TIEDOTE, julkaistu 19.11.2025
Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Luontoliiton Älä osta mitään -kampanja huipentuu perjantaina 28.11., jolloin järjestetään useita tapahtumia eri paikkakunnilla. Kampanjan päätapahtuma on Helsingin keskustakirjasto Oodissa
Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Luontoliiton marraskuun kestänyt kulutuskriittinen kampanja huipentuu Älä osta mitään -päivään, jota vietetään ensi viikon perjantaina 28.11.2025.
Koko viikko on täynnä kiinnostavia kulutuskriittisiä tapahtumia ympäri Suomen ja verkossa. Kestävästä vaatteiden kulutuksesta kuullaan Planetaarinen vaatekaappi -kirjailijoiden etäluennolla. Joensuussa voi ihailla lastenkerhon Älä osta mitään -teemaisia askartelutöitä pääkirjaston näyttelyssä. Lahdessa järjestetään vaatteidenkorjauspaja, Turussa askartelupaja, keskustelutilaisuus ja työpaja luovien alojen tekijöille.
Helsingissä Luontoliiton nuorten ilmastoryhmä järjestää Älä osta mitään -päivänä kulutuskriittisen zombitempauksen Aleksanterinkadulla.
Päivän päätapahtuma järjestetään Helsingin keskustakirjasto Oodissa, jonka ala-aulan pop-upista voi noutaa luontoaiheista luettavaa ja väritystehtäviä klo 13 alkaen ja osallistua lego-mielenosoituksen askarteluun, jonka lisäksi kouluryhmille järjestetään vastamainostyöpajoja.
Klo 17 Oodin Maijansalissa alkavan puhetilaisuuden ohjelmassa on paneelikeskustelu aiheesta Lapset, nuoret ja ilmastonmuutos: miten lisäämme tietoa lisäämättä tuskaa?
Panelistit ovat:
- Vaikuttaja ja kirjailija Julia Thurén
- YK:n lastenjärjestö UNICEFin ilmastoasiantuntija Minna Suihkonen
- Nuorten ilmasto- ja luontoryhmän (NUOLI) jäsen Inkeri Kourujärvi
- Kirjailija Piia Heikkinen, joka käsittelee lasten ympäristötunteita kirjassaan Iik! Iso A tuli taloon
Paneelin juontaa kirjailija Suvi Auvinen, joka on kirjoittanut kestävyysteemoista, erityisesti ruuantuotannon osalta, ja tuottanut mm. Lapsiperheen vegaanikeittokirjan.
Mistä kampanjassa on kyse?
Älä osta mitään -päivää on vietetty Suomessa jo vuodesta 1993. Kampanjan tavoitteena on muuttaa yhteiskuntaa ylikulutuksen hillitsemiseksi ja kannustaa kestävään elämäntapaan.
Tämän vuoden Älä osta mitään -kampanjaan on voinut osallistua marraskuun ajan pohtimalla omaa kulutuskäyttäytymistään ja olemalla ostamatta mitään uutta. Ostamisen sijaan kampanja kannustaa koluamaan ensin kaapit ja sen jälkeen tuunaamaan, korjaamaan, lainaamaan ja ostamaan käytettyä tarpeeseen.
“Ylikulutus on kriisi, joka uhkaa elämää maapallolla ja ihmisten hyvinvointia. Sillä mitä me teemme Suomessa, on väliä”, kertoo Luontoliiton hallituksen puheenjohtaja, kansainvälisen politiikan ja kestävän kehityksen opiskelija Elo Vanhanen.
“Kansalaisten tehtävänä on pohtia omaa elämäntyyliään ja vaatia muutosta, jonka lisäksi yritysten ja niitä ohjaavan politiikan on muututtava. Kestävästä elämäntavasta on tehtävä normi. Korjaamisesta, kierrättämisestä, jakamisesta ja vanhan hyödyntämisestä on tehtävä kannattavampaa ja helpompaa kuin uuden krääsän tuottamisen ja ostamisen”, Vanhanen sanoo.
Aihe on ajankohtainen, sillä Euroopan ympäristöviraston EEA:n hiljattain julkaiseman Euroopan ympäristö 2025 -raportin mukaan luonnonvarojen kulutus henkeä kohden on Suomessa Euroopan suurinta.
Luontoliitto vetoaa päättäjiin pikamuodin ympäristöhaittojen vähentämiseksi
Älä osta mitään -päivään liittyen Luontoliitto on myös julkaissut vetoomuksen, jossa vaaditaan Suomea ryhtymään toimiin pikamuodin ympäristövaikutusten vähentämiseksi.
Pikamuoti on monella tapaa haitallista ympäristölle: vaatteiden tekemiseen käytetään runsaasti vettä, puuvillaa ja energiaa, joten niitä ei pitäisi tuottaa ja ostaa enempää kuin on tarpeen. Joistakin ultrapikamuotia tuottavien yritysten tuotteista on myös löydetty ihmiselle haitallisia aineita. Lasten ja nuorten ympäristöjärjestönä Luontoliitto myös seuraa huolestuneena, kuinka pikamuoti luo nuorille paineita jatkuvaan kuluttamiseen.
Vetoomuksessa ehdotetaan muun muassa pikamuodin mainontakieltoa ja ympäristömaksuja sekä korjauspalvelujen arvonlisäverokannan alentamista. Lainsäädäntöä tarvitaan ohjaamaan kulutusta kestävämpään suuntaan, ja se hyödyttäisi niin ympäristöä kuin kotimaista, kestävää vaate- ja tekstiilituotantoakin.
Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Tuuli Hongisto
Viestintäpäällikkö
Luontoliitto ry
tuuli.hongisto@luontoliitto.fi
+358 (0)44 9020 855
Älä osta mitään -päivä sosiaalisessa mediassa:
https://www.facebook.com/alaosta/
https://www.facebook.com/luontoliitto
https://www.instagram.com/luontoliitto/







