Yhtä Suomen suurimmista vaahterametsistä uhkaa rakentaminen – luonnonsuojelijat vastustavat Kumpulanmäen suunnitelmia

vaahterametsä

TIEDOTE

Helsingin kaupunginhallitus käsittelee Kumpulan vaahterametsää uhkaavaa asemakaavaa kokouksessaan tänään maanantaina 9.9.2024. Luontoliiton metsäryhmän Kaadetaan kaava, ei metsää -kampanja järjestää kokouksen yhteydessä mielenosoituksen Senaatintorilla klo 15.00–16.30.

“Haluamme muistuttaa päättäjiä kaupunkimetsien tärkeydestä. Metsiin rakentaminen ei ole tätä päivää. Nyt uhattuna on yksi Suomen laajimmista yhtenäisistä vaahterametsistä, joka on jopa valtakunnallisesti poikkeuksellinen”, kertoo Aino Juvonen Kaadetaan kaava, ei metsää -kampanjasta.

Koska jalopuustoisten lehtojen pinta-ala on valtakunnallisesti pieni, Helsingillä voidaan katsoa olevan valtakunnallista erityisvastuuta huolehtia siitä, että edes edustavimmat ja laajimmat jalopuustoiset lehdot säilyisivät kaavoituksessa. Nyt näin ei tapahdu varsinkaan Helsingin nimikkopuun vaahteran vallitsemien lehtojen osalta.

“Kaava-aineiston luontovaikutusten arvioinnissa on puutteita eikä tehtyjen luontoselvitysten tuloksia ole huomioitu kunnolla. Lahopuulajistosta ei ole tehty selvitystä ollenkaan ja alueen METSO-kriteerejä on arvioitu viimeksi yli kymmenen vuotta sitten”, kritisoi Reija Mikkola Luontoliitosta.

Luontoarvojen lisäksi kaupungin olisi syytä huomioida kaavaratkaisussa myös luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen vaikutukset ihmisten terveyteen. Metsä suojaa melulta, sitoo ilmansaasteita ja on tärkeä virkistysalue asukkaille.

Lisätietoja:

Aino Juvonen
Kaadetaan kaava, ei metsää -kampanja
Puh. +358 50 4315337

Reija Mikkola
Luontoliiton metsäryhmä
Puh. +35845 1179 610

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Syyskokouskutsu

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri kutsuu niin uudet kuin vanhatkin jäsenensä koolle syyskokoukseen torstaina 17.10. klo 17. Syyskokouksessa valitaan piirille uusi puheenjohtaja ja hallitus ensi vuodelle. Tämä on hyvä hetki hypätä mukaan!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.