Nuorten vaelluskurssi – viikon syysvaellus Sorsatunturilla 9.–15.9.2024

Luontoliiton legendaarinen vaelluskurssi tulee taas. Liity mukaan unohtumattomalle ruskavaellukselle ja sukella vaellusretkeilyn maailmaan! Varmista paikkasi ilmoittautumalla mahdollisimman pian (viimeistään 21.7).

Vaelluskurssilla perehdytään pitkäkestoisella vaelluksella tarvittaviin varusteisiin ja taitoihin. Kurssi alkaa heinäkuussa kolmena arki-iltana pidettävillä teoriatunneilla ja huipentuu itse vaellukseen. Vaelluksella yövytään teltoissa. Osallistujat suunnittelevat vaelluksen ruuat ruokaryhmittäin kurssin vetäjän avustuksella ja ostavat, toteuttavat ja keittävät ruuat ruokaryhmänsä kanssa.

Vaelluksen päivämatkat ja reitti suunnitellaan ensikertalaisille sopivaksi. Tavoitteena on, että vaelluskurssin suorittanut voi turvallisin mielin lähteä omatoimisesti useamman yön retkelle ja osaa pitää huolta itsestään maastossa. Vaelluksella painotetaan kiireetöntä luonnontarkkailua ja ympäristöystävällistä retkeilytapaa. Kurssi on suunnattu noin alle 30-vuotiaille nuorille aloittelijoille (myös kokeneemmat vaeltajat ovat tervetulleita!).

Kurssia vetää kokenut vaeltaja ja erätaitokouluttaja Sampo Rouhiainen. Jos olet osallistunut Luontoliiton vaelluskurssille jo jonakin aiempana kesänä, voit lähteä mukaan uudestaankin, sillä jokainen kurssi on hiukan erilainen.

Teoriakerrat järjestetään etänä maanantaisin 22.7., 29.7. ja 5.8. klo 17:30. Vaellus tehdään Sorsatunturin luonnonsuojelualueella 9.–15.9.2024. Teoriakerroille voi myös osallistua ilmaiseksi tulematta vaellukselle.

Vaellukselle lähdetään maanantaina 9.9. Retkikunta kokoontuu Kemijärven juna-asemalla klo 09:00, mistä matkustetaan tilausajolla Tuntsaan. Suosittelemme etelästä tuleville yöjunaa, joka saapuu Kemijärvelle klo 08:50. Vaellus päättyy sunnuntaina 15.9. Tilausajolla palataan Kemijärven juna-asemalle niin, että halukkaat ehtivät klo 19:15 etelään lähtevään yöjunaan. Takaisintulomatkalla on buffetateria ja sauna. Osallistujat hoitavat itse matkansa Kemijärvelle.

Lapin-vaelluksen osallistumismaksu on 190 € Luontoliiton jäseniltä, 220 € muilta. Hintaan sisältyvät kurssin ohjelma, matkat Kemijärven juna-asemalta kohteeseen ja takaisin, ruokailu ja sauna takaisintulomatkalla, mahdollisuus lainata varusteita sekä henkilötapaturmavakuutus.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 21.7. tällä lomakkeella (ilmoittautuminen on sitova): https://forms.gle/acMtHUhrWqizwKx46

Kurssin järjestää Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri yhteistyössä Polku Nature Toursin kanssa.

Liity Luontoliiton jäseneksi ja saat heti jäsenalennuksen vaelluksesta: luontoliitto.fi/liity-jaseneksi

Lisätiedot: vasp-hallitus@luontoliitto.fi

Yhdenvertaisuus: Toimintaa ohjaa ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Vaelluskurssilla noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Lisätietoja: luontoliitto.fi/turvallisemman-tilan-periaatteet

Syyskokouskutsu

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri kutsuu niin uudet kuin vanhatkin jäsenensä koolle syyskokoukseen torstaina 17.10. klo 17. Syyskokouksessa valitaan piirille uusi puheenjohtaja ja hallitus ensi vuodelle. Tämä on hyvä hetki hypätä mukaan!