Luontoliiton liittovaltuusto hyväksyi uuden ympäristöohjelman

Liittovaltuusto kokoontui 23.9.2023 Hiitolanjoella. Kokouksessa valittiin Luontoliitolle liittohallitus vuodelle 2024 ja hyväksyttiin Luontoliiton ympäristöohjelma.

Luontoliiton valtuuston syyskokous järjestettiin Etelä-Karjalan Rautjärven upeissa maisemissa. Kokoustamisen lisäksi valtuusto pääsi tutustumaan vastikään vapautettuun ja vaelluskaloille sopivaksi ennallistettuun Hiitolanjokeen.

Valtuuston käsittelyssä olivat Luontoliiton ensi vuoden talousarvio ja toimintasuunnitelma sekä ympäristöohjelma. Valtuusto hyväksyi sekä toimintasuunnitelman että ympäristöohjelman muutamin lisäyksin ja korjauksin. Talousarvio hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tutustu Luontoliiton ympäristöohjelmaan.

Nadja Uusiperhe jatkaa Luontoliiton hallituksen puheenjohtajana

Toimintasuunnitelman, talousarvion ja ympäristöohjelman käsittelyn lisäksi valtuuston tehtävänä oli tehdä henkilövalintoja. Liittovaltuuston varapuheenjohtajaksi valittiin Mari Nyyssölä-Kiisla Luontoliiton susiryhmästä.

Hallituksen puheenjohtajana vuonna 2024 jatkaa Nadja Uusiperhe. Edellisen hallituksen jäsenistä ensi vuonna jatkavat Kalle Ristikartano, Petri Kuusitie, Jenni Sohlman ja Johanna Oksanen. Uutta verta hallitustyöskentelyyn tuovat Adalmiina Helttula ja Noora Ketolainen. Helttula on Luontoliiton virtavesi- ja Itämeri-ryhmän aktiivi, ja Ketolainen tekee J. Karhu -sarjakuvaa Nuorten Luontoon sekä on mukana Itämeri-ryhmän toiminnassa.

Kokouksessa päätettiin myös ylimääräisen liittokokouksen järjestämisestä. Kokous pidetään keskiviikkona 1.11. kello 18–20.

Valtuusto kokoontuu seuraavan kerran huhtikuussa 2024.

Kuvat otti Valtteri Leppilampi.

Luontoliiton leirilupaus

Luontoliiton leireillä toiminta on aina hauskaa, turvallista ja luonnonläheistä: leirialueet valitaan huolella, osallistujien terveydestä ja turvallisuudesta huolehditaan tarkasti, leiriohjelma on laadukasta, ja sillä on ympäristökasvatuksellisia tavoitteita.

Kevät on saapunut metsään – haapakin kukkii jo

Koivun lehdet ovat puhjenneet, mutta haavan havisevia lehtiä saadaan vielä odottaa, sillä kotoperäisistä lehtipuista haapa tekee lehtensä usein kevään viimeisenä. Luontoliiton Kevätseurannassa tarkkaillaan sen vuoksi haavan kukintaa, joka tapahtuu ennen lehtien puhkeamista.

Varaa paikka ikimuistoiselta Luontoliiton kesäleiriltä!

Kesän luontoleireille ilmoittautuminen on täydessä vauhdissa, mutta vapaita paikkoja löytyy vielä. Leirejä järjestetään ympäri Suomen Luontoliiton piireissä. Luontoliiton kesäleireillä opitaan ja rentoudutaan luonnon helmassa, pidetään hauskaa vanhojen ja uusien kavereiden kanssa sekä tietenkin luodaan muistoja. Luontoleirit ovatkin monen lapsen ja nuoren kesän ykkösjuttu!

Pysäytetään petovaino!

Luontoliiton susiryhmä järjestää mielenosoituksen suden ja muiden suurpetojen puolesta maa- ja metsätalousministeriön edessä perjantaina 17.5. kello 13.00. Mielenosoituksessa vaaditaan ministeriötä lopettamaan suurpetojen tappamiseen keskittyvä suurpetopolitiikka. Tervetuloa mukaan vaikuttamaan!