Seis venäläiselle puuntuonnille!

Luonto-Liitto ja Suomen luonnonsuojeluliitto kannattavat venäläisen puuntuonnin kieltämistä ja fossiilienergiasta irtautumista.

Luonto-Liitto ja Suomen luonnonsuojeluliitto ovat osallistuneet kansainväliseen järjestöjen kannanottoon, jossa vaaditaan venäläisen puuntuonnin kieltämistä sekä rajaamista pois FSC- ja PEFC-sertifikaattien piiristä. Kannanoton on allekirjoittanut lähes 130 kansalaisjärjestöä.

“Puukaupalla rahoitetaan Putinin sotatoimia Ukrainassa. Kaikki mahdolliset pakotteet sotatoimia vastaan on otettava tässä tilanteessa käyttöön. Stora Enso näyttikin jo esimerkkiä todeten, että se on heidän eettinen velvollisuutensa. Suomen tulisi tehdä puukaupan lopettamisesta linjaus.”, sanoo Luonto-Liiton toiminnanjohtaja Riku Eskelinen.

Nykyisillä tuotantotavoitteilla puuntuontikielto kasvattaisi Suomessa hakkuupainetta, joka on jo nykyisellään liian suuri. Tilannetta ei saa kuitenkaan käyttää syynä hakkuiden lisäämiselle Suomessa, vaan se tulee nähdä tilaisuutena miettiä puunkulutuksen kohtuullisuutta ja metsäteollisuuden kestävyyttä ylipäätään.

“Myös venäläisestä fossiilienergiasta, kuten kivihiilestä, öljystä ja maakaasusta on irtauduttava mahdollisimman pian”, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Tapani Veistola.

Järjestöjen mielestä erityistä huomiota tulee kiinnittää energiatehokkuuteen ja energian säästämiseen. Siirtymässä pitää huomioida oikeudenmukaisuus ja tilalle tulee löytää polttoon pohjautumattomia uusiutuvia energianlähteitä. Turpeeseen tai puunpolttoon ei pidä turvautua. Kuten aiemmin tällä viikolla julkaistu IPCC:n raportti osoittaa, ilmastotoimilla on kriittisen kova kiire. Aikaa päästöleikkausten pitkittämiselle tai hitaille ratkaisuille ei ole.

Lisätietoja:

Riku Eskelinen, Luonto-Liiton toiminnanjohtaja

Tapani Veistola, Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.