L.I.E.D. -sävellyskilpailun 15 finalistia julki

TIEDOTE
18.10.2024

Kesäkuussa 2023 avattu L.I.E.D. -sävellyskilpailu laajentaa Lasten ja nuorten lied -ohjelmistoa nykysäveltäjien teoksilla. 105 osallistujan säveltämän 247 liedin joukosta valitut 17 finaaliteosta kuullaan nuorten lied-parien esityksinä kilpailun finaalikonsertissa lauantaina 23.11.2024 Helsingin konservatorion konserttisalissa. Konsertin päätteeksi jaetaan sävellyskilpailun palkinnot kolmessa sarjassa: kolmiosainen lied-sarja, yksittäinen lied sekä yhteistyökumppani Luontoliiton sponsoroima sarja, jossa haettiin suomenkielisiä, luonnosta inspiraationsa saavia liedejä alle 10-vuotiaiden esitettäväksi.

Kilpailun tuomaristo teki finalistivalinnat ja myös päätökset palkinnoista anonyymisti ennen säveltäjien nimien julkistamista. Kilpailun kolmen sarjan finaaleihin valitut teokset ovat seuraavien säveltäjien käsialaa: Tytti Arola & Tuulikki Blom (Helsinki), Szymon Borys (Kuznica, Puola), Lauri Honkavirta (Karjalohja), Ali Hosseini (Helsinki / Iran), Laura Hynninen (Porvoo), Mari Liukkonen (Hailuoto), Juho Miettinen (Helsinki), Roope Mäenpää (Linnavuori), Auri-Helena Nikkinen (Helsinki), Pauliina Puukko (Porvoo), Eetu Ranta-aho (Helsinki), Tomi Räisänen (Helsinki), Janne Salmenkangas (Tampere), Susanna Syrjäläinen (Järvenpää) ja Shenran Wang (Helsinki). Finalistien esittelyt on julkaistu Lasten ja nuorten liedin verkkosivuilla.

Finaalikonsertin esiintyjät yhdeksästä oppilaitoksesta ympäri Suomea

Kilpailun huipentavaa finaalikonserttia edeltää valtakunnallinen, Metropolian Arabian kampuksella järjestettävä Lasten ja nuorten lied -tapahtuma. Toukokuusta 2024 lähtien finaaliteoksia on harjoiteltu yhdeksässä eri musiikkioppilaitoksessa Kuopiosta Käpylään ja Ylivieskasta Kotkaan, ja finaalikonsertti onkin ainutlaatuinen lied-lasten, nuorten ja opettajien kokoontuminen. Konserttiin on vapaa pääsy.

Lasten ja nuorten liediä jo vuodesta 2016

Laulunopettaja Saara-Maija Strandmanin ja pianonsoiton opettaja Marjukka Eskelisen yhteistyöstä versonut, yhteismusisointia, tekstintulkintaa, tunne- ja esiintymistaitoja kehittävä ryhmäopetuksen muoto on käytössä 15 musiikkioppilaitoksessa ympäri Suomea. Edellinen valtakunnallinen tapahtuma järjestettiin keväällä 2022.

Finalistien esittelyt ja lisätietoa finaalikonsertista:https://lastenlied.fi/finalistien-esittely-2/

Finalistien kuvat ladattavissa lehdistökäyttöön: https://www.dropbox.com/scl/fo/iroe0ov6npd5j3g87b1zo/AOZtyLFIBcVVA5UV5SExcHo?rlkey=03goafyesf96jcgf9zjn4axz8&dl=0

Marjukka Eskelinen

Saara-Maija Strandman
0445200728

Anna Grundström

lastenlied@gmail.com

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

L.I.E.D. -sävellyskilpailun 15 finalistia julki

L.I.E.D. -sävellyskilpailun finaaliteokset kuullaan nuorten lied-parien esityksinä finaalikonsertissa lauantaina 23.11.2024 Helsingin konservatorion konserttisalissa. Luontoliiton sponsoroimassa sarjassa haettiin suomenkielisiä, luonnosta inspiraationsa saavia liedejä alle 10-vuotiaiden esitettäväksi.

Hae mukaan metsäkartoitusopintopiiriin!

Haluatko oppia yhdessä konkreettista ja vaikuttavaa luonnonsuojelutyötä? Tutustua metsien kiehtovaan lajistoon ja kokea yhdessä kartoitusretkiä? Tiesitkö, että kartoittamalla metsän voit suojella sen? Hae mukaan Metsäryhmän metsäkartoitusopintopiiriin 3.11. mennessä!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.