Ennallistetaan luonto -mielenosoitus

Suomen ei tule vastustaa luontoa elvyttäviä toimia EU:ssa – mielenosoitus tänään eduskuntatalolla

Ympäristötoimijat järjestävät mielenosoituksen Eduskuntatalon edustalla keskiviikkona 9.11. kello 14:30 alkaen samaan aikaan, kun hallitus vastaa välikysymykseen EU:n ennallistamisasetusehdotuksesta. Mielenosoituksen ovat kutsuneet koolle Luonto-Liiton metsäryhmä, Elokapina, Greenpeace ja Ei polteta tulevaisuutta -kampanja.

Päättäjien viimeaikainen ympäristöpoliittinen keskustelu on pettymys. Suomi on sitoutunut pysäyttämään luontokadon vuoteen 2030 mennessä, ja luonnon ennallistaminen on merkittävä osa luontokadon pysäyttämistä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että useat kansanedustajat eivät todellisuudessa olekaan valmiita parantamaan luonnon tilaa Suomessa ja EU:ssa.

Hallitus on sitoutunut omassa kannassaan ennallistamisehdotuksen tavoitteisiin. Tästä huolimatta monet hallituksen kansanedustajat ovat äänestäneet hallituksen omaa kantaa vastaan. Monet ovat vaatineet koko asetusehdotuksen hylkäämistä sekä toistelleet metsäteollisuuden maalaamia faktoihin perustumattomia uhkakuvia. Suomen luontopaneelin * mukaan tieteellistä tietoa Suomen luonnon heikosta tilasta on jälleen kyseenalaistettu julkisuudessa käydyssä poliittisessa keskustelussa.

Eduskunnan suuri valiokunta tulee päättämään Suomen kannan EU:n neuvotteluihin ennallistamisehdotuksesta. Mielenosoittajat vaativat suuressa valiokunnassa istuvilta kansanedustajilta, että Suomen ei tule vastustaa luonnon tilaa parantavia toimia EU:ssa. Sen sijaan asetuksesta tulee neuvotella vahva, selkeä ja vaikuttava.

“Suomi on ajanut EU:ssa häikäilemättömästi kestämättömän metsäteollisuuden asiaa esimerkiksi kestävän rahoituksen taksonomiassa. Maineemme on romuttumassa. Ennallistamiskysymyksessä tulee ottaa huomioon luonnon ja kansalaisten puoli”, vaatii Elokapinan aktiivi Otto Snellman.

Ennallistamisasetus luo kestäviä ansaintamahdollisuuksia maanomistajille – jos Suomi ei vesitä sitä

On huomioitavaa, että ennallistamisasetusta on ehdotettu, koska Suomi ja muut EU-maat ovat sitoumuksista huolimatta epäonnistuneet luontokadon pysäyttämisessä toistuvasti. Asetuksen tarkoituksena on katkaista epäonnistumisten kierre. Se luo jäsenmaille sitovat velvoitteet ja mittarit luonnon tilan parantamiselle.

“Luonnon tilan parantaminen on moraalinen velvollisuutemme. Lisäksi ennallistamisen taloudelliset hyödyt ovat alustavien arvioiden mukaan 10 kertaa suuremmat kuin kustannukset. Vaikka arvio onkin vain suuntaa antava, ei jää epäselväksi onko hyödyt kustannuksia suuremmat, sanoo Luonto-Liiton metsäryhmän Otso Piitulainen.

Mielenosoittajien mukaan ennallistaminen tarkoittaa esimerkiksi pienvesien kunnostamista ja turhaan ojitettujen soiden ojien tukkimista. Se tarkoittaa myös järkevämpää ja luonnolle ystävällisempää maa- ja metsätaloutta. Vaikka Suomessa on jo hyvää tietotaitoa ennallistamisesta, sitä on tehty liian vähän. Ennallistamisasetus pönkittää hyväksi havaittuja toimintatapoja ja auttaa tekemään niistä taloudellisesti kannattavia maanomistajille mikäli asetusta ei vesitetä EU:n neuvotteluissa.

“Ennallistamisasetusta ja muita EU:n luonnon monimuotoisuutta edistäviä toimia vastustavat väittävät usein ajavansa metsänomistajien etua. Todellisuudessa he ajavat kuitenkin vain metsäteollisuuden jättiyritysten etua. Moni metsänomistaja haluaisi lisätä luonnon monimuotoisuutta ja kaipaisi apua ja tukea omien maidensa ennallistamiseen ja suojeluun. Luonnolla on itseisarvo, sanoo  mielenosoitukseen osallistuva metsänomistaja Minna Korhonen.

* https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009170528.html

Lisätiedot:

Juha Aromaa, Greenpeace, puhelin 050 369 6202, mielenosoituksen aikana

Sommer Ackerman, Luonto-Liitto (englanniksi), 045 253 2002

Varpu Sairinen, Ei polteta tulevaisuutta, 040 090 7133

Otto Snellman, Elokapina, 040 570 5888

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.