Älä osta ultrapikamuotia – marraskuussa kampanjoidaan jälleen kestävämpien kulutustottumusten puolesta

Kuvassa näkyy lasiseinä, jossa teksti

TIEDOTE

Luontoliiton Älä osta mitään -kampanja keskittyy tänä vuonna ultrapikamuotiin ja tekstiiliteollisuuden nurjiin puoliin, sillä tekstiili- ja muotiteollisuus saastuttaa enemmän kuin lento- ja laivaliikenne yhteensä. Älä osta mitään -päivänä 29.11. lasten ja nuorten oma ympäristöjärjestö järjestää kulutuskriittisiä tempauksia eri puolilla Suomea.

Jo keväällä uutisoitiin kiinalaisen ultrapikamuodin suosiosta Suomessa, kun sekä Temun että Sheinin sovellukset nousivat kymmenen käytetyimmän sovelluksen joukkoon. Tekstiili- ja muotiteollisuus on ollut maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala jo ennen ultrapikamuodin yleistymistä, ja keskivertosuomalainen tuottaa yli 13 kiloa tekstiilijätettä vuodessa.

–  Tapamme hankkia ja käyttää vaatteita on monin tavoin vaaraksi ympäristölle ja ihmisille, sanoo Suvi Rajamäki Luontoliiton viestinnästä.

Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Luontoliitto kohdentaa tänä vuonna 31. kertaa järjestettävän Älä osta mitään -kampanjansa pikamuotia vastaan.

Älä osta mitään -päivää vietetään eri tempauksin ympäri Suomen

Älä osta mitään -päivään voi osallistua pohtimalla omaa kulutuskäyttäytymistään ja olemalla ostamatta mitään tai korjaamalla ja tuunaamalla vaatteita.

Teemapäivää voi viettää myös osallistumalla erilaisiin tapahtumiin ja tempauksiin, joita Luontoliitto järjestää ympäri Suomen.

Vastamainoskisassa etsitään ajatuksia herättäviä vastamainoksia, joissa otetaan kantaa kulutuskulttuuriin. Parhaat vastamainokset palkitaan Älä osta mitään -päivänä 29.11.2024.

Ympäri Suomen järjestettävissä zombikävelyissä pukeudutaan zombeiksi ja kritisoidaan kerskakuluttamista. Tempauksia suunnitellaan eri puolille Suomea, ja niistä tiedotetaan Luontoliiton kanavissa.

Tapahtumia Helsingissä: vaatteidenvaihtotapahtuma, työpajoja ja Outi Pyyn luento

Maanantaina 25.11. Luontoliitto järjestää nuorille suunnatun vaatteidenvaihto- ja -tuunaustapahtuman Kalasataman Vapaakaupungissa, kauppakeskus Redissä. Työpajassa opetellaan erilaisia tekniikoita vaatteiden korjaamiseen ja samalla voi vaihdella puhtaita, hyväkuntoisia vaatteita muiden kanssa.

Kampanja huipentuu perjantaina 29.11. jolloin Luontoliitto järjestää Helsingin keskustakirjasto Oodissa kulutuskriittisen Älä osta mitään -päivän tapahtuman. Ohjelmassa on monipuolista tekemistä kaikenikäisille: vastamainostyöpajoja koululaisille, perheille suunnattuja tarinatuokioita, vaatteidenvaihto- ja tuunausnurkka sekä vastamainosnäyttely.

Päivän päättää vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyyn luento ultrapikamuodista, ja ennen sitä julkistetaan Vastamainoskisan voittajat.

– Ultrapika on uhka kiertotaloudelle, tietoturvalle, tuoteturvallisudelle, kehonkuvalle, laaduntajulle, kuluttajan hintakäsitykselle ja omalle taloudelle. Siksi tarvitsemme keinoja ja tietoa sen välttelemiseen ja käsittelemiseen, Outi Pyy sanoo.

Lisätiedot:

Suvi Rajamäki
tiedottaja, Luontoliitto
suvi.rajamaki@luontoliitto.fi

Merja Forsman
viestintäpäällikkö, Luontoliitto
merja.forsman@luontoliitto.fi

Älä osta mitään -päivä sosiaalisessa mediassa:
#äläostamitään #ÄOM #luontoliitto

Älä osta mitään -kampanjan tapahtumia:

25.11. klo 16–18.30 Vaatteidenvaihto- ja -tuunaustapahtuma Kalasataman Vapaakaupungin Olohuoneessa, kauppakeskus Redissä.

29.11. Älä osta mitään -päivän tapahtuma Oodissa
klo 10–14 Vastamainostyöpajoja koululaisille Maijansalissa
klo 13–15 Perhetuokioita ja vaatteidenvaihto ja -tuunausnurkka lasten tapahtumatilassa, kolmannessa kerroksessa
klo 17 Vuoden 2024 Vastamainoskisan voittajien julkistaminen Maijansalissa
klo 18–19.30 vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyyn luento ultrapikamuodista

Hae mukaan metsäkartoitusopintopiiriin!

Haluatko oppia yhdessä konkreettista ja vaikuttavaa luonnonsuojelutyötä? Tutustua metsien kiehtovaan lajistoon ja kokea yhdessä kartoitusretkiä? Tiesitkö, että kartoittamalla metsän voit suojella sen? Hae mukaan Metsäryhmän metsäkartoitusopintopiiriin 3.11. mennessä!

Kuvassa on Katya Maantaika Luontoliiton harjoittelija

Tällaista on harjoittelu Luontoliitossa

Yhteisöpedagogiopiskelija Katya Maantaika kertoo kokemuksistaan Luontoliitossa ja haastatteli kolmea muutakin harjoittelijaa: yksi opiskelee kestävää kehitystä, toinen graafista suunnittelua ja kolmas suomea. Luontoliitto on suosittu harjoittelupaikka

Syyskokouskutsu

🍂Tervetuloa Hämeen piirin syyskokoukseen 28.10. klo 17 alkaen toimistollemme, Pyhäjärvenkatu 5B, 2.krs.

Syyskokouksessa valitaan piirin hallitus ja toiminnantarkastaja vuodelle 2025 sekä vahvistetaan ensi vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio. Tehdään yhdessä myös pizzaa 🍕😋!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.