Luontoliiton sarja L.I.E.D.-sävellyskilpailussa keräsi 40 upeaa kilpailuteosta

Lasten ja nuorten Liedin järjestämään sävellyskilpailuun osallistui teoksia niin Suomesta kuin muualta maailmasta. Uutta lastenmusiikkia etsitään kolmessa eri kilpailusarjassa, joista yksi on Luontoliiton sponsoroima.

L.I.E.D.-sävellyskilpailuun on lähetetty huima määrä hienoja teoksia: koko kilpailuun osallistui 105 sävellystä, joiden joukossa on runsaasti lasten kokemusmaailmaa heijastelevia ja musiikillisesti sekä runollisesti kiinnostavia teoksia. Yli puolessa teoksista teksti on säveltäjän oma.

Kilpailuteoksia on tullut Suomen lisäksi ympäri maailmaa, ja 86 säveltäjän joukossa on sekä ammattilaisia että amatöörejä ja niin aikuisia kuin lapsiakin.

“Ensitunnelma koko kilpailun satoa tarkastellessa oli kiitollisuus siitä, että niin moni on pistänyt aikaa, taitoa ja luovuutta tähän projektiin. Taisi jokainen meistä hieman liikuttuakin ja kokea maailman taas kauniimpana paikkana. Palkintorahoista tulee kilpailemaan useita todella upeita teoksia”, kertoo kisan tuomaristoon kuuluva Marjukka Eskelinen, joka on toinen Lasten ja nuorten Liedin kehittäjistä.

Luonto on innoittanut säveltäjiä

Luontoliiton sponsoroimaan luontoaiheiseen kilpailusarjaan lähetettiin 40 teosta. Sarjassa etsitään alle 10-vuotiaille esittäjille sopivaa suomenkielistä liediä, joka kuvaa jotakin seuraavista vaihtoehdoista:

• Luontoliiton Lasten kevätseurantaa tai jotakin kahdestatoista kevätseurantalajista (leskenlehti, valkovuokko, rentukka, koivu, kekomuurahainen, kimalainen, leppäkerttu, sitruunaperhonen, sammakko, töyhtöhyyppä, västäräkki ja pääskynen)
  • sutta uudesta näkökulmasta, eli ei pahana ja vaarallisena vaan arvokkaana ja kiehtovana eläimenä
  • luonnossa retkeilyä.

Sarjaan on lähetetty teoksia kaikista kolmesta aihepiiristä. Luontoliiton sarja vaikuttaa inspiroineen säveltäjiä, sillä myös muiden kilpailusarjojen teemoissa esiintyy paljon luontoteemaa.

Finalistit valitaan maaliskuun aikana

Tällä hetkellä muusikkojury tekee esikarsintaa, jonka jälkeen Luontoliiton edustajat valitsevat luontoaiheisen sarjan teoksista omat finalistisuosikkinsa. Kaikki finalistit saavat kutsun marraskuun finaalikonserttiin maaliskuun aikana.

L.I.E.D.-sävellyskilpailu huipentuu 23.11.2024 järjestettävään valtakunnalliseen Lasten ja nuorten lied -tapahtumaan ja Helsingin konservatoriolla pidettävään finaalikonserttiin. Luontoliitto tekee myöhemmin sponsoroimansa kilpailusarjan voittajateoksesta musiikkivideon.

Kiitämme kaikkia kilpailuun osallistuneita!

Hae mukaan metsäkartoitusopintopiiriin!

Haluatko oppia yhdessä konkreettista ja vaikuttavaa luonnonsuojelutyötä? Tutustua metsien kiehtovaan lajistoon ja kokea yhdessä kartoitusretkiä? Tiesitkö, että kartoittamalla metsän voit suojella sen? Hae mukaan Metsäryhmän metsäkartoitusopintopiiriin 3.11. mennessä!

Kuvassa on Katya Maantaika Luontoliiton harjoittelija

Tällaista on harjoittelu Luontoliitossa

Yhteisöpedagogiopiskelija Katya Maantaika kertoo kokemuksistaan Luontoliitossa ja haastatteli kolmea muutakin harjoittelijaa: yksi opiskelee kestävää kehitystä, toinen graafista suunnittelua ja kolmas suomea. Luontoliitto on suosittu harjoittelupaikka

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.