Luontoliiton kesäleireille osallistui yli 1100 lasta, nuorta ja vanhempaa

Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö järjesti kesän 2024 aikana leirejä 12 paikkakunnalla Hangosta Ouluun. Leireillä rentouduttiin luonnon helmassa, luotiin ihania kesämuistoja, opittiin uutta luonnosta ja tutustuttiin uusiin ystäviin.

Eniten kesällä 2024 järjestettiin lasten ja nuorten yön yli -leirejä, yhteensä 24 kappaletta. Osalla leireistä majoituttiin sisätiloissa, toisilla nukuttiin teltoissa ja saatiin kokea kesäinen luonto kellon ympäri. Perinteisten luontoleirien lisäksi kesään mahtui muutamia teemaleirejä: Savonlinnan Turponsaaressa lapset oppivat saimaannorpasta, Getskärissä nuoret tekivät ennallistamis- ja luonnonhoitotöitä ja nauttivat upeasta saaristoluonnosta.

“Kaikki ohjattu ohjelma oli kivaa, erityisesti retket.”

“Ihanat ohjaajat, ruoka oli hyvää!”

“Leiri oli kaikin puolin niin hyvin järjestetty ja onnistunut että se oli hintansa väärtti. Tämä oli paras leiri, jossa lapseni on ollut. Viestintä ja ohjeet olivat hyvin selkeitä ja toimivia. Erityiskiitos ohjaajille, jotka olivat kuulemma ihan huippuja.”

Savo-Karjalan Luontoliiton järjestämällä norppaleirillä vieraili Suomen luonnonsuojeluliiton norppahankkeen koordinaattori Kaarina Tiainen. (Kuva: Emilia Kapanen.)

Alakouluikäisille suunnattuja päiväleirejä järjestettiin muun muassa Espoossa ja Tampereella. Päiväleirit tarjosivat hauskoja retkiä ja leikkejä, opettavaista luontopuuhaa ja leiritunnelmaa ilman yöpymistä. Päiväleirit olivatkin monen lapsen ensimmäinen leirikokemus.

“Lapsi viihtyi ja lähti rohkeasti joka aamu, vaikka ei tuntenut muita lapsia ennakkoon.”

“Oli hyvä ja turvallinen ja luottavainen olo jättää lapsi leirille. Lapsi tuli joka päivä iloisena ja innostuneena kotiin. Kiitokset kivasta viikosta!”

Luontoliiton Hämeen piirin järjestämällä päiväleirillä tutkittiin lähiluontoa, ja muun muassa erilaiset perhoslajit tulivat lapsille tutuiksi.

Uudenmaan ja Hämeen piirien kesäleiriohjelmistoon kuului myös koko perheen luontoleirejä. Perheleirit tarjosivat kaikenikäisille perheenjäsenille innostavaa tekemistä: luonnon tarkkailua, yhdessäoloa, leikkiä ja kesän iloja.

“Ohjaajat olivat ihania, ohjelma hyvin mietitty. Oli mukavaa, kun oli aikuisille pieniä omia tuokioita ja koko perheen ohjelmaa!”

“Kaikin puolin onnistunut ja todella lämminhenkinen leiri. Iso kiitos ohjaajille, kun jaksoitte moneen kertaan huomioida koko perheemme. Ihan mahtavaa kun lapsetkin saivat sanoa mielipiteitään ja kuulumisiaan yhteisesti kaikille.”

Leirikesä 2024 lukuina:

• Hanko
  • Tammisaari
  • Smolenice, Slovakia

Luontoliitto on järjestänyt lasten ja nuorten kesäleirejä jo vuodesta 1951. Nykyisin järjestämme vuosittain yli 80 luontoleiriä ja -retkeä.

Vakuutusyhtiö Pohjantähti on valtakunnallisen leiri- ja kerhotoimintamme virallinen tukija vuonna 2024. Taloudellisen tuen lisäksi Pohjantähti on toiminut asiantuntijaroolissa Luontoliiton leirien ja kerhojen turvallisuusohjeistuksien päivittämisessä.

Pohjantähden logo

Hae mukaan metsäkartoitusopintopiiriin!

Haluatko oppia yhdessä konkreettista ja vaikuttavaa luonnonsuojelutyötä? Tutustua metsien kiehtovaan lajistoon ja kokea yhdessä kartoitusretkiä? Tiesitkö, että kartoittamalla metsän voit suojella sen? Hae mukaan Metsäryhmän metsäkartoitusopintopiiriin 3.11. mennessä!

Kuvassa on Katya Maantaika Luontoliiton harjoittelija

Tällaista on harjoittelu Luontoliitossa

Yhteisöpedagogiopiskelija Katya Maantaika kertoo kokemuksistaan Luontoliitossa ja haastatteli kolmea muutakin harjoittelijaa: yksi opiskelee kestävää kehitystä, toinen graafista suunnittelua ja kolmas suomea. Luontoliitto on suosittu harjoittelupaikka

Syyskokouskutsu

🍂Tervetuloa Hämeen piirin syyskokoukseen 28.10. klo 17 alkaen toimistollemme, Pyhäjärvenkatu 5B, 2.krs.

Syyskokouksessa valitaan piirin hallitus ja toiminnantarkastaja vuodelle 2025 sekä vahvistetaan ensi vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio. Tehdään yhdessä myös pizzaa 🍕😋!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.