Luontoliitolla vuodesta 1999 – “Tulin Luontoliittoon mukaan vapaaehtoistoiminnan kautta”

Järjestöpäällikkö Sami Säynevirran kasvot ovat tutut lähes jokaiselle Luontoliiton aktiiville ja työntekijälle. Sami aloitti Luontoliitossa jo 25 vuotta sitten ja on nähnyt, kuinka lasten ja nuorten oma ympäristöjärjestö on 2000-luvun mullistusten myötä muuttunut.

Kerro itsestäsi lyhyesti.

Perheeseeni kuuluu kaksi rescuekoiraa ja asumme Helsingissä. Luontoliiton lisäksi toimin eläinten oikeuksien parissa. Pidän musiikista, keikoilla käymisestä, mökkeilystä, kuntoilusta, kuvataiteista ja underground-kulttuurista.

Millainen luontosuhde sinulla on?

Arvostan luontoa ja sen lajeja. Koen, että luonto on arvokas juuri sellaisena kuin se on. Mielestäni luonnolla on itseisarvo. Minulle merkitsee paljon se, että tiedostan luonnon olemassaolon. Pidän tärkeänä lähiluontoa ja sen säilyttämistä. Olen luonnonsuojelija.

Miten tulit mukaan Luontoliiton toimintaan?

Tulin mukaan Luontoliittoon vapaaehtoistoiminnan kautta. Ensikosketuksi Luontoliittoon oli susiryhmä. Osallistuin susiaitatalkoisiin Pohjois-Karjalassa, ja toiminta vei mukanaan, se tuntui niin konkreettiselta. Kiinnostuin enemmän ja enemmän Luontoliitosta ja onnistuin pääsemään töihin Vantaan Luonnonystäviin järjestöohjaajaksi.

Miten Luontoliitto on muuttunut 25 vuodessa?

Luontoliitto oli 25 vuotta sitten yhteisö, jossa vapaaehtoiset, aktivistit ja työntekijät tekivät tiiviistä yhteistyötä, ja roolit olivat rajoja ylittäviä. Se oli sellaista aktivistisoppaa. Toiminta on tänä päivänä ammattimaista, ja menneiden vuosien raakilemaisuus on vahvistunut asiantuntijuudeksi. Onneksi yhdessä tekemisen tunne on säilynyt ja Luontoliiton pariin hakeudutaan aktiivisesti edelleen.

Mitä kadonnutta tai unohtunutta haluaisit tuoda takaisin?

Haluaisin tuoda takaisin yhteiset maanläheiset tapahtumat ja juhlat. Muistan useammat ympäristöseikkailu Vainupäivät, joita järjestettiin yhdessä vapaaehtoisten kanssa. Pukeuduimme eläinhahmoiksi ja lähetimme lapsia ja perheitä ympäristöseikkailulle lähimetsiin, puistoihin ja merenrannoille.

Rakkain Luontoliitto-muistosi?

Rakkaita ja hyviä muistoja syntyy jatkuvasti. Yksi ylitse muiden on se, että Luontoliitto teki yhteistyönä muiden järjestöjen kanssa Suomen ensimmäisen kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena oli turkistarhauksen lakkauttaminen.

Luontoliitossa olen päässyt kohtamaan ihmisiä ja tutustumaan heihin. Olen päässyt osallistumaan lukuisiin tapahtumiin ja edustamaan Luontoliittoa Suomen lisäksi myös ulkomailla. Olen saanut tehdä monipuolisesti erilaisia työtehtäviä eri rooleissa. Se on pitänyt mielenkiintoa yllä. Tärkeintä on se kuitenkin se, että olen saanut työskennellä luonto- ja ympäristöasioiden parissa. Olen iloinen siitä, että minulla työssäni mukana upeita ja rakkaita työkavereita ja vapaaehtoistoimijoita. Arvostan heidän työtään erittäin paljon.

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Hae mukaan metsäkartoitusopintopiiriin!

Haluatko oppia yhdessä konkreettista ja vaikuttavaa luonnonsuojelutyötä? Tutustua metsien kiehtovaan lajistoon ja kokea yhdessä kartoitusretkiä? Tiesitkö, että kartoittamalla metsän voit suojella sen? Hae mukaan Metsäryhmän metsäkartoitusopintopiiriin 3.11. mennessä!

Kuvassa on Katya Maantaika Luontoliiton harjoittelija

Tällaista on harjoittelu Luontoliitossa

Yhteisöpedagogiopiskelija Katya Maantaika kertoo kokemuksistaan Luontoliitossa ja haastatteli kolmea muutakin harjoittelijaa: yksi opiskelee kestävää kehitystä, toinen graafista suunnittelua ja kolmas suomea. Luontoliitto on suosittu harjoittelupaikka

Syyskokouskutsu

🍂Tervetuloa Hämeen piirin syyskokoukseen 28.10. klo 17 alkaen toimistollemme, Pyhäjärvenkatu 5B, 2.krs.

Syyskokouksessa valitaan piirin hallitus ja toiminnantarkastaja vuodelle 2025 sekä vahvistetaan ensi vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio. Tehdään yhdessä myös pizzaa 🍕😋!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.