Luontoliiton Kevätseurannassa suunnataan katse pölyttäjiin

kimalainen_niityllla-2

Kumpi herää ensin – kimalainen vai leskenlehti? Mihin aikaan keväästä alkaa kuulua töyhtöhyypän naukuvaa ääntä pellon reunalla? Tule mukaan Luontoliiton Kevätseurantaan ja innostu tutkimaan lähiluontoasi!

Luontoliiton Kevätseurantaa vietetään jo 47:ttä kertaa. Kampanja käynnistyy helmikuun viimeisenä viikonloppuna 25.–26.2., joten virittäytymisen keväisiin tunnelmiin voi aloittaa vaikka heti. Vuonna 2023 Kevätseurannan teemana ovat pölyttäjät, joilla on erittäin tärkeä rooli kevään etenemisen kannalta. Teemalajeja tänä vuonna ovat ampiainen, kimalainen, nokkosperhonen, mustikka, voikukka ja paju. Kevätseurannassa katse suunnataan erityisesti pölyttäjiin, ja niille tärkeisiin kevään kasveihin. Lisäksi Kevätseurannassa tarkkailussa on 38 tuttua vakiolajia.

“Tahdomme tämän vuoden teeman kautta lisätä tietoisuutta siitä, kuinka tärkeitä pölyttäjät ovat luonnon monimuotoisuuden kannalta,” kertoo Kevätseurannan kampanjakoordinaattori Lotta Ojajärvi. “Pölyttäjät ovat keskeisessä roolissa kevään etenemisessä, sillä niiden tekemä työ on edellytys kasvien kukoistukselle kesää kohti tultaessa.”

Kevät alkaa kylmästä säästä huolimatta

Ensimmäisten pölyttäjähyönteisten herätessä maa on usein vielä roudassa, minkä vuoksi kevään ensimmäiset kukkivat kasvit ovat olennaisia pölyttäjien selviytymisen kannalta. Onnistunut pölyttäjäkevät edistää kasvien lisäksi myös muiden eläinlajien menestymistä tulevana kesänä. Esimerkiksi mustikat ovat tärkeää ravintoa karhuille sekä muille metsien eläimille. Hyvä marjasato ilahduttaa myös ihmisiä!

“Vaikka helmikuun loppupuolella maat ovat yhä valkoiset valtaosassa Suomea, on kuitenkin kevään merkkejä jo havaittavissa. Joku on saattanut tuntea kevään ensimmäisten auringonsäteiden lämmön ihollaan, toinen on voinut kuulla lintujen harjoittelevan kevätlaulujaan lähimetsässä,” Ojajärvi kertoo. “Jos näet ikkunalasissa tokkuraisen pörriäisen, muista päästää se ulos viileästä säästä huolimatta. Nämä kevään ensimmäiset herääjät ovat nimittäin kuningattaria, joilla on tärkeä tehtävä uuden yhdyskunnan rakentajina,” hän jatkaa.

Kevät saapuu hiljalleen, kun päivät pitenevät jo. Lähde siis etsimään ensimmäisiä kevään merkkejä, vaikka ulkona sää näyttäisikin yhä talviselta.

www.kevatseuranta.fi / Instagram / Facebook

#kevätseuranta

Lisätiedot:

Lotta Ojajärvi, Kevätseurantakoordinaattori

Lotta.ojajarvi@luontoliitto.fi

Puh. 044 3381543

Ilona Tuovinen, Luontoliiton ympäristökasvatuspäällikkö

ilona.tuovinen@luontoliitto.fi

Puh. 045 1271226

Merja Forsman, Luontoliiton viestintäpäällikkö

Merja.forsman@luontoliito.fi

Puh. 040 8618915