Itämeri-ryhmän luonnonhoitoleiri Getskärin saarella

Luontoliiton Itämeri-ryhmä järjestää luonnonhoitoleirin 12.-16.6.2024 Getskärin saarella Tammisaaren saaristossa.

Leirillä talkoillaan perinnemaisemien ennallistamiseksi. Avoimet perinnemaisemat ovat Suomen yksi uhanalaisimmista elinympäristöistä ja niiden pinta-alat ovat todella pieniä. Ne ovat samalla hyvin monimuotoisia ja niillä elää runsaasti uhanalaisia lajeja, jotka eivät menesty muilla elinympäristöillä.

Leiri on suunnattu etupäässä 18-28-vuotiaille nuorille, mutta vanhemmat ja nuoremmatkin pääsevät kyllä mukaan leirille. Mukaan mahtuu kuitenkin vain rajattu määrä osallistujia.

Sitova ILMOITTAUTUMINEN tällä lomakkeella 27.5. mennessä.

AIKA: 12.-16.6.2024, ks. tarkemmat ajat ohjelmasta alta.
PAIKKA: Getskär, Tammisaaren saaristo.
MAJOITUS: Majoitus omassa teltassa.
RUOKAILU: Ruokailusta ilmoitetaan myöhemmin. Järjestetään joko itsenäisesti tai osittain Luontoliiton puolesta.

VÄLINEET (tarkempi lista lähetetään myöhemmin): Oma teltta + muut yöpymisvarusteet, kunnolliset olosuhteisiin sopivat retkeilyvaatteet, kerrastot, kunnolliset kengät + varakengät / saappaat, työhanskat (jos on omat, Luontoliitto tuo myös), uikkarit, pyyhe, hygieniavarusteet, otsalamppu, trangia, ruoat, välipalat, juomapullo.

MAKSUT: Leirimaksu riippuu ruokailun järjestämisestä. Leirimaksut ovat suunnilleen 20 € (jäsen) / 40 € (ei-jäsen). Luontoliiton jäsenille korvataan matkakulut.

JÄSENYYS: Ennen kuin ilmoittaudut, voit liittyä Luontoliiton jäseneksi (29 €/vuosi) tästä linkistä: www.luontoliitto.fi/liity. Säästät saman tien matkakulut ja osallistumismaksuissa ja saat Luontoliiton jäsenedut!

TAUSTAGetskär on Skärgårdsmiljöstiftelsen (SMS) omistama suojeltu upea luontoparatiisi. Luontoliitto on saanut SMS:ltä tärkeän tehtävän suojella saariston arvokkaita ja harvinaisia elinympäristöjä sekä niiden lajeja. Suojelua tehdään ylläpitämällä ja ennallistamalla kauniita ja monimuotoisia perinnemaisemia Getskärissä ja tulevaisuudessa mahdollisesti muillakin saarille.

OHJELMA

KE 12.6.
– Yhteislähtö Tammisaaren juna-asemalta klo 17
– Veneellä Getskäriin Sommaröstrandista
– Saapuminen ja leiriytyminen Getskärillä
– Tutustumista saareen ja talkootöiden ja työvälineiden läpikäyntiä

TO 13.6.
– Talkoilua n. 8h
– Retkilounas ja välipalat talkoilun lomassa

PE 14.6.
– Talkoilua n. 6h
– Retki Getskärin ympäri
– Lounas ja välipalat talkoilun ja retken lomassa

LA 15.6.
– Talkoilua n. 8h
– Retkilounas ja välipalat talkoilun lomassa

SU 16.6.
– Pakkaaminen aamupalan jälkeen
– Rantojen siivousta Muoviton meri -hengessä
– Retkilounas
– Lähtö Getskäristä Sommaröstrandiin, josta yhteiskyyti Tammisaareen
– Saapuminen Tammisaaren rautatieasemalle viimeistään klo 15, jolloin ehtii klo 16:02 junaan. Paluuta voidaan aikaistaa siten, että on mahdollisuus ehtiä myös klo 14:02 junaan, jos jollain on tarvetta. Tätä kysytään ilmoittautumislomakkeessa.
– Bussi-juna lähtee Helsingin ja Turun suuntiin.

Leirillä noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Ilmoittautumalla leirille sitoudut noudattamaan niitä. Lue lisää turvallisemman tilan periaatteista täältä: https://luontoliitto.fi/turvallisemman-tilan-periaatteet/

Lisätietoja ja talkoiden vetäjä:
Ville Laitinen
Itämeri-vastaava