Luontoliiton aktiiveja valkokankaalla: Havumetsän lapset

Havumetsän lapset

Havumetsän lapset on sukellus syvälle metsäaktivismiin ja lajien uhanalaisuuteen.

Havumetsän lapset on dokumenttiohjaaja Virpi Suutarin kauniin vaikuttava ja ravisteleva elokuva metsistä, metsäaktivismista, yhteisöllisyydestä ja luonnon merkityksestä. Elokuvassa toiminta metsien puolesta ja taiteellinen ulottuvuus kietoutuvat yhteen kiehtovan rosoisesti.

Metsäaktivistien tietoisuus ja tuska luontoa uhkaavasta ihmisen toiminnasta pakottaa toimimaan yhdessä, sillä muuta vaihtoehtoa ei ole. Elokuvat päähenkilöt, Ida, Minka, Otto, Ville ja Otso, perehtyvät metsäkartoitukseen, järjestävät mielenosoituksia, pysäyttävät metsäkoneita, tapaavat metsäteollisuuden pamppuja sekä pohtivat maailmaa ja luontoa. Elokuvassa voi aistia aktivistiyhteisön solidaarisuuden, joka paiskaa kättä välillä myös huumorin kanssa tuoden elokuvaan inhimillisen ulottuvuuden.

Havumetsän lapset -elokuvassa vilisee Luontoliitosta tuttujen metsäaktivistien kasvot ja puhe tuoden valkokankaalle tuttuuden tunteen. Aktivistit elävät ja hengittävät luonnon puolesta toimimista, se ei ole elokuvassa puheen asteella.

Toivottavasti Havumetsän lapset innostaa ja rohkaisee myös muita toimimaan luonnon hyväksi. Tule mukaan!

Sami Säynevirta

Jäsenetu: Havumetsän lapset -elokuvan ennakkonäytökseen kaksi lippua yhden hinnalla

Suomen metsistä ja niiden suojelijoista kertova Havumetsän lapset saa ensi-iltansa maaliskuun lopussa, mutta elokuvan voi päästä näkemään jo ennakkokiertueella. Luontoliiton jäsenet saavat ennakkokiertueen näytöksiin kaksi lippua yhden hinnalla. Liity jäseneksi niin saat alekoodin seuraavassa jäsenkirjeessä!

Kiertueen aikataulu:

Ma 18.3. Joensuu, Elokuvateatterikeskus Tapio, klo 17. Tekijävieraana Virpi Suutari.

Ti 19.3. Jyväskylä, Finnkino Fantasia, klo 17. Tekijävieraina Virpi Suutari ja Ida Korhonen.

To 21.3. Turku, Finnkino Kinopalatsi, klo 17. Tekijävieraina Virpi Suutari, Minka Virtanen, Ville Murmann ja Otso Piitulainen.

La 23.3. Helsinki, BioRex Lasipalatsi, klo 15.15. Tekijävieraina Virpi Suutari, Ida Korhonen, Minka Virtanen ja Otso Snellman.

Su 24.3. Oulu, Elokuvateatteri Star, klo 14.30. Tekijävieraina Virpi Suutari, Ida Korhonen ja Minka Virtanen.

Su 24.3. Kemi, Elokuvateatteri Kinopirtti, klo 17. Tekijävieraina Virpi Suutari, Ida Korhonen ja Minka Virtanen.

Ma 25.3. Rovaniemi, BioRex Rovaniemi, klo 17. Tekijävieraina Virpi Suutari, Ida Korhonen ja Minka Virtanen.

To 28.3. Tampere, Finnkino Plevna, klo 17. Tekijävieraina Virpi Suutari ja Minka Virtanen.

Jokaisen näytöksen alussa on lyhyt esittely elokuvasta, ja näytösten jälkeen on mahdollisuus keskusteluun. Luontoliitto on mukana tapahtumissa Jyväskylässä, Joensuussa ja Turussa.

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Voiko luontoa pelastaa sijoitusmaailmaan vaikuttamalla?

Mitä suursijoittajat voivat tehdä luonnon puolesta, ja miksi heidän tulisi olla kiinnostuneita ekologisesta kestävyydestä? Tiistaina 7.5. Luonnonvalo-keskusteluillassa rahoitusalan ja vastuullisuuden huippuammattilaiset johdattavat pohtimaan sijoittamisen vaikutusta ympäristöön ja luontoon.

Toukokuun tapahtumia

Yleiskokous 21.5. Vasp kutsuu jäsenistönsä ylimääräisen yleiskokouksen maanantaina 21.5. klo 17 piirin toimistolle. Kokouksessa käsitellään kevätkokouksessa käsittelemättä jääneet asiat: toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen esittely, toiminnantarkastajan lausunto

Valokuvakilpailun virtuaalinäyttely

Luontoliiton ja Suomen Luonnonvalokuvaajat ry:n keväiseen valokuvakilpailuun osallistui suuri määrä eri-ikäisiä lapsia ja nuoria. Kisan taso oli korkea, ja voittajiksi valittiin 14-vuotias Kaapo ja 17-vuotias Aino. Halusimme koota pienen virtuaalinäyttelyn kilpailuun osallistuneista upeista valokuvista. Valtavat kiitokset kaikille ihania kevätkuvia lähettäneille!