Ilmastonmuutos-teemainen piirustuskisa

piirustuskisa

Viime vuonna Luonto-Liitto toimi lasten Itämeriaiheisen piirustuskisan kummina. Tänä vuonna olemme saaneet kunnian jatkaa kisakummeina, nyt ilmastonmuutos-teemalla!

OPERAATIO ILMASTOPIIRUSTUS -KILPAILUN OHJEET:

Kilpailuaika:
20.helmikuuta – 20.huhtikuuta 2022

Aihe:
Ilmastonmuutos. Aihetta voi käsitellä laajastim esim: Miten ilmasto lämpenee? Mikä sitä aiheuttaa? Mitä siitä voi seurata? Pesiikö Suomessa kohta flamingoja? Miten sinä estäisit ilmastoa lämpenemistä?… Mitä vain ilmastonmuutokseen liittyvää.

Kuka voi osallistua:
Ala-asteen 3. – 6.lk lapset, neljässä sarjassa.

Miten osallistua:
A4 kokoisella kuvalla, joka voi olla piirretty tai maalattu. Työn voi tehdä kotona tai koulussa. Yksi piirustus / maalaus per lapsi!

Kirjoita kuvan oikeaan alanurkkaan lapsen etunimi ja ikä.
Kirjoita kuvan taakse lyhyt selitys, mitä kuvassa on tai tapahtuu.
Lähetä piirustuksen mukana erillisellä paperilla seuraavat tiedot:

• Lapsen etu- ja sukunimi, sekä ikä, ja mihin luokkasarjaan kuva osallistuu (3.lk, 4.lk, 5.lk vai 6.lk)
  • Huoltajan nimi, osoite ja puhelinnumero
  • Jos lähetät useamman lapsen piirustukset samassa kuoressa, liitä tietolappu oikeaan kuvaan esim. paperiliittimellä.
  • Ethän kirjoita yhteystietoja suoraan piirustuspaperiin!
  • KOULUSTA lähetettäviin piirustuksiin riittää lapsen etu- ja sukunimi, ikä, luokka, ja koulun osoite sekä piirustukset kisaan lähettäneen opettajan nimi, puh ja sähköpostiosoite.

Piirustukset postitetaan osoitteella:

Operaatio IlmastoPiirustus -kilpailu

Kirjailija Päivi Tuulikki Koskela
Hanhitie 8 C 3
90150 Oulu

Samassa kuoressa voi postittaa useamman lapsen piirustukset! Kilpailuun osallistuvat kaikki 20.4.2022 mennessä lähetetyt työt (postileima viimeistään 20.4.)

PALKINNOT:

• Joka sarjan kolme parasta voittavat Operaatio IlmastoAreena -kirjan.
  • Joka sarjassa myönnetään myös Luonto-Liiton ympäristöpalkinto erityisen hyvin ympäristöteemaa käsittelevälle piirustukselle.
  • Lisäksi myönnetään yhteensä 40 kunniamainintaa. Kunniamaininnan saaneille annetaan diplomi ja taiteilija Hanna Kenakkalan suunnittelema kirjanmerkki.
  • Koulupalkinto: Kaikkien kisaan piirustuksia lähettäneiden koulujen kesken arvotaan lisäksi neljä kappaletta Operaatio IlmastoAreena -kirjaa.

Koulun kautta osallistuneille ilmoitetaan voitosta koulun kautta, yksityisesti kisaan osallistuneille henkilökohtaisesti. Diplomit toimitetaan voittajille ja kunniamaininnan saaneille 4.6.2022 mennessä.

Kirjapalkinnot luovutetaan voittajille Helsingin keskustakirjasto Oodissa 19. – 21.8.2022 kirjan julkistamisen yhteydessä, ja postitetaan niille, jotka eivät pääse paikanpäälle voittoaan noutamaan.

Tuomareina toimivat elokuussa 2022 ilmestyvän Operaatio IlmastoAreena -kirjan tekijät taiteilija Hanna Kenakkala ja satukirjailija Päivi Tuulikki Koskela.

Kilpailun voittajatöistä tulee näyttely keskustakirjasto Oodiin Helsinkiin 19. – 21.8.2022.
Viime vuoden Itämeri-teemaisen piirustuskilpailun 5-6v. -sarjan voittajatyöstä tehtiin kassi presidentti Tarja Halosen TH Globaalin kestävän kehityksen säätiön avustuksella. (Sydämellinen kiitos Victoria Liukkoselle luvasta käyttää piirustusta Itämeri-kasseissa!)

Tiedot voittajista ja voittokuvat julkaistaan www.paivituulikkikoskela.fi sekä www.luontoliitto.fi.

Lue säännöt kokonaisuudessaan täältä.

Voiko luontoa pelastaa sijoitusmaailmaan vaikuttamalla?

Mitä suursijoittajat voivat tehdä luonnon puolesta, ja miksi heidän tulisi olla kiinnostuneita ekologisesta kestävyydestä? Tiistaina 7.5. Luonnonvalo-keskusteluillassa rahoitusalan ja vastuullisuuden huippuammattilaiset johdattavat pohtimaan sijoittamisen vaikutusta ympäristöön ja luontoon.

Toukokuun tapahtumia

Yleiskokous 21.5. Vasp kutsuu jäsenistönsä ylimääräisen yleiskokouksen maanantaina 21.5. klo 17 piirin toimistolle. Kokouksessa käsitellään kevätkokouksessa käsittelemättä jääneet asiat: toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen esittely, toiminnantarkastajan lausunto