Älä osta mitään -päivää vietetään tänä vuonna 30. kerran

Luontoliitto on herätellyt suomalaisia pohtimaan kulutustottumuksiaan jo vuodesta 1993 lähtien. Ilmastonmuutoksen ja luontokadon keskellä päivän viesti on ajankohtaisempi kuin koskaan.

Älä osta mitään -päivä keksittiin Black Friday -alennusmyyntipäivän vastavoimaksi Vancouverissa vuonna 1992. Luontoliitto toi kulutuskriittisen teemapäivän Suomeen jo seuraavana vuonna, vaikka varsinaiset ensimmäiset “mustan perjantain” alennuskampanjat nähtiin meillä vasta lähes 15 vuotta myöhemmin.

“Luontoliiton Älä osta mitään -päivän kampanja on tarrannut kiinni kulutuskulttuurin luomiin mielikuviin kaduilla, tapahtumissa ja netissä 90-luvulta alkaen. Kampanjalla on tuotu ja tuodaan päivänvaloon asioita, jotka tarvitsevat oikaisua planeetan, ihmisten ja kaikkien lajien hyvinvoinnin kannalta”, sanoo Luontoliiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta

Älä osta mitään -päivän alkuperäinen idea oli haastaa ihmisiä kokeilemaan ostolakkoa yhden päivän ajan. Ylikulutus kiihdyttää ilmastonmuutosta ja luontokatoa, joten yhden päivän sijaan kulutuskriittisyyttä kaivataan ympäri vuoden. Luontoliiton Älä osta mitään -päivä onkin vuosien saatossa kehittynyt koko marraskuun kestäväksi kampanjaksi.

Kampanja kannustaa toimimaan

Lasten ja nuorten ympäristöjärjestönä Luontoliitto tuo Älä osta mitään -kampanjassa näkyville etenkin nuorten näkökulmia: Viikolla 45 vastaamme nuorten esittämiin kysymyksiin kuluttamisesta. Vastamainoskisa yhteistyössä kulttilehti Voiman kanssa taas kannustaa nuoria pohtimaan kulutuskulttuurin ympäristövaikutuksia ja tekemään matalan kynnyksen vaikuttamistoimintaa ympäristön hyväksi. Myös Luontoliiton juhlavuoden kummit tubettajakaksikko Elina ja Sofia ovat mukana tämänvuotisessa Älä osta mitään -kampanjassa.

Älä osta mitään -kampanjan juhlavuoden kunniaksi Luontoliitto haluaa paitsi muistuttaa ylikulutuksen ympäristövaikutuksista myös inspiroida jokaista löytämään itselle sopivan ympäristöystävällisemmän elämäntavan ja keinoja toimia yhdessä luonnon puolesta. Tällä hetkellä järjestön toimintaryhmissä tehdään ahkeraa työtä kaupunkiluonnon ja ilvesten puolesta.

Lisätiedot:

Merja Forsman, viestintäpäällikkö
p. +358 40 8618915
merja.forsman@luontoliitto.fi

Voiko luontoa pelastaa sijoitusmaailmaan vaikuttamalla?

Mitä suursijoittajat voivat tehdä luonnon puolesta, ja miksi heidän tulisi olla kiinnostuneita ekologisesta kestävyydestä? Tiistaina 7.5. Luonnonvalo-keskusteluillassa rahoitusalan ja vastuullisuuden huippuammattilaiset johdattavat pohtimaan sijoittamisen vaikutusta ympäristöön ja luontoon.

Toukokuun tapahtumia

Yleiskokous 21.5. Vasp kutsuu jäsenistönsä ylimääräisen yleiskokouksen maanantaina 21.5. klo 17 piirin toimistolle. Kokouksessa käsitellään kevätkokouksessa käsittelemättä jääneet asiat: toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen esittely, toiminnantarkastajan lausunto