Turvallisen tilan periaatteet

Kaikissa Luonto-Liiton tapahtumissa ja kokouksissa noudatetaan ohjaajien puolesta turvallisen tilan periaatteita. Lue alta, minkälaisia asioita periaatteisiin sisältyy. Ota koppia ja kohtaa muut ihmiset turvallisen tilan periaatteiden mukaisesti. Yhdessä luomme mukavan ilmapiirin ja turvallisen tilan!

Avoimuus ja tiedostaminen

Kohtaa uudet aiheet ja henkilöt ennakkoluulottomasti, ota uudet tilanteet mahdollisuutena oppia uutta ja kehittyä. Pyri tiedostamaan ja tunnistamaan asenteesi, ja kuinka ne vaikuttavat siihen, miten kohtelet muita.

Kunnioita ja anna tilaa

Anna toisille tilaa, kiinnitä huomiota sanoihin, joita käytät. Muista, että ihmisten taustat, kokemukset ja näkökulmat ovat erilaisia.  Älä kyseenalaista toisen erilaisuutta. Älä häiritse ketään sanallisesti, koskemalla tai tuijottamalla. Älä kosketa ketään ilman lupaa, äläkä kommentoi muiden tai omaa kehoa epäkunnioittavasti. Jos toinen sanoo ”ei”, se myös tarkoittaa ”ei.” Lopeta tai muuta käytöstäsi, jos toinen sitä pyytää.

Pyri tunnistamaan oma valta-asemasi ja etuoikeutesi

suhteessa muihin, ja toimimaan niin, että otat ne huomioon käytöksessäsi. Etuoikeutesi voivat liittyä esim. ihonväriin, kieleen, kansalaisuuteen, sukupuoleen, ikään, toimintakykyyn, vammattomuuteen tai sosioekonomiseen taustaan.

Puutu

Olemme kaikki kollektiivisesti vastuussa turvallisemman tilan luomisesta. Jos huomaat häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, puutu asiaan. Jos tarvitset apua ja tukea tilanteeseen puuttumiseen, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä koulutuksen/tilaisuuden/kokouksen järjestäjiin tai Luonto-Liiton turvallisemman tilan yhteyshenkilöön.

Kannusta

Kuuntele, anna muille tilaa ja kannusta. Yritä käyttää kieltä, jota kaikki ymmärtävät ja selitä, jos joku ei ymmärrä.

Rentoudu

On sallittua olla väärässä ja tärkeää kysyä, jos ei ymmärrä. Jos mokaa, tärkeintä on huomata se, ottaa vastuu ja pyytää anteeksi. Oleta lähtökohtaisesti hyvää toisesta.

Kesän 2022 ilmastotoimintaleirillä maalattiin lakanaa (vasemmalla) ja rantahiekasta siivilöitiin mikromuovia. Kuvat: Aliisa L.

Luonto-Liiton turvallisen tilan yhteyshenkilö:

Sami Säynevirta

sami.saynevirta[at]luontoliitto.fi.

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu:
    lasten ja nuorten metsätoimintaan tammi – maaliskuussa
    lasten ja nuorten ilmastotoimintaan huhti – kesäkuussa
    lasten ja nuorten itämeritoimintaan heinä – syyskuussa
    lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan loka – joulukuussa
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.