Ilmastonmuutos ja luontokato -kouluvierailujen suunnittelupäivä

Ilmastonmuutos ja luontokato -aiheiset kouluvierailut tuhansien nuorten innostamiseksi – tule mukaan vaikuttamaan ja suunnittelemaan!

Tule suunnittelemaan ilmastonmuutos ja luontokato -kouluvierailuja 6.5. Helsinkiin!

Luontoliiton uuden Haavoittuva monimuotoisuus – ilmastonmuutos ja luontokato (Haamu) -kouluvierailuhankkeen suunnittelu on käynnissä. Haamu-hankkeessa kehitetään nuorille suunnattua kasvatusmateriaalia ilmastonmuutoksen ja luontokadon välisestä suhteesta. Tarkoituksena on tuottaa neljä aiheeseen liittyvää parin minuutin mittaista videota sekä pilotoida uusi kouluvierailukonsepti yläkoululaisille ja sitä vanhemmille nuorille. Kevään aikana suunnitellaan ja tuotetaan materiaalit, ja videot laitetaan levitykseen ja kouluvierailut käynnistetään syksyllä 2023.

Kutsumme nyt hankkeen vapaaehtoisen suunnitteluryhmän tueksi kaikki kiinnostuneet mukaan 6.5. Helsingin Laajasaloon ideoimaan yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattujen kouluvierailujen sisältöä. Tapahtuma järjestetään klo 11-17:30 Nuorten ympäristötilassa (Yliskylän puistokatu 4 / kauppakeskus Saari).

Vierailuilla käsiteltävät teemat:
·         Ilmastonmuutoksen ja luontokadon kytkennät
·         Ympäristötunteet
·         Utopiat, toiveikkaampi tulevaisuus
·         Ympäristötoiminnan työkalupakki

Tavoitteena on luoda toiminnallinen ja innostava, kaksiosainen kouluvierailukokonaisuus. Kouluvierailija käy saman ryhmän luona vierailulla kahdesti, ja vierailujen välille jää aikaa syventyä ympäristötoimintaan tai muihin vierailuteemoihin.

Keskeisiä raameja suunnittelulle ovat toivo ja ratkaisukeskeisyys, nuorten oma toimijuus ja monimuotoisuus, toimintaan motivointi sekä omakohtaisuus ja paikallisuus. Suunnittelutyö on aloitettu ideointiryhmässä, mutta ideoita pitäisi vielä kehitellä ja työstää, jotta vierailut saadaan syksyllä käynnistettyä. Päivän tarkoituksena on kehittää alustavia ohjelmarunkoja / suunnitelmia, jotka voidaan keskustoimistolla viimeistellä ja vierailutoiminta käynnistää.

Tapahtuma on maksuton, mutta matkakulut korvataan ainoastaan hankkeen ideointiryhmän jäsenille. Luontoliitto tarjoaa vegaanisen lounaan kaikille osallistujille. Osallistuminen ei edellytä mitään tiettyä osaamista, kiinnostus aiheeseen riittää. Ymmärrys ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta sekä nuorten kanssa toimimiseen liittyvä osaaminen ovat meille hyödyllisiä.

Tapahtumassa noudatetaan Luontoliiton turvallisemman tilan periaatteita. Esteettömyysasioissa ota yhteyttä sofia.kaipainen@luontoliitto.fi

Tervetuloa!

Ilmoittautuminen 3.5. mennessä: https://forms.office.com/e/dJLbWrWNzt

Paikka:
Nuorten ympäristötila – Yliskylän puistokatu 4 (Ostoskeskus Saari, katutaso), 00840 Helsinki
Alkaa:
6.5.2023