Alkukevät on lintujen kevät

Päivä on pidentynyt ja mustarastas laulaa iltamyöhäisellä. Aurinko lämmittää ja kuivaa maatakin pilkottaa jään ja lumen alta – ilmassa todella on kevään tuntua!

Ensimmäisen Kevätseuranta-viikonlopun jälkeen kevät tuntui lähtevän eteläisessä Suomessa rytinällä käyntiin, kun aurinko alkoi porottaa ja ilmat hieman lämmetä. Vaikka lunta on edelleen koko maassa, on Kevätseurantaan tullut jo ensimmäisiä havaintoja leppäkertuista ja kekomuurahaisista, joita lämpö on herätellyt pesistään.

Eniten havaintoja on seurantaan tullut laulujoutsenesta. Vaikka kevät on selkeästi pidemmällä eteläisessä Suomessa ja havainnot painottuvat lounaiseen Suomeen, on sisämaassakin tehty havaintoja kansallislinnustamme jopa Jyväskylässä asti.

Kuluneella viikolla onkin sitten todella nautiskeltu keväisemmästä ja aurinkoisemmasta säästä. Sääennusteet lupaavat upeaa keliä myös loppuviikolle koko maahan, joten saamme toivottavasti viettää myös toista Kevätseuranta- viikonloppua 12–13.3. aurinkoisessa säässä.

Alkukevät on lintujen kevättä! Suuntaa siis ensi viikonloppuna seuraamaan kevään tuloa aukeille paikoille ja sulien vesien ääreen esimerkiksi rannikolle, rannoille tai vaikkapa pellon reunaan! Voit kohdata sulan veden äärellä viihtyvän laulujoutsenpariskunnan, kuulla kiurun lentolaulun peltomaan yllä tai nähdä kottaraisen vesijoutomaalla. Kottaraisesta on tullut seurantaan vain muutama havainto. Ehkä tulevana Kevätseuranta-viikonloppuna kohtaamme useamman kottaraisen!

Erityisen kiinnostuneita olemme ensi viikonloppuna juuri kevätseurantalajeista tehdyistä havainnoista. Havainnot voi lähettää sähköisesti osoitteessa www.kevatseuranta.fi.

Lasten kevätseurantakortit voit postittaa osoitteeseen Luonto-Liitto, Mannerheimintie 109, 00280 Helsinki tai vaihtoehtoisesti lähettää sähköisesti osoitteeseen: sieppo.toimitus@luontoliitto.fi

Muistathan jakaa omia keväisiä kuviasi Instagramissa aihetunnisteella #kevätseuranta ja merkitä mukaan myös Kevätseurannan tilin @kevatseuranta sekä Luonto-Liiton tilin @luontoliitto. Jaamme Kevätseurannan tilillä joka sunnuntai kolme parasta keväistä kuvaa tarinoissa maininnan kera!

Lisätiedot:

Saara Heikkinen, Kevätseurantakoordinaattori, saara.heikkinen@luontoliitto.fi
Puh. 044 338 1543

Ilona Tuovinen, Luonto-Liiton ympäristökasvatuspäällikkö, ilona.tuovinen@luontoliitto.fi
Puh. 045 1271226

Anna Stenius, Luonto-Liiton viestintäpäällikkö, anna.stenius@luontoliitto.fi
Puh. 050 4659328

Kevätseurannan omat sosiaalisen median kanavat:

www.facebook.com/kevatseuranta
www.instagram.com/kevatseuranta

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.