Luontokerhoissa opittiin ja iloittiin luonnosta – nyt on kesätauon aika

Luontoliiton kerhot tarjosivat säännöllistä luontoharrastustoimintaa lapsille, nuorille ja perheille koko lukuvuoden ajan. Kerhoja järjestettiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa, Tampereella, Pälkäneellä ja Jyväskylässä. Syksyllä luontokerhoja kokoontui 16 ja keväällä 25. Kerhokausi tulee jälleen päätökseen, sillä ensi viikolla kokoontuu lukuvuoden viimeinen luontokerho.

Jokainen kerho on ollut ohjaajansa ja kerholaistensa näköinen. Kerhoissa tutkittiin ja havainnoitiin luontoa, tutustuttiin kasveihin ja lintuihin, taiteiltiin, leikittiin ja vietettiin paljon aikaa ulkona läpi vuoden. Talven pakkasetkaan eivät liiemmin haitanneet menoa, vaikka pitkä ja pimeä talvikausi tuokin omat haasteensa kerhotoimintaan. Pimeä kausi tuo oman hohtonsa ja tarjoaa puitteet varjoteatteriesityksiin ja seikkailullisiin heijastinratoihin. Talvella ohjelmassa voikin hetkellisesti olla enemmän sisäaktiviteettia paukkupakkasten aikaan. Kevätkaudella kerhoissa havainnointiin innokkaasti kevään etenemistä ja rakennettiin majoja, mikä onkin yksi luontokerhojen ikisuosikeista! Luontohavaintovihkoihin tehtiin monia merkintöjä, joihin palata tulevina vuosina.

Majan rakentaminen on hauska ja tykätty ohjelmanumero.

Espoossa alakoululaisten kerhossa opittiin erilaisia kädentaitoja, kun kerholaiset pääsivät kokeilemaan kasvivasarointia: tuloksena syntyi kauniita kasveilla kuvitettuja kankaita. Kerholaisten käsissä syntyi myös upeita kransseja. Lisäksi pääkaupunkiseudulla ja Turussa kerholaiset vierailivat luonnontieteellisessä museossa.

Kasvivasaroinnilla loihdittiin kauniita kankaita.
Espoon kerholaiset vierailivat Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa.

Luontoliikuntakerhossa kerho-ohjelma koostui monipuolisista juoksuleikeistä, joissa samalla opittiin jokaisenoikeuksista, eläinten erilaisista liikkumistavoista tai pedoista ja saaliseläimistä. Lisäksi pelattiin erilaisia havainnointia lisääviä leikkejä. Kerhossa myös tutustuttiin metsäparkouriin, ja lumisena aikana ohjelmassa oli mm. lumipallojen tarkkuusammuntaa.

Kevätseurantakerhossa erityspiirteenä oli tutustuttaa lapset lähiluontoon ja tarkkailla metsäluonnon muutosta kevään edetessä. Kerhossa mm. tutustuttiin kevätseurantaan ja sen teemalajeihin, tutkittiin lahopuita ja luontopolun varresta löytyneitä ötököitä. Kerholaiset myös pääsivät vierailulle Vapriikin luonnontieteelliseen museoon, mikä olikin todella pidetty retki!

Luontoliikuntakerhossa pelattiin muun muassa Kim-leikkiä.
Kevätseurantakerhossa leikittiin ja liikuttiin lähiluonnossa.

Taaperoperheiden luontotreffit tarjosivat viikoittain perheille retkiä lähiluontoon. Lätäköt kutsuivat taaperoita kahlaamaan, ja metsässä riitti käpyjä ja keppejä ihmeteltäviksi! Retkillä nähtiin myös upea vanha linnunpesä ja joutsenia lentämässä kevätpuuhiin. Luonnon helmassa pidetty evästauko maistui aina yhtä herkulliselta.

Taaperotreffeillä tutustuttiin lähiluontokohteisiin.

Syyskokouskutsu

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri kutsuu niin uudet kuin vanhatkin jäsenensä koolle syyskokoukseen torstaina 17.10. klo 17. Syyskokouksessa valitaan piirille uusi puheenjohtaja ja hallitus ensi vuodelle. Tämä on hyvä hetki hypätä mukaan!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.