Koskiretki Salossa

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri järjestää  29.-30.3. retken Salon seudun koskille, linnavuorille ja Teijon kansallispuistoon. Retkellä nähdään paljon komeita koskia ja hienoja kukkuloita. Yöpymispaikkana ovat mukavat erämökit Teijon kansallispuistossa, ja illalla pääsee myös saunomaan. Retki on suunnattu 16-28-vuotiaille nuorille.

Kevättalvella kosket ovat komeimmillaan, kun on jäiden lähdön aika ja vedet pauhaavat. Salon vaihteleva luonto tulee retkellä tutuksi, kun kierrämme pikkubussilla sen eri kolkissa. Yöpymispaikka Teijon kansallispuisto on itsessään upea luontokohde pikkujärvineen ja sankkoine metsineen. Salon monet komeat linnavuoret ja mäet tulevat myös tutuksi.

Retki alkaa perjantaina 29.3. klo 10 Salon rautatieasemalta. Turusta Kupittaalta klo 9:31 lähtevä juna saapuu asemalle klo 9:55. Myös bussilla pääsee kätevästi Salon rautatieaseman lähelle. Retkellä siirrytään kohteelta toiselle autokuljetuksella. Retki päättyy Salon rautatieasemalle lauantaina klo 16 mennessä. Juna Turkuun lähtee 16:01.

Retkellä kävellään yhteensä noin 10 km, kuitenkin kerrallaan korkeintaan pari kilometriä. Mukaan tarvitaan säänmukaiset vaatteet. Kevättalven säät ovat aina oikukkaat, joten säänmukainen varustus tarkoittaa hyvin vedenpitäviä ja lämpimiä vaatteita. Kohteille vievät polut ovat paikoin märkiä, joten vettäpitävät retkikengät ovat paras vaihtoehto. Kannattaa ottaa myös varakengät mukaan illaksi. Koskipaikat ja kalliomäet voivat olla paikoin liukkaita, ja tämä huomioidaan liikkumisessa noudattamalla varovaisuutta. Liian liukkaille paikoille emme mene, toisin sanoen paikkoihin, joissa tarvitsisi nastakenkiä tai liukuesteitä. Sellaiset voi ottaa toki mukaan, jos on sellaisilla tottunut talvella kulkemaan.

Retkellä syödään omia eväitä. Lounastauot voidaan pitää esimerkiksi huoltoasemilla, joista voi ostaa ruokaa. Illalla Teijossa voi paistaa omia eväitä nuotiolla. Osallistujille lähetetään varustelista ja lisätietoja ilmoittautumisen päätyttyä.

Retkelle ovat tervetulleita kaikki piirin jäsenyyteen ja aiempaan retkeilykokemukseen katsomatta.

Retken osallistumismaksu on 5 euroa Luontoliiton jäseniltä, 10 euroa muilta. Hintaan sisältyvät matkat Salon juna-asemalta kohteille, majoittuminen, sauna ja retken ohjelma. Maksuohjeet lähetetään ilmoittautumisen päätyttyä.

Ilmoittaudu viimeistään ma 26.2. sähköpostitse piirin retkivastaava Iirikselle osoitteeseen iirishelena.mattila(at)gmail.com. Laita viestin otsikoksi “koskiretken ilmoittautuminen”. Kerro viestissä nimesi, ikäsi ja puhelinnumerosi. Kerro myös, jos sinulla on sairauksia tai rajoitteita, joista retken järjestäjien olisi hyvä tietää.

Lisätietoja retken ohjelmasta ja kohteista voi tarvittaessa kysyä retkioppaaltamme Ollilta puhelimitse: 0400 611694

Paikka:
Salo