Erikoinen kevät näkyi Kevätseurannan tuloksissa – laulujoutsen jälleen havaituin laji

Keikkuen tullut kevät on vaihtunut kesäksi ja Luontoliiton Kevätseuranta on päättynyt. Kampanjan tämänvuotinen teema Muuttuva metsä osoittautui harmillisen osuvaksi hallituksen julkaisemien metsien suojelukriteeriehdotusten myötä.

Huhtikuisista lumikuuroista huolimatta kevät saapui eteläiseen Suomeen ajallaan, mutta Keski- ja Pohjois-Suomessa kevääntuloa saatiin odottaa ja lunta oli paikoin maassa vielä äitienpäivänäkin. Huhtikuun keskilämpötila olikin koko maassa pitkän ajan keskiarvoja viileämpi. Viileä ja sateinen huhtikuu vaihtui ennätyshelteiseksi ja -kuivaksi toukokuuksi, joten osassa maata kevät tuntui jääneen lyhyeksi.

“Kevät saapui lopulta vauhdilla, ja valkovuokot kukkivat taas äitienpäivän aikoihin”, toteaa Kevätseurannan koordinaattori Lilli Tikkanen

Eniten keväthavaintoja lähetettiin linnuista

Kevätseurantaan osallistui tänä vuonna 460 henkilöä, ja havaintoja lähetettiin hieman yli 5600. Havaintoja saatiin tänäkin vuonna joka puolelta Suomea, mutta pohjoisemman Suomen viileä kevät näkyi havaintojen määrissä.

“Kevätseurantaviikonlopuille osui useampaan kertaan kurja sää, ja kampanjaan lähetettyjen keväthavaintojen kokonaismäärä näyttääkin jäävän selvästi viime vuotta pienemmäksi”, kertoo Luontoliiton tiedottaja Suvi Rajamäki.

Tänä vuonna Kevätseurantaan lähetettiin eniten havaintoja laulujoutsenesta. Suomen kansallislintu on pitänyt jo neljä perättäistä vuotta kärkipaikkaa kevään havaituimpana lajina. Laulujoutsenhavaintoja tehtiin läpi maan, Kemiönsaaresta Utsjoelle. Hopeasijalle pyrähti västäräkki ja pronssille lennähti peippo, joka oli yksi tämänvuotisista teemalajeista.

Muuttuva metsä on ajankohtaisempi kuin koskaan

Kevätseurannan teemana oli tänä vuonna Muuttuva metsä. Kampanjan tavoitteena oli innostaa ihmisiä metsäretkille ja havainnoimaan metsien tilaa ja niissä asuvia eliöitä. Vaikka metsät peittävät noin 75 % Suomen maapinta-alasta, niistä häviävän pieni osa on luonnontilaisia ja vanhoja metsiä – metsäluontotyypeistä 76 % onkin arvioitu uhanalaisiksi ja kolmasosa Suomen uhanalaisista eliölajeista on nimenomaan metsien lajeja. Merkittävin uhka metsäluonnolle on metsätalous.

“Suomen metsät eivät voi hyvin luonnon monimuotoisuuden näkökulmasta. Jos metsien luontokato halutaan pysäyttää, on metsiensuojelua lisättävä huomattavasti nykyisestä, erityisesti Etelä-Suomessa. Valitettavasti nykyhallituksen politiikka vie päinvastaiseen suuntaan, sillä se on juuri määritellyt vanhoille metsille niin tiukat kriteerit, että suojeltavia metsiä ei niiden perusteella löydy”, harmittelee Luontoliiton metsävastaava Reija Mikkola

Haavat ovat metsäluonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeimpiä puitamme.

Metsäluontoa uhkaa myös ilmaston lämpeneminen. Kun olosuhteet muuttuvat, ennen vain eteläisessä Suomessa tavatut lajit leviävät yhä pohjoisempaan. Vuosittain kerätyt Kevätseuranta-havainnot kertovat kevään etenemisen lisäksi lajien levinneisyydestä ja piirtävät kuvaa mahdollisesta muutoksesta.

Lisätiedot:

Lilli Tikkanen, Kevätseurantakoordinaattori
lilli.tikkanen@luontoliitto.fi

Teija Peura, Luontoliiton ympäristökasvatuspäällikkö
teija.peura@luontoliitto.fi

www.kevatseuranta.fi
Instagram @kevatseuranta
Facebook @kevatseuranta
#kevätseuranta

Kevätseuranta on yksi Luontoliiton pitkäaikaisimmista kampanjoista — seurantaa on tehty yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1976. Keväthavaintoja voi ilmoittaa 30.6. saakka Luomuksen ylläpitämään Kevätseurannan tulospalveluun.

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Syyskokouskutsu

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri kutsuu niin uudet kuin vanhatkin jäsenensä koolle syyskokoukseen torstaina 17.10. klo 17. Syyskokouksessa valitaan piirille uusi puheenjohtaja ja hallitus ensi vuodelle. Tämä on hyvä hetki hypätä mukaan!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.