“Maapallo on meidän kaikkien yhteinen, pidetään siitä yhdessä huolta”, sanoo Pörrö Pöllö

Luontoliitto juhlii 80-vuotista taivaltaan yhdessä juhlavuoden kummien kanssa. Tässä haastattelussa Luontoliiton kummi, Tellustajien Pörrö Pöllö, antaa muun muassa eko- ja menovinkkejä.

Kuka olet ja mikä on erikoistaitosi?

Olen Pörrö Pöllö ja erikoistaitoni on se, että pystyn kääntämään pääni melkein kokonaan ympäri.

Harrastan luonnossa lentelyä ja tubettamista. Minulla on oma Youtube-kanava, Pörrön Puskaradio.

Mikä on lempieläimesi?

Pöllö, tietysti! Tykkään myös hiiristä.

Mikä on lempikasvisi?

Mustikka. Tiesitkö, että marjojen lisäksi mustikan kukat ovat herkullisia. Ne ovat hauskoja pieniä makupaloja. Kun niitä laittaa kielelle, tuntuu kuin söisi sokerihippuja.

Muista, että maistele aina vain sellaisia kasveja, jotka varmasti tunnet!

Arjen ekovinkkisi?

Näitä on monia kivoja, mutta valitsen kaksi.

Yksi, ota lautaselle vain sen verran ruokaa kuin jaksat syödä. Kaksi, anna ja pyydä lahjaksi elämyksiä, kierrätettyä tai itse tehtyä.

Menovinkkisi?

Pöllöt ovat yöeläimiä. Menovinkkini on, että tee retki pimeään metsään yhdessä aikuisen kanssa.

Menkää jo tutuille poluille, että ette eksy. Ottakaa mukaan taskulamppu, kännykkä ja pepunalunen, jolla voitte istua ja katsella tähtiä.

Tai opettele tunnistamaan yksi uusi kasvi viikossa. Tee retki luontoon ja etsi sieltä kaunis tai erikoinen kasvi ja selvitä sen nimi.

Terveisesi lapsille?

Maapallo on meidän kaikkien yhteinen, pidetään siitä yhdessä huolta.