaan valtion on otettava vastuu asiasta. Poronhoitoalueella on kokeiltava petovahinkojen korvaamista Ruotsin mallin mukaisesti. Karjankasvattajia on kannustettava myös laumanvartijakoirien kouluttamiseen ja käyttämiseen. Uusia vahinkojen ennaltaehkäisytapoja pitää selvittää.

Suuria vahinkoja aiheuttavat susiyksilöt on mahdollista tarkoin kohdennetuilla toimenpiteillä poistaa, jos muut toimenpiteet vahinkojen ennaltaehkäisemiseen eivät auta.

Koiravahinkojen ennaltaehkäisyyn on löydyttävä halua ja resursseja. Metsästäjien on otettava vastuu metsästyskoiriensa turvallisuudesta. Mikäli suojavarusteita koirille ei edes yritetä kehittää, ei myöskään pidä mennä koirien kanssa alueelle, jossa susia tiedetään liikkuvan.

Lisää tietoa susista

Suurpetotutkimusta ja sen soveltamista käytäntöön on lisättävä. Valtakunnallinen havaintoaineisto ja sen kerääminen pitää tehdä läpinäkyvämmäksi, ja havainnointiin pitää osallistaa muitakin kuin vain metsästäjiä.

Suurpedoista tiedottaminen ei saa olla kansalaisjärjestöjen vapaaehtoistyön varassa. Turhasta ja epäasiallisesta susipelosta päästään vain totuudenmukaisella ja pitkäjänteisellä tiedottamistyöllä.

Koirien vapaana kulkeminen estettävä

Suden ja koiran risteytyminen tulee estää. Vaikka koirien ja luonnossa elävien susien risteytyminen on hyvin harvinaista, sen estämiseksi pitää koirakuriin jatkossakin kiinnittää huomiota. Irtokoirat eivät kuulu Suomen luontoon.

Susi on olennainen osa Suomen luontoa ja koko ekosysteemille tärkeä avainlaji. Meillä suden suojelu ei ole biologinen vaan sosiaalipoliittinen ongelma. Suden ja muiden petojen tuomia alueellisia myönteisiä vaikutuksia mm. matkailulle ja muulle työllistymiselle on pyrittävä kehittämään.

Sivun susikuvat on ottanut Christa Granroth ja Lassi Rautiainen.