Ottaako kevät takapakkia?

Sääennusteiden mukaan ilmat viilenevät maalis-huhtikuun vaihteessa koko maassa ja yöpakkaset jatkuvat. Säiden kylmeneminen voi tarkoittaa sitä, että kevään tulo hieman viivästyy.

Tänä vuonna terminen kevät tulee alkamaan myöhemmin kuin muutamana edellisenä vuonna. Terminen kevät koittaa, kun vuorokauden keskilämpötila on pysyvämmin 0 asteen yläpuolella. Viime vuonna terminen kevät alkoi eteläisessä Suomessa 21. maaliskuuta ja vuosi 2020 oli aivan poikkeuksellinen, kun terminen kevät puhkesi etelässä jo maaliskuun ensimmäisenä päivänä. Vuonna 2019 terminen kevät alkoi etelässä maaliskuun puolessa välissä.

Kevään ensimmäiset leskenlehtihavainnot ovat kuitenkin saapuneet ja nämä maan omat pienet auringot ovat monelle varma kevään merkki! Vuoden ensimmäinen havainto leskenlehdestä tuli seurantaamme 12.3. Turun seudulta. Sittemmin havaintoja on tullut myös esimerkiksi pääkaupunkiseudulta ja jopa Jyväskylästä asti. Viime vuonna ensimmäisen leskenlehden nähtiin kuitenkin kukkivan jo kaksi viikkoa aiemmin.

Tämän kevään toisena Kevätseuranta-viikonloppuna uusia keväthavaintoja kirjattiin yli 200. Reilusti eniten havaintoja tehtiin laulujoutsenista sekä nokkosperhosista. Laulujoutsenia on havaittu jo Rovaniemen korkeudella ja nokkosperhosiakin Oulussa asti. Kevättä on siis ilmassa myös pohjoisessa!

Vuoden kolmas Kevätseuranta-viikonloppu starttasi menneenä lauantaina 26.3. Mikäli kevään tulo ei pahasti kylmemmistä säistä johtuen viivästy, voi olla jo mahdollista nähdä leskenlehtien ja sinivuokkojen lisäksi jopa naurulokkeja. Leskenlehtiä kasvaa esimerkiksi teiden- ja ojienvarsilla, mutta niitä sekä sinivuokkoja voi lähteä etsimään myös lehdoista ja lehtomaisista metsistä. Viime vuonna tähän aikaan tuli myös ensimmäinen havainto kirjosieposta, joten metsäretkeilijöiden kannattaa olla valppaana!

Kannustamme kaikkia lähtemään retkeilemään ja seuraamaan kevään tuloa! Ilmoitathan meille keväthavaintosi sähköisesti osoitteessa: www.kevatseuranta.fi. Sivulta löydät myös tulostettavat kevätseurantakortit, jotka voi postittaa osoitteeseen Luonto-Liitto, Mannerheimintie 109, 00280 Helsinki.

Muistathan jakaa myös omia keväisiä kuviasi Instagramissa aihetunnisteella #kevätseuranta ja merkitä mukaan myös Kevätseurannan tilin @kevatseuranta sekä Luonto-Liiton tilin @luontoliitto. Jaamme Kevätseurannan tilillä joka sunnuntai kolme parasta keväistä kuvaa tarinoissa maininnan kera!

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.