Emme aio luovuttaa luonnonmetsiä hakkuille! Sinäkin voit vaikuttaa.

luonnonmetsähälytys

#LUONNONMETSÄHÄLYTYS

Me emme aio luovuttaa luonnonmetsiä hakkuille!

Orpon hallitus teki hävettävän huonon linjauksen vanhojen metsien suojelusta viime viikolla ja on uhraamassa valtion viimeiset poikkeuksellisen arvokkaat luonnonmetsät selluksi. Tämä on järjetöntä.

On jälleen aika julistaa Luonnonmetsähälytys! Viime talvena saimme yhteistyöllä hakkuut jäihin valtion luonnonmetsissä. Nyt täytyy varmistaa, että vanhat metsät säilyvät hakkaamattomina tästäkin eteenpäin, päätti hallitus niiden suojelusta tai ei.

Luonnonmetsät ovat meille ja metsien lajeille tärkeitä. Tutkijat kertovat, että nämä metsät säästämällä suojelemme metsien elämää ja hidastamme luontokatoa. 80% suomalaisista haluaa lisää suojelualueita. Meitä ja tiedettä täytyy kuunnella!

Nyt tarvitaan toimintaa! Sinuakin tarvitaan, kurkkaa kolme tapaa vaikuttaa →

1. Kommentoi vanhojen metsien kriteerejä

Orpon hallituksen vanhojen metsien kriteerit ovat parhaillaan lausuntokierroksella. Kuka tahansa voi lausua, ja nyt kannustamme mahdollisimman monia tekemään niin, jotta saamme vietyä päättäjille vahvan viestin. Kurkkaa blogista ohjeet lausunnon antamista varten (linkki biossa).

1. Tule metsävahdiksi!

Luonnoltaan erityisen arvokkaat luonnonmetsät on suureksi osaksi jo kartoitettu valtion mailla. Metsävahdit ovat vahtineet luonnonmetsiä hakkuiden varalta jo viime talvesta lähtien, ja toistaiseksi ne ovat hakkaamatta. Tule mukaan auttamaan metsien vahtimisessa! Kurkkaa ohjeet blogista (linkki biossa).

1. Jaa kuvaa ja viestiä välittömästi eteenpäin!

Monet tutkijat, metsäasiantuntijat ja metsistä huolestuneet ihmiset ovat jo ottaneet kantaa hallituksen historiallisen huonoon päätökseen. Levitä sinäkin sanaa ja kutsu ystäväsi mukaan! #luonnonmetsähälytys

Maalaus vanhojen metsien hakkuiden takia uhanalaistuneesta hömötiaisesta on taiteilija Pihla Pesoniuksen käsialaa.

Näin voit vaikuttaa hallituksen metsäpäätökseen

Anna viisi minuuttia aikaasi metsille ja kommentoi riittämättömiä vanhojen metsien kriteerejä!

Pääministeri Petteri Orpo sekä ympäristöministeri Kai Mykkänen ovat luvanneet suojella valtion arvokkaat vanhat metsät. Lupaus petetään, ellei hallitus korjaa esitystään lausuntokierroksen jälkeen. Kuva: Ele Onka / Greenpeace.

Orpon hallituksen vanhojen metsien kriteerit ovat parhaillaan lausuntokierroksella. Kuka tahansa voi lausua, ja nyt kannustammekin mahdollisimman monia tekemään niin, jotta saamme vietyä päättäjille vahvan viestin kansalaisilta: nämä kriteerit eivät ole hyväksyttävät!

Lausunnon voi tehdä tästä linkistä.

Mahdollisimman suuri määrä lausuntoja luo painetta päättäjille ja kertoo, että vastarintaa on odotettavissa jatkossakin. Lausuntopyyntö voi olla vain tiivis koonti ajatuksistasi hallituksen ehdottamista kriteereistä vanhoille metsille. Sinun ei tarvitse olla alan asiantuntija lausuaksesi kriteereistä! Lausunnon laatimisen helpottamiseksi alta löydät pohjan, jota voit halutessasi hyödyntää lausuessasi vanhojen metsien kriteereistä Suomessa.

Tässä esimerkki lausunnosta:

En voi hyväksyä vanhojen metsien kriteeriluonnosta, sillä sen myötä valtaosa Suomen suojelemattomista vanhoista metsistä jää suojelun ulkopuolelle ja joutuu siten hakkuu-uhan alle.

EU:n biodiversiteettistrategian tavoite on pysäyttää luontokato 2030 mennessä. Kaikki luonnontilaiset ja vanhat metsät tulee suojella tiukasti. Jos ehdotetut vanhan metsän kriteerit otetaan käyttöön, nämä tavoitteet eivät toteudu ja metsien luontokato jatkuu.

Komission ohjeen mukaan kansallisten menetelmien tulee pohjautua tieteeseen. Ehdotetut kriteerit eivät kuitenkaan noudata ammattikartoittajien ja tutkijoiden suosituksia ja ovat kaukana aiemmin käytetyistä luonnontieteellisesti perustelluista kriteereistä suojelunarvoisille vanhoille metsille. Metsäluonnon kannalta välttämättömät vanhat metsät uhkaavat vähetä entisestään, jos kriteerit määritetään keinotekoisen tiukoiksi.

Tehtyäsi lausunnon, ota siitä kuva ja jaa se sosiaalisessa mediassa ja pyydä muutkin lausumaan. Merkitse julkaisu #luonnonmetsähälytys ja tägää järjestöt ja liikkeet @metsaliikevirallinen @greenpeacesuomi @metsaryhma.

Lausunto annetaan 7.8. mennessä rekisteröitymällä ja kirjautumalla lausuntopalvelu.fi:hin. Jos et voi antaa lausuntoa lausuntopalvelu.fi:ssä, voit myös toimittaa sen sähköpostitse kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo.ym@gov.fi. Muista laittaa sähköpostiin lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7491/2024. Kaikki lausunnot ovat julkisia. Lisäohjeita löytyy lausuntopalvelusta.

Lue täältä lisää hallituksen historiallisen huonosta linjauksesta metsien suojelun suhteen.

Tule metsävahdiksi: estetään yhdessä luonnonmetsien hakkuut

Metsäliike järjestää metsävahtitoimintaa, jossa vahditaan hakkuu-uhan alla olevia luonnonmetsiä.

Metsävahtitoiminnan keskiössä ovat tällä hetkellä Luonnonmetsähälytys-metsät,

eli noin 20 luontokartoittajien kartoittamaa luonnonmetsäkohdetta, joihin Metsähallitus on ilmoittanut suunnittelevansa hakkuita. Yksinkertainen listaus kohteista löytyy täältä.

Luonnonmetsät ovat lajirikkaita vanhoja metsiä, jotka ovat luonnoltaan köyhempien talousmetsien hallitsemassa Suomessa harvinaisia. Ne tarjoavat elinympäristöjä hakkuiden takia vähentyneille uhanalaisille lajeille, jotka eivät talousmetsissä pärjää. Kun luonnonmetsä hakataan, siitä riippuvaiset lajit menettävät elinympäristönsä.

Ryhtymällä metsävahdiksi voit konkreettisesti auttaa metsien suojelussa.

Metsävahtitoiminta pääpiirteissään

1. Liity mukaan Metsävahdit-ryhmään Telegramissa:  laita liittymispyyntö sähköpostilla metsaliike@proton.me

• Voit myös kerätä paikallisen porukan jonka kanssa liittyä!

2. Kerro ryhmässä, mitä metsää haluat vahtia ja tee yhteistyötä muiden samaa metsää vahtivien kanssa

• voitte perustaa metsälle/alueelle oman ryhmän Telegramiin, jos sellaista ei ole jo olemassa
  • myös Metsäliikkeen alueellisia ryhmiä voi käyttää tähän tarkoitukseen!

3. Tutustu metsääsi karttojen ja niistä koottujen valmiiden infopakettien kautta.  Voit pyytää metsääsi koskevia tietoja sähköpostilla: metsaliike@proton.me

4. Tutustu metsääsi maastossa ja vieraile kohteessa esim. 1-4 x kuukaudessa. Saat käynneistä halutessasi matkakulukorvauksia Metsäliikkeeltä.

5. Vahdi alueen hakkuuilmoituksia verkossa https://www.metsakeskus.fi/fi/avoin-metsa-ja-luontotieto/tietoa-metsien-kaytosta/hakkuuaikomukset

6. Kerro hakkuuilmoituksesta ja hakkuista

• muille metsää vahtiville
  • Metsävahdit-ryhmässä, josta hälytys välitetään muulle Metsäliikkeelle
  • Lisäksi halutessasi
    • somessa
    • medialle

7. Vaadi metsälle suojelupäätöstä ja halutessasi osallistu metsää puolustaviin mielenosoituksiin

Vahdin toiminta metsässä

Katso, onko merkkejä hakkuiden lähestymisestä:

• Jos on talvi, onko hakkuulle johtava tie aurattu?
  • Jos hakkuukoneita on paikalla, selvitä montako niitä on ja ovatko ne töissä vai pysäköitynä. Ota ylös koneiden sijainnit suunnilleen (tien varressa, kaukana tiestä, karttasijainnit jos mahdollista).

Hakkuun alettua:

• Mistä hakkuut ovat alkaneet ja missä kohden on menossa?
  • Hakatun alueen laajuus?
  • Onko puuta jo pinossa tienvarressa, paljonko?

Valokuvaa!

• Ota kuvia, etenkin jos hakkuut ovat alkaneet!
  • Kuvaa myös kaikki mahdolliset puupinot ja niissä olevat laput ja maalit.
  • Kuvaa myös mahdolliset ylimääräiset puomit, kyltit, työmaakopit, peräkärryt ym.

Kerro hakkuista:

• Ilmoita hakkuiden alkamisesta Metsävahti-ryhmään
  • Metsälikkeelle sähköpostilla: metsaliike@proton.me

Miten tehdä metsää tunnetuksi?

Metsän tunnetuksi tekeminen auttaa metsän suojelussa! Mitä enemmän metsällä on mainetta ja puolustajia, sitä vahvempi suoja sillä on!
Metsän tunnetuksi tekeminen on valinnainen osa metsävahtitoimintaa.

Tee näin:

• Levitä sanaa ja kuvaa metsästä, kerro, että metsä on uhattuna
  • Hanki metsälle lisää ystäviä
    • esim. lintuharrastajat, SLL:n paikallisyhdistys
  • Järjestä retki metsään
  • Hanki lisätietoa, esim. googlaamalla voi löytyä luontoselvityksiä
  • Some
    • someta omilla some-kanavillasi
    • Metsäliikkeen someen otetaan mieluusti vastaan postauksia Luonnonmetsähälytyksen kohteista!  -> voit lähettää tekstin Metsävahdit -ryhmään tai sähköpostilla: metsaliike@proton.me, valokuvat mielummin sähköpostiin tai kuvalinkkinä ryhmään!
      Tekstin kanssa saa myös apua, mutta paikalla käyneen kokemus tuo tekstiin tärkeän lisänsä!
  • Media
    • kirjoita mielipidekirjoitus
    • pyydä toimittaja mukaan metsäretkelle tai tekemään juttu metsästä
  • Ole yhteydessä päättäjiin
  • Julkkikset, esim. taiteilijat
    • Metsäliikkeen Metsäkummi-toiminta kokoaa taiteilijoita metsien tukijoiksi

Greenpeacen syventävät metsävahtimateriaalit

Lisäksi voit tutustua Greenpeacen Metsävahtimateriaaleihin:

Tallenteessa on ohjeet esim. hakkuusunnitelmien tarkasteluun metsäkohteiden karttarajaukseen vertaamalla, lähtien kohdasta 16:40.

Metsien hakkuuilmoituspalvelussa on ollut toiminnassa ongelmia, mutta ilmeisesti tällä hetkellä ilmoitukset päivittyvät palveluun.

Linkit tallenteessa vinkattuihin tietolähteisiin:

Syyskokouskutsu

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri kutsuu niin uudet kuin vanhatkin jäsenensä koolle syyskokoukseen torstaina 17.10. klo 17. Syyskokouksessa valitaan piirille uusi puheenjohtaja ja hallitus ensi vuodelle. Tämä on hyvä hetki hypätä mukaan!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.