Luontoliitto ja Kaakkois-Suomen Xamk tekevät yhteistyötä

luontoliitto_juhlalogo

Luontoliitto ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk tarjoavat uusia mahdollisuuksia yhteisöpedagogian opiskelijoille

Luontoliitto ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk ovat aloittaneet uudenlaisen yhteistyön järjestön ja oppilaitoksen välillä. Luontoliitto osallistuu Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijoiden koulutusohjelmaan tarjoamalla koulutussisältöjä, työharjoittelu- sekä opinnäytetyömahdollisuuksia. Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijat voivat puolestaan järjestää Luontoliiton monipuolista toimintaa Mikkelissä, Etelä-Savossa ja laajemmin Kaakkois-Suomen seudulla.

Xamkin Mikkelin yksikössä opiskelijat suuntautuvat ympäristökasvatuksen ja yhteisöjen kehittäjän ammattitaitoihin. Luontoliiton nuorille ja lapsille suunnattu ympäristökasvatus-, luonnonharrastus- ja ympäristöpoliittinen toiminta tarjoaa opiskelijoille runsaasti mahdollisuuksia soveltaa oppimaansa käytännössä. Samalla opiskelijat voivat edistää opintojaan tekemällä esimerkiksi työharjoittelun tai opinnäytetyön Luontoliitolla.

Luontoliitto käy pitämässä opiskelijoille myös oppitunteja, joilla muun muassa syvennytään työelämään järjestökentällä ja laajemmin kansalaisyhteiskuntaan sekä opitaan yhdistysten toimintatavoista, rakenteista, taloudesta ja viestinnästä. Oppituntivierailuilla suunnitellaan myös konkreettista ympäristökasvatus- ja järjestötoimintaa Mikkeliin.

Luontoliitto ‒ muutos lähtee pienestä

Luontoliitto on lasten ja nuorten oma luonnonharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestö, jonka toiminta kattaa koko Suomen. Järjestämme suosittuja luontoleirejä ja -kerhoja sekä luomme mahdollisuuksia ympäristöpoliittiseen vaikuttamiseen. Vuonna 2023 juhlitaan Luontoliiton 80-vuotista taivalta.

Opimme ja harrastamme luonnossa, vaikutamme yhdessä

Tarjoamme mahdollisuuksia harrastaa ja oppia luonnossa pienestä pitäen: järjestämme vuosittain yli 70 luontoleiriä ja -retkeä, vähintään 200 kouluvierailua ja tuemme toimintaa noin 160 kerhossa.

Kokoamme luonnosta kiinnostuneet lapset ja nuoret tekemään yhdessä sinnikästä luonnonsuojelu- ja ympäristövaikuttamistyötä. Luontoliiton valtakunnallisissa toimintaryhmissä kampanjoidaan metsien, ilmaston, vesistöjen, uhanalaisten eläinten ja luonnon monimuotoisuuden puolesta.

Luontoliiton arvomaailma

Luontoliitto on poliittisesti sitoutumaton järjestö, joka on mukana kehittämässä lasten ja nuorten luontosuhdetta ja kasvattamassa ympäristötietoisempaa sukupolvea. Tavoitteemme on luonnon kanssa tasapainossa elävä ja luontoa kunnioittava yhteiskunta.

Luonnon monimuotoisuuden lisäksi meille on tärkeää ihmisten moninaisuus, ja meille kaikki ovat tervetulleita juuri sellaisina kuin ovat! Meillä on tällä hetkellä noin 6800 henkilöjäsentä.

Xamk – vastuullisen hyvinvoinnin, teknologian ja luovan talouden korkeakoulu

Xamkissa koulutetaan osaavaa työvoimaa tulevaisuuden tarpeisiin, edistätään yrittäjyyttä, kansainvälisyyttä sekä elinkeinoelämää uudistavia ratkaisuja. Xamkissa työskentelee yli 900 asiantuntijaa, neljällä eri kampuksella: Kotkassa, Kouvolassa, Mikkelissä ja Savonlinnassa.

Opiskelijamäärä korkeakoulussamme on noin 11 500 ja tarjolla on yli 40 amk-koulutusta sekä yli 30 yamk-koulutusta.

Yhteisöpedagogi (AMK), ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä

Ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä -koulutuksessa korostuu yhteiskunnallinen ja ruohonjuuritason vaikuttaminen sekä kasvatuksellisten ratkaisujen löytäminen yhteiskunnallisiin ja yksilötason kysymyksiin.

Yhteisöpedagogin monipuolista osaamista tarvitaan yhteiskunnassa laaja-alaisesti. Valmistunut yhteisöpedagogi on kasvatuksen, ohjauksen ja vaikuttamisen ammattilainen sekä osallisuuden ja yhteisöllisyyden kehittäjä. Kasvatus- ja kehittämistyössä hyödynnetään sosiaalisesti, kulttuurisesti ja ekologisesti kestävään kehitykseen kohdentuvaa erityisosaamista.

Osaamista hyödynnetään asiantuntijatehtävissä eri-ikäisten ihmisten ja yhteisöjen parissa esimerkiksi kasvu- ja osallisuusyhteisöissä, järjestö- ja nuorisotyössä, vapaa-ajan toiminnassa tai yhteiskunnan vaikuttamisfoorumeilla.

TULE OSAKSI LUONTOLIITON JA XAMKIN YHTEISTOIMINTAA JA HAE YHTEISÖPEDAGOGI-OPISKELIJAKSI XAMKIIN MIKKELIIN SYKSYN TÄYDENNYSHAUSSA 4.–7.12.2023! Opinnot alkavat tammikuussa 2024.

Oheisesta videosta ja linkistä saat lisätietoa opintojen sisällöistä ja teemoista:

Lisätietoa koulutusohjelmasta antaa:

Lassi Pöyry
lassi.poyry@xamk.fi

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Hae mukaan metsäkartoitusopintopiiriin!

Haluatko oppia yhdessä konkreettista ja vaikuttavaa luonnonsuojelutyötä? Tutustua metsien kiehtovaan lajistoon ja kokea yhdessä kartoitusretkiä? Tiesitkö, että kartoittamalla metsän voit suojella sen? Hae mukaan Metsäryhmän metsäkartoitusopintopiiriin 3.11. mennessä!

Kuvassa on Katya Maantaika Luontoliiton harjoittelija

Tällaista on harjoittelu Luontoliitossa

Yhteisöpedagogiopiskelija Katya Maantaika kertoo kokemuksistaan Luontoliitossa ja haastatteli kolmea muutakin harjoittelijaa: yksi opiskelee kestävää kehitystä, toinen graafista suunnittelua ja kolmas suomea. Luontoliitto on suosittu harjoittelupaikka

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.