Älä osta mitään -päivä

Älä osta mitään -päivä kannustaa kulutuskriittisyyteen

Elämme keskellä ilmastokriisiä ja luontokatoa. Luonto-Liiton kampanja haluaa muistuttaa vastuullisesta kuluttamisesta ja herätellä pohtimaan, mitä me todella tarvitsemme.

Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina 25.11.2022.

”Kulutustottumusten muuttaminen on ratkaisevassa roolissa ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä. Jokaisella kulutusvalinnalla on merkitystä”, sanoo Luonto-Liiton viestintäpäällikkö Merja Forsman.

Tavarapaljous ahdistaa

Kaupallisissa mainoksissa esitellään usein, kuinka tavarat ja hyödykkeet lisäävät onnellisuutta.

Tutkimusten mukaan uuden esineen tuoma onnellisuus on kuitenkin lyhytaikainen, ja turha tavara alkaa nopeasti aiheuttaa ahdistusta. Todellinen onnellisuus syntyy jostain aivan muusta kuin materiasta.

Älä osta mitään -kampanjalla halutaan muistuttaa kulutuskriittisyydestä ympäri vuoden, ei vain yhtenä päivänä ennen joulun ostohysteriaa.

”Älä osta mitään -päivä on samana päivänä kuin Black Friday. Houkuttelevien alennusten keskellä on hyvä miettiä, ovatko alennukset todellisia ja kannattaako niiden perässä juosta. Lopulta Black Friday on tehty tuomaan kaupoille tuottoja, ei säästämään kuluttajien kukkaroa tai luontoa”, Forsman muistuttaa.

Älä osta mitään, mitä et tarvitse. Älä osta mitään sellaista, mitä voi korjata. Älä osta mitään vain siksi, että mainoksessa sanotaan tuotteen olevan nyt halpa. Älä osta mitään vain ostamisen vuoksi.

Luonto-Liiton järjestämää Älä osta mitään -päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1993 lähtien.

Verkossa: www.alaosta.fi Somessa: Facebook-sivu, facebook.com/alaosta Instagram: instagram.com/alaostamitaanpaiva

Vuoden 2022 Älä osta mitään -päivän visuaalinen ilme: Siiri Heikkilä

Lisätiedot:

Merja Forsman, Luonto-Liiton viestintäpäällikkö, Puh. 040 861891, merja.forsman@luontoliitto.fi

Milla Aalto, Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piirin puheenjohtaja, milla.aalto@luontoliitto.fi

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.