Luontoliiton kouluvierailutoiminta saa Partioaitan Ympäristöbonuksen

Luontoliiton kouluvierailutoiminta on valittu yhdeksi Partioaitan vuoden 2024 Ympäristöbonuksen saajista. Ympäristöbonuksen avulla vierailuja voidaan järjestää entistä enemmän.

Ulkoilu- ja retkeilyvarusteiden vähittäismyyntiin erikoistunut Partioaitta on julkistanut vuoden 2024 ympäristöbonuskohteet, ja Luontoliiton kouluvierailutoiminta on yksi viidestä valitusta. Partioaitta ohjaa 365-klubinsa kanta-asiakkaiden ostoista vuosittain 1 % Ympäristöbonukseen, joka käytetään Suomen luonnon suojelemiseen ja ulkona liikkumisen tukemiseen. Kuluvan vuoden aikana kerättävä Ympäristöbonus jaetaan kohteille ensi vuoden alussa.

Ympäristöbonuskohteet valittiin yhdeksän vaihtoehdon joukosta Partioaitan 365-klubilaisille suunnatussa äänestyksessä viime vuoden lopulla. Vajaa 3000 klubilaista antoi äänensä 1–3 kohteelle. Yli 40 % äänestäneistä antoi yhden äänistään Luontoliitolle, minkä ansioista olimme toiseksi suosituin kohde Ympäristöbonuksen saajaksi.

“Äänestykseen mukaan pääseminen oli jännittävää, sillä kaikki kohteet olivat tärkeitä ja kiinnostavia. Upeaa, että ihmiset osoittivat tällä tavalla arvostuksensa kouluvierailutoiminnallemme – äänisaalis oli valtava! Lämmin kiitos kaikille luottamuksesta!” iloitsee Luontoliiton kouluyhteistyövastaava Sofia Kaipainen.

Muut vuoden 2024 Ympäristöbonus-kohteet ovat Kehitysvammaisten tukiliitto – Malike-toiminnan Vammaiset lapset yhdenvertaisesti luontoon, Suomen Vesistösäätiön Lähteet, purot, lammet ja pienvedet elinvoimaisiksi, WWF Suomen WWF Luontolive, Suomen Punaisen Ristin Luonto osaksi kaikkien hyvinvointia! Ympäristöbonussumma jaetaan tasan kaikkien bonuksen saajien kesken.

Luontoliiton ympäristökasvatuspäällikkö Teija Peura ja kouluyhteistyövastaava Sofia Kaipainen Ympäristöbonus-tapahtumassa, jossa julkistettiin vuoden 2024 lahjoituskohteet. Kuvaaja: Krista Ylinen.

Kouluvierailuille on paljon kysyntää

Luontoliitto tulee käyttämään Ympäristöbonuksen kouluvierailutoiminnan kasvattamiseen ja kehittämiseen. Tänä vuonna järjestämme vierailuita neljästä teemasta: Itämeri, sudet ja suurpedot, haavoittuva monimuotoisuus – ilmastonmuutos ja luontokato, sekä metsäretki-vierailut. Kouluvierailuja on tarjolla neljäsluokkalaisista ylöspäin kaiken ikäisille peruskoululaisille. Lisäksi kouluvierailuja järjestetään toisen asteen oppilaitoksissa sekä nuorisotyössä.

“Kouluihin toivottaisiin enemmän vierailuja kuin pystymme tarjoamaan. Ympäristöbonuksella pääsemme kasvattamaan sekä kehittämään kouluvierailutoimintaa toiveiden mukaisesti. Näin yhä useampi lapsi ja nuori pääsee oppimaan ja innostumaan vierailuteemoista! Samalla tarjoamme monelle nuorelle aikuiselle ensimmäisen ympäristöalan työpaikan kouluvierailijana, mikä on mielestäni myös erittäin hienoa”, kertoo Kaipainen.

Tavoitteena on pitää järjestettävien vierailujen valikoima monipuolisena ja kehittää sisältöjä palautteiden perusteella. Ympäristöbonuksella voidaan järjestää 100–300 kouluvierailua ja kannustaa tuhansia lapsia ja nuoria syventämään luontosuhdettaan ja löytämään omia ympäristövaikuttamisen tapojaan.

Lue lisää kouluvierailuistamme täältä.

Lisätietoja:

Sofia Kaipainen
kouluyhteistyövastaava
p. +358 40 820 7871
sofia.kaipainen@luontoliitto.fi

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Metsäpolku

20 syytä lähteä luontoon

1. Saat keuhkoihisi raikasta ilmaa astumalla luontoon, pois teiden varsilta. Raikkaan ilman hengittäminen virkistää mieltä ja kehoa. 2. Luonto vähentää stressiä. Tutkimusten mukaan luonnossa oleilun

Kotimetsän puolustajat

Kotimetsän puolustajat -hankkeen koulutukset alkavat!

Suomen luonnonsuojeluliitto ja Luontoliitto kouluttavat Suomen suurimpien kuntien asukkaita suojelemaan lähimetsiään. Koulutukset starttaavat loppukesästä Helsingissä ja Turussa. Luonnonsuojeluliitto ja Luontoliitto käynnistävät metsiensuojelukoulutuksen, joka tarjoaa tavallisille