20 syytä lähteä luontoon

Metsäpolku

1. Saat keuhkoihisi raikasta ilmaa astumalla luontoon, pois teiden varsilta. Raikkaan ilman hengittäminen virkistää mieltä ja kehoa.

2. Luonto vähentää stressiä. Tutkimusten mukaan luonnossa oleilun on todettu laskevan sydämen sykettä ja alentavan verenpainetta.

3. Luonnossa ollessa keho lepää! Vietätkö paljon aikaa puhelimen tai koneen ääressä? Silmäsi, aivosi ja kehosi tarvitsevat välillä myös lepoa ja rauhoittumista, jolloin on tärkeää viettää aikaa myös ulkona ja luonnossa oleilemiseen.

4. Luonto auttaa keskittymään.

5. Luonto ja sen rauhoittava vaikutus heijastuu uneen. Raitis Ilma ja rauhallinen olotila auttavat nukahtamaan.

6. Luonnossa liikkuminen lisää fyysistä aktiivisuutta, ja askeleita saattaakin kertyä yllättäen huomattavakin määrä.

7. Tutustut Suomen luontoon. Erilaisia luontoympäristöjä löytyy Suomesta paljon. Tee retki, vaikka metsään, rannalle, kalliolle, puistoon tai kokeile erilaisia valmiita ulkoilureittejä ja voit yllättyä, kuinka monimuotoinen luonto on!

8. Voit bongata erilaisia eläin-, hyönteis- ja kasvilajeja, mitä et ole ehkä koskaan ennen nähnytkään tai olet saattanut törmätä niihin vain kirjoissa.

9. Jos kaipaat liikkumiseen lisää voimaa tai kestävyyttä, voit yhdistää liikkumiseen esim. mäkijuoksua tai vaikka kivillä hyppelyä. Erilaisia mäkiä löytyy usein helposti metsissä kulkevien lenkkipolkujen varrelta.

10. Luonnossa oleilu toimii myös itsessään omanlaisena mindfullness-harjoitteluna. Valitse luonnosta jokin sinulle mieluinen paikka, johon istuudut. Sulje silmäsi ja keskity kuuntelemaan luonnon ääniä ja hengittämään raikasta ilmaa. Voit yllättyä, miten nopeasti se vaikuttaa ja olotilasi voi rauhoittua.

11. Luonnon äänet virkistävät mieltä!

12. Luonnosta saa hyviä pöpöjä. Eri tutkimusten mukaan luonnosta saatujen mikrobien on todettu vaikuttavan mm. ihmisen vastustuskykyyn ja immuunijärjestelmän vahvistumiseen ja vähentävän allergioiden puhkeamista.

13. Luonnossa oleilu parantaa mielialaa, sillä raitis ilma tuulettaa myös ajatuksia.

14. Luonnossa oleilun on todettu mm. lapsilla vahvistavan myös tunteiden hallintaa ja vähentävän ylivilkkautta.

15. Luonto vahvistaa sosiaalisuutta, nimittäin luonnossa oleilun on todettu vaikuttavan ihmisten ajatteluun myönteisemmin toisiaan kohtaan ja lisäämään myönteisiä ajatuksia omaan itseen.

16. Erilaiset luontoympäristöt tarjoavat kävijöilleen myös hienoja esteettisiä kokemuksia kauniine maisemineen. Jos haluaa, niin luonnossa liikkumisen voikin hyvin yhdistää vaikka valokuvailuharrastukseen mukaan.

17. Luonto tarjoaa paljon erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi lenkkeily on kivempaa rauhallisessa luonnonympäristössä ja retkeilyyn löytyviä mukavia reittejä löytyy puolestaan ympäri Suomea.

18. Eri harrastusmahdollisuuksia on mahdollisuus yhdistää luontoon tai oikeastaan ne toteutuvatkin paremmin luonnossa, kuten esim. melominen, kalliokiipeily, suunnistus, lintubongaus, suppilautailu tai vaikka lumikenkäily ja hiihto.

19. Luonnosta löytyy paljon hyviä ja terveellisiä herkkuja! Tiesitkö, että marjat, kuten mustikka ja puolukka, on hyviä vitamiininlähteitä ja antioksidantteja. Eli ne suojaavat ja vahvistavat elimistöä erilaisia taudinaiheuttajia vastaan. Marjastus ja sienestys ovat sallittuja jokamiehenoikeudella, kunhan ei vain häiritse muita eikä roskaa tai vaurioita luontoa.

20. Luonto vaikuttaa myös aisteihin ja esim. luonnossa syöty ruoka maistuukin paljon maukkaammalta kuin jos sen söisi sisällä. Kokeile vaikka!

Lisää tietoa luonnon tärkeydestä ja merkityksestä hyvinvoinnille voi löytää lisää esimerkiksi Metsähallituksen luontoon.fi-sivustolta, Luonnonvarakeskuksen Luke:n sivuilta, Allergia-, iho- ja Astmaliiton sivuilta sekä myös Duodecim 2023 julkaisusta: Luontoyhteyden mahdollisuudet terveyden edistämisessä.

Vinkit on koonnut Luontoliiton harjoittelija Elisa Heikkilä

Syyskokouskutsu

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri kutsuu niin uudet kuin vanhatkin jäsenensä koolle syyskokoukseen torstaina 17.10. klo 17. Syyskokouksessa valitaan piirille uusi puheenjohtaja ja hallitus ensi vuodelle. Tämä on hyvä hetki hypätä mukaan!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.