Kuukauden tekijä – Kalle Hyttinen

Tänä vuonna juhlitaan Luontoliiton 80-vuotista taivalta. Sen kunniaksi haluamme antaa tunnustusta Luontoliiton tekijöille ja vapaaehtoisille, sillä ilman heidän arvokasta työpanostaan ei olisi Luontoliittoa. <3

Kuukauden tekijänä esittelyssä on Varsinais-Suomen piirijärjestön aktiivi Kalle Hyttinen.

Missä toiminnassamme olet mukana?

Istun Luontoliiton Varsinais-Suomen piirijärjestön hallituksessa. Siellä tykkään pohtia parhaita luonto- ja ilmastovaikuttamisen keinoja ja olla itse mukana vaikuttamistyössä. Hiljattain olin esimerkiksi järjestämässä Luontomarssia Turkuun.

Miten tulit mukaan Luontoliittoon?

Olin jo vuosia kelaillut, että mikä ois mulle paras tapa osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan ja luonnonsuojeluun. Sitten viime syksynä muutettuani uudelle paikkakunnalle, uskaltauduin tsiigaamaan Luontoliiton uusien ilta -tapahtumaa. Ymmärsin, että mulla vois olla Luontoliitossa paljon opittavaa ja toisaalta myös tosi paljon annettavaa.

Mikä saa sinut toimimaan Luontoliitossa?

Ympärillä on paljon välinpitämättömyyttä, mutta toisaalta myös epätoivoa. Kumpikaan ei ole toivottavaa maailmanpelastamisen kannalta. Sen sijaan on voitava uskoa, että me kyllä voidaan kaikki yhdessä kukin omalla tavallansa duunata huomisesta parempi. Luontoliitto on tässä työssä tosi tärkeä toimija, ja mulle just sopiva järjestö – ei liian raju, ei liian laimea ja antaa mahdollisuudet monenlaiseen toimintaan!

Mitä toivot saavasi aikaan työsi avulla?

Tarkemmin ottaen haluun haudata ja osoittaa vääräksi ajattelutavan, jossa oikeutetaan toimimattomuus sillä, että “pieni ihminen ei mahda mitään”, tai että “Suomen toimilla ei ole kokonaisuudessa merkitystä”. Ymmärrän, ettei yksilöillä ole aina voimia tehdä parhaita mahdollisia valintoja, mutta juuri siksi meidän täytyy vaatia valtiotason toimia. Ja demokratiassa politiikan taakse tarvitaan ihan kaikkia!

Meillä on sananvapaus ja onni elää maailman parhaassa maassa, joten jos me emme vaadi valtioltamme toimia, niin missä sitten vaaditaan? Ja jos maailman paras maa Suomi ei tee riittäviä ilmastotoimia, miten voimme olettaa, että muut tekisivät? Siksi haluan osaltani pitää huolen siitä, että Suomi pitää kiinni tavoitteistaan ja entisestään petraa toimiaan tulevaisuuden pelastamiseksi. Yhdessä voimme rakentaa luonnon ehdoilla toimivan maailman, ja se muutos on jo alkanut. Tsiigatkaa vaikka historiankirjoja ihan vaan parikymmentä vuotta taaksepäin: ilmastonmuutoksen torjunnasta ei silloin puhunut kovinkaan moni, vaan nyt se on jo normi! Suurelta osin se on ympäristöjärjestöjen ansiota.

Kerro vielä, miksi muidenkin kannattaa tulla mukaan Luontoliittoon?

Yksin voi olla vaikeaa saada paljoa aikaan, mutta yhdessä voimme tehdä mitä vaan! Ja oikeesti näiden asioiden taakse tarvitaan jokainen.

Muuta mahdollista, mitä haluat nostaa esiin?

Tää on ihan jokaisen juttu. Ei ole väliä, mitä duunaa elämällään, minkä ikäinen on, tai mitä puoluetta äänestää – ilmastonmuutoksen ja luontokadon pysäyttäminen on kaikkien yhteinen asia!

Juhlitaan yhdessä 80-vuotiasta Luontoliittoa!

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Toukokuun tapahtumia

Yleiskokous 21.5. Vasp kutsuu jäsenistönsä ylimääräisen yleiskokouksen maanantaina 21.5. klo 17 piirin toimistolle. Kokouksessa käsitellään kevätkokouksessa käsittelemättä jääneet asiat: toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen esittely, toiminnantarkastajan lausunto

Valokuvakilpailun virtuaalinäyttely

Luontoliiton ja Suomen Luonnonvalokuvaajat ry:n keväiseen valokuvakilpailuun osallistui suuri määrä eri-ikäisiä lapsia ja nuoria. Kisan taso oli korkea, ja voittajiksi valittiin 14-vuotias Kaapo ja 17-vuotias Aino. Halusimme koota pienen virtuaalinäyttelyn kilpailuun osallistuneista upeista valokuvista. Valtavat kiitokset kaikille ihania kevätkuvia lähettäneille!