Piirustus: Mai Virtanen

Ilmastonmuutos-teemainen piirustuskisa

Viime vuonna Luonto-Liitto toimi lasten Itämeriaiheisen piirustuskisan kummina. Tänä vuonna olemme saaneet kunnian jatkaa kisakummeina, nyt ilmastonmuutos-teemalla!

OPERAATIO ILMASTOPIIRUSTUS -KILPAILUN OHJEET:

Kilpailuaika:
20.helmikuuta – 20.huhtikuuta 2022

Aihe:
Ilmastonmuutos. Aihetta voi käsitellä laajastim esim: Miten ilmasto lämpenee? Mikä sitä aiheuttaa? Mitä siitä voi seurata? Pesiikö Suomessa kohta flamingoja? Miten sinä estäisit ilmastoa lämpenemistä?… Mitä vain ilmastonmuutokseen liittyvää.

Kuka voi osallistua:
Ala-asteen 3. – 6.lk lapset, neljässä sarjassa.

Miten osallistua:
A4 kokoisella kuvalla, joka voi olla piirretty tai maalattu. Työn voi tehdä kotona tai koulussa. Yksi piirustus / maalaus per lapsi!

Kirjoita kuvan oikeaan alanurkkaan lapsen etunimi ja ikä.
Kirjoita kuvan taakse lyhyt selitys, mitä kuvassa on tai tapahtuu.
Lähetä piirustuksen mukana erillisellä paperilla seuraavat tiedot:

• Lapsen etu- ja sukunimi, sekä ikä, ja mihin luokkasarjaan kuva osallistuu (3.lk, 4.lk, 5.lk vai 6.lk)
  • Huoltajan nimi, osoite ja puhelinnumero
  • Jos lähetät useamman lapsen piirustukset samassa kuoressa, liitä tietolappu oikeaan kuvaan esim. paperiliittimellä.
  • Ethän kirjoita yhteystietoja suoraan piirustuspaperiin!
  • KOULUSTA lähetettäviin piirustuksiin riittää lapsen etu- ja sukunimi, ikä, luokka, ja koulun osoite sekä piirustukset kisaan lähettäneen opettajan nimi, puh ja sähköpostiosoite.

Piirustukset postitetaan osoitteella:

Operaatio IlmastoPiirustus -kilpailu

Kirjailija Päivi Tuulikki Koskela
Hanhitie 8 C 3
90150 Oulu

Samassa kuoressa voi postittaa useamman lapsen piirustukset! Kilpailuun osallistuvat kaikki 20.4.2022 mennessä lähetetyt työt (postileima viimeistään 20.4.)

PALKINNOT:

• Joka sarjan kolme parasta voittavat Operaatio IlmastoAreena -kirjan.
  • Joka sarjassa myönnetään myös Luonto-Liiton ympäristöpalkinto erityisen hyvin ympäristöteemaa käsittelevälle piirustukselle.
  • Lisäksi myönnetään yhteensä 40 kunniamainintaa. Kunniamaininnan saaneille annetaan diplomi ja taiteilija Hanna Kenakkalan suunnittelema kirjanmerkki.
  • Koulupalkinto: Kaikkien kisaan piirustuksia lähettäneiden koulujen kesken arvotaan lisäksi neljä kappaletta Operaatio IlmastoAreena -kirjaa.

Koulun kautta osallistuneille ilmoitetaan voitosta koulun kautta, yksityisesti kisaan osallistuneille henkilökohtaisesti. Diplomit toimitetaan voittajille ja kunniamaininnan saaneille 4.6.2022 mennessä.

Kirjapalkinnot luovutetaan voittajille Helsingin keskustakirjasto Oodissa 19. – 21.8.2022 kirjan julkistamisen yhteydessä, ja postitetaan niille, jotka eivät pääse paikanpäälle voittoaan noutamaan.

Tuomareina toimivat elokuussa 2022 ilmestyvän Operaatio IlmastoAreena -kirjan tekijät taiteilija Hanna Kenakkala ja satukirjailija Päivi Tuulikki Koskela.

Kilpailun voittajatöistä tulee näyttely keskustakirjasto Oodiin Helsinkiin 19. – 21.8.2022.
Viime vuoden Itämeri-teemaisen piirustuskilpailun 5-6v. -sarjan voittajatyöstä tehtiin kassi presidentti Tarja Halosen TH Globaalin kestävän kehityksen säätiön avustuksella. (Sydämellinen kiitos Victoria Liukkoselle luvasta käyttää piirustusta Itämeri-kasseissa!)

Tiedot voittajista ja voittokuvat julkaistaan www.paivituulikkikoskela.fi sekä www.luontoliitto.fi.

Lue säännöt kokonaisuudessaan täältä.

Voit lahjoittaa myös
  • Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja: o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta) o HARMAASUSI (susitoiminta) o HAPPI (ilmastotoiminta) o HONKA (metsätoiminta) o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Syyskuun loppuun saakka soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten ilmastotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden. (LINKKI: LIITTYMÄLLÄ – LIITY-sivulle)
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.
Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.