Luontokerhoissa opittiin ja iloittiin luonnosta – nyt on kesätauon aika

Luontoliiton kerhot tarjosivat säännöllistä luontoharrastustoimintaa lapsille, nuorille ja perheille koko lukuvuoden ajan. Kerhoja järjestettiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa, Tampereella, Pälkäneellä ja Jyväskylässä. Syksyllä luontokerhoja kokoontui 16 ja keväällä 25. Kerhokausi tulee jälleen päätökseen, sillä ensi viikolla kokoontuu lukuvuoden viimeinen luontokerho.

Jokainen kerho on ollut ohjaajansa ja kerholaistensa näköinen. Kerhoissa tutkittiin ja havainnoitiin luontoa, tutustuttiin kasveihin ja lintuihin, taiteiltiin, leikittiin ja vietettiin paljon aikaa ulkona läpi vuoden. Talven pakkasetkaan eivät liiemmin haitanneet menoa, vaikka pitkä ja pimeä talvikausi tuokin omat haasteensa kerhotoimintaan. Pimeä kausi tuo oman hohtonsa ja tarjoaa puitteet varjoteatteriesityksiin ja seikkailullisiin heijastinratoihin. Talvella ohjelmassa voikin hetkellisesti olla enemmän sisäaktiviteettia paukkupakkasten aikaan. Kevätkaudella kerhoissa havainnointiin innokkaasti kevään etenemistä ja rakennettiin majoja, mikä onkin yksi luontokerhojen ikisuosikeista! Luontohavaintovihkoihin tehtiin monia merkintöjä, joihin palata tulevina vuosina.

Majan rakentaminen on hauska ja tykätty ohjelmanumero.

Espoossa alakoululaisten kerhossa opittiin erilaisia kädentaitoja, kun kerholaiset pääsivät kokeilemaan kasvivasarointia: tuloksena syntyi kauniita kasveilla kuvitettuja kankaita. Kerholaisten käsissä syntyi myös upeita kransseja. Lisäksi pääkaupunkiseudulla ja Turussa kerholaiset vierailivat luonnontieteellisessä museossa.

Kasvivasaroinnilla loihdittiin kauniita kankaita.
Espoon kerholaiset vierailivat Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa.

Luontoliikuntakerhossa kerho-ohjelma koostui monipuolisista juoksuleikeistä, joissa samalla opittiin jokaisenoikeuksista, eläinten erilaisista liikkumistavoista tai pedoista ja saaliseläimistä. Lisäksi pelattiin erilaisia havainnointia lisääviä leikkejä. Kerhossa myös tutustuttiin metsäparkouriin, ja lumisena aikana ohjelmassa oli mm. lumipallojen tarkkuusammuntaa.

Kevätseurantakerhossa erityspiirteenä oli tutustuttaa lapset lähiluontoon ja tarkkailla metsäluonnon muutosta kevään edetessä. Kerhossa mm. tutustuttiin kevätseurantaan ja sen teemalajeihin, tutkittiin lahopuita ja luontopolun varresta löytyneitä ötököitä. Kerholaiset myös pääsivät vierailulle Vapriikin luonnontieteelliseen museoon, mikä olikin todella pidetty retki!

Luontoliikuntakerhossa pelattiin muun muassa Kim-leikkiä.
Kevätseurantakerhossa leikittiin ja liikuttiin lähiluonnossa.

Taaperoperheiden luontotreffit tarjosivat viikoittain perheille retkiä lähiluontoon. Lätäköt kutsuivat taaperoita kahlaamaan, ja metsässä riitti käpyjä ja keppejä ihmeteltäviksi! Retkillä nähtiin myös upea vanha linnunpesä ja joutsenia lentämässä kevätpuuhiin. Luonnon helmassa pidetty evästauko maistui aina yhtä herkulliselta.

Taaperotreffeillä tutustuttiin lähiluontokohteisiin.

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Metsäpolku

20 syytä lähteä luontoon

1. Saat keuhkoihisi raikasta ilmaa astumalla luontoon, pois teiden varsilta. Raikkaan ilman hengittäminen virkistää mieltä ja kehoa. 2. Luonto vähentää stressiä. Tutkimusten mukaan luonnossa oleilun

Kotimetsän puolustajat

Kotimetsän puolustajat -hankkeen koulutukset alkavat!

Suomen luonnonsuojeluliitto ja Luontoliitto kouluttavat Suomen suurimpien kuntien asukkaita suojelemaan lähimetsiään. Koulutukset starttaavat loppukesästä Helsingissä ja Turussa. Luonnonsuojeluliitto ja Luontoliitto käynnistävät metsiensuojelukoulutuksen, joka tarjoaa tavallisille