Suomeen julistettu luonnonmetsähälytys: yli 20 luonnonmetsää on akuutissa vaarassa

Luonnonmetsähälytys

Greenpeace, Luontoliitto, Metsäliike ja Elokapina vetoavat kolmeen suureen metsäyhtiöön, että nämä lopettaisivat puun ostamisen luonnonmetsistä.

“Tilanne on järjetön: kuudennen sukupuuttoaallon keskellä metsäyhtiöt ostavat sellutehtailleen puuta luonnonmetsistä. Me vetoamme metsäyhtiöiden johtajiin – te voitte päättää, säilyvätkö luonnonmetsät tuleville sukupolville vai eivät”, sanoo Greenpeacen metsäasiantuntija Oona Käyhkö.

Greenpeace, Luontoliitto, Metsäliike ja Elokapina julistivat Suomeen tänään luonnonmetsähälytyksen, sillä luonnonmetsien tilanne ei ole ollut vuosiin näin hälyttävä.

Yli 20 valtion mailla kartoitettua luonnonmetsää on akuutin hakkuu-uhan alla. Valtionmetsiä hallinnoiva Metsähallitus ei ole suostunut perääntymään hakkuusuunnitelmista luonnonmetsien poikkeuksellisista luontoarvoista huolimatta.

Metsäyhtiöt UPM, Metsä Group ja Stora Enso ovat valtion suurimpia puunostajia. Greenpeace on käynyt keskusteluja yhtiöiden kanssa, mutta ne eivät ole suostuneet lopettamaan puunostoja valtion luonnonmetsistä.

“Kun luonnonmetsä kerran hakataan, sitä ei välttämättä saa takaisin enää koskaan. Me teemme kaikkemme hakkuiden estämiseksi”, sanoo Elokapinan aktivisti Jakob Wartiovaara.

Noin viisikymmentä vapaaehtoisia vahtii luonnonmetsiä hakkuiden varalta. Metsävahteja on ympäri Suomen.

“Valtion metsiä hallinnoiva Metsähallitus hävittää luontoarvoja hakkaamalla jopa hyvin arvokkaiksi tiedettyjä metsiä. On tärkeää, että aktiiviset kansalaiset nostavat asiaa julkisuuteen. Siksi olen mukana metsävahtitoiminnassa”, sanoo Iso-Valkeisen luonnonmetsää Kuhmossa vahtiva Metsäliikkeen vapaaehtoinen Pekka Pellikka.

“Enemmistö suomalaisista toivoo, että metsiä kohdeltaisiin eri tavoin ja luonnonsuojelua lisättäisiin. Nyt valtio ja metsäyhtiöt ovat uhraamassa viimeisiä arvokkaita metsiä selluksi, vaikka juuri nämä ovat niitä metsiä, joista suojelutoimien kuuluisi alkaa”, sanoo Otso Piitulainen Luontoliiton metsäryhmästä.

Greenpeace, Luontoliitto, Metsäliike ja Elokapina vaativat, että:

• Metsäyhtiöt kieltäytyvät ostamasta puuta sekä luonnonmetsistä valtion mailla että muista luonnonmetsistä.
  • Suomen hallitus sitoutuu suojelemaan kaikki viimeiset luonnonmetsät ja asettaa kaikki jo kartoitetut luonnonmetsät välittömään hakkuukieltoon.

Lisätiedot ja kuvat hakkuu-uhan alla olevista luonnonmetsistä blogissa

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Oona Käyhkö
Greenpeacen metsäasiantuntija
oona.kayhko@greenpeace.org

Pekka Pellikka
Metsäliikkeen vapaaehtoinen
pekka.pellikka@hotmail.com

Jakob Wartiovaara
Elokapinan aktivisti
jakob.wartiovaara@gmail.com

Mari Vaara
Greenpeacen tiedottaja
mari.vaara@greenpeace.org

Reija Mikkola
Luontoliiton metsävastaava
reija.mikkola@luontoliitto.fi

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Voiko luontoa pelastaa sijoitusmaailmaan vaikuttamalla?

Mitä suursijoittajat voivat tehdä luonnon puolesta, ja miksi heidän tulisi olla kiinnostuneita ekologisesta kestävyydestä? Tiistaina 7.5. Luonnonvalo-keskusteluillassa rahoitusalan ja vastuullisuuden huippuammattilaiset johdattavat pohtimaan sijoittamisen vaikutusta ympäristöön ja luontoon.

Toukokuun tapahtumia

Yleiskokous 21.5. Vasp kutsuu jäsenistönsä ylimääräisen yleiskokouksen maanantaina 21.5. klo 17 piirin toimistolle. Kokouksessa käsitellään kevätkokouksessa käsittelemättä jääneet asiat: toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen esittely, toiminnantarkastajan lausunto

Valokuvakilpailun virtuaalinäyttely

Luontoliiton ja Suomen Luonnonvalokuvaajat ry:n keväiseen valokuvakilpailuun osallistui suuri määrä eri-ikäisiä lapsia ja nuoria. Kisan taso oli korkea, ja voittajiksi valittiin 14-vuotias Kaapo ja 17-vuotias Aino. Halusimme koota pienen virtuaalinäyttelyn kilpailuun osallistuneista upeista valokuvista. Valtavat kiitokset kaikille ihania kevätkuvia lähettäneille!