Tule mukaan metsäryhmään!

Tervetuloa mukaan toimintaamme. Metsäryhmässä edistämme metsien suojelua konkreettisesti – metsissä, somessa ja yhteiskunnan rakenteissa.Kartoitamme arvokkaita metsäalueita, kirjoitamme suojeluesityksiä ja kannanottoja, viestimme, teemme poliittista vaikuttamistyötä ja otamme osaa metsäkeskusteluun sekä ympäristöjärjestöjen yhteiseen metsäkampanjointiin.

Järjestämme myös metsäkartoituskursseja, retkiä, leirejä, mielenosoituksia sekä lähimetsätapahtumia.

Metsäryhmä on avoin kaikille 15–29-vuotiaille. Järjestämme paikallistoimintaa pääkaupunkiseudulla, Joensuussa ja Jyväskylässä – ja muuallakin, jos halukkaita löytyy! Kokoonnumme kuukausittain hybridisti.

Lue metsäryhmän tavoitteista sivun alalaidalta.

Näin tulet mukaan metsäryhmään:

1.

Osallistu tapahtumiimme

Katso alla olevasta tapahtumakalenterista tulevat tapahtumamme ja tule rohkeasti mukaan.

2.

Seuraa meitä somessa

Voit seurata meitä Telegramissa,Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Lue myös blogiamme.

3.

Ilmoittaudu mukaan lomakkeella

Ota meihin yhteyttä täyttämällä lomake täällä!

Metsäryhmän tavoitteet

Metsäryhmän tavoitteena on pysäyttää luontokato. Suojelemme arvokkaita metsiä ja kampanjoimme metsäluonnon kannalta tuhoisia maankäyttöhankkeita vastaan. Työskentelemme metsiensuojelun puolesta niin maakunnissa kuin kaupungeissa sekä tekemällä kansainvälistä yhteistyötä.

Metsien monimuotoisuutta uhkaavat erityisesti metsätalous, mutta monilla alueilla myös esimerkiksi rakentamispaineet.

30 % metsistä suojeluun

Metsäryhmän tavoitteena on, että vähintään 30 % Suomen metsistä olisi suojeltu. Suomen Luontopaneelin ja IPCC:n mukaan tämä on välttämätöntä luontokadon pysäyttämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Suomessa olemme kaukana tavoitteesta, sillä enää alle 10 % Suomen metsistä on luonnonmetsää. Siksi kaikki jäljellä olevat luonnonmetsät tulisi suojella. Lisäksi suojelun alueellinen kattavuus tulee varmistaa.

Tällä hetkellä metsistä on pysyvästi suojeltuna alle 6 %, joten jäljellä olevat luonnonmetsät ovat jatkuvan hakkuu-uhan alla. Erityisesti yhteiset metsämme, eli valtion ja kuntien omistamat luonnonmetsät, tulisi välittömästi asettaa hakkuukieltoon.

Metsäryhmän tavoitteena on, että luonnonmetsät säilyttävät monimuotoisuutensa ja säästyvät myös tuleville sukupolville. Yhtäkään luonnonmetsää ei ole varaa menettää!

Kaadetaan kaava, ei metsää! -kampanja

Kaadetaan kaava, ei metsää! -kampanja on Luontoliiton metsäryhmän kesällä 2021 alkunsa saanut kampanja, joka pyrkii suojelemaan kaupunkiluontoa vaikuttamalla kaavoitukseen ja kaupunkisuunnitteluun. Kampanjan tavoitteena on saada Helsingin kaupunki säästämään luontoarvoiltaan tärkeät kaupunkimetsät rakentamiselta, hyödyntämään jo rakennetut alueet paremmin ja takaamaan asukkaille paremmat vaikutusmahdollisuudet kaavoitusprosessissa.  Kampanjassa yhdistyy kansalaisvaikuttaminen sekä luontokartoitusosaaminen.

Kampanjalla on kolme päätavoitetta

1. Kaupunkimetsiin rakentaminen lopetetaan ja kaupunkialueiden luonnonmetsät säästetään. Uusia metsiä uhkaavia kaavoja ei tehdä ja vanhentuneet kaavat perutaan.

2. Kaavoittaminen ja rakentaminen suunnataan jo rakennettuihin ympäristöihin. Vajaakäyttöisten alueiden ja kiinteistöjen hyödyntämiseksi etsitään aktiivisesti ratkaisuja.

3. Kaupungin kaavaprosessia kehitetään läpinäkyvämmäksi, avoimemmaksi, osallistavammaksi ja helpommin lähestyttäväksi. Vaikuttamismahdollisuuksia parannetaan.