Kevät- ja Talviseuranta

Kevätseuranta

Tarkkaile kevään etenemistä ja ilmoita havaintosi! Luontoliiton perinteikäs Kevätseuranta innostaa havainnoimaan keväisiä eläin- ja kasvilajeja sekä samalla edistää suomalaista lajitutkimusta.

Kevätseuranta kannustaa liikkumaan luonnossa ja kehittää lajintuntemusta. Seurantaa voi harrastaa luontokerhossa, osana kouluopetusta tai vaikka perheen kesken luontoretkillä. Kevätseurannan piiriin kuuluu noin 40 vakiolajia sekä lisäksi joka vuoden teemaan liittyviä teemalajeja. Kevään 2023 teema on Pölyttäjien kevät.

Kevätseurantaan osallistut tarkkailemalla heräilevää kevätluontoa. Lähetä sähköisiä lajihavaintoja Luonnontieteellisen museon lomakkeella. Lasten omaan 12 lajin seurantaan osallistut nappaamalla kevätkortin lasten luontolehti Siepon välistä tai tulostamalla kortin ympäristökasvatuksen materiaalipankista. Osallistu Kevätseurantaan myös Instagramissa ja Facebookissa.

Talviseuranta

Seuraa talven etenemistä tarkkailemalla lumen ja jään muutoksia sekä talvisia eläinlajeja! Kenen jälki näkyy lumella? Jäätyikö järven jää?

Talviseuranta opettaa havainnoimaan luonnonilmiöitä ja tarkkailemaan, miten nisäkkäät ja linnut elävät talvella. Talviseurannan opetusmateriaalit soveltuvat varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle, ja ne ovat opettajien, kasvattajien ja ohjaajien vapaasti hyödynnettävissä.

Talviseurannan havainnot kerätään tutkijoiden käyttöön Suomen ympäristökeskuksen (Syke) ja Luonnontieteellisen keskusmuseon (Luomus) tietokantoihin, joten osallistumalla autat muun muassa selvittämään ilmastonmuutoksen vaikutusta pohjoisen talveen.

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.