Tällaista on harjoittelu Luontoliitossa

Kuvassa on Katya Maantaika Luontoliiton harjoittelija

Luontoliitto on suosittu harjoittelupaikka kaikenlaisten työharjoittelijoiden keskuudessa. Se houkuttelee monia harjoittelijoita joka kuukausi – ja ottaakin mielellään eri alojen harjoittelijoita eri pituisille työjaksoille. Luontoliittoon ovat tervetulleita myös työelämään kuntoutujat ja työkokeilijat.

Päätin lähteä vähän kartoittamaan tämänhetkistä harjoittelijoiden määrää Luontoliitolla. Kuinka paljon ja miltä aloilta meitä harjoittelijoita onkaan täällä Luontoliiton keskustoimistolla?

Sain selville, että tällä hetkellä työharjoittelussa meillä täällä Helsingin keskustoimistolla on graafisen suunnittelun opiskelija, kestävän kehityksen opiskelija, muutama suomen kielen opiskelija, TET-harjoittelija sekä muutama työkokeilija. Lisäksi allekirjoittanut – eli yhteisöpedagogiopiskelija. Harjoittelijoita tänne Luontoliitolle hakeutuu siis kattavasti eri aloilta.

Työtehtäviä onkin hyvin monipuolisesti tarjolla eri alojen opiskelijoille. Tehtävää löytyy muun muassa viestinnässä, verkostoitumisessa ja yhteistyökumppaneiden kontaktoinnissa, markkinoinnissa, mediahommissa, graafisessa suunnittelussa, ympäristökasvatuksessa, tapahtumien koordinoinnissa, ryhmien ohjaamisessa…ja monessa muussa.

Turvallinen tila olla oma itsensä

Luontoliitossa noudatetaan turvallisen tilan periaatteita ja yhdenvertaisuus sekä moninaisuus ovat tärkeitä arvoja Luontoliitolle. Ne näkyvät kaikessa Luontoliiton toiminnassa.  Humanistisen alan harjoittelijana voinkin todeta, että on ollut kovin ilahduttavaa havaita, miten yhdenvertaisuus on vahvasti läsnä kaikessa tekemisessä. Se onkin ehdottomasti yksi Luontoliiton vahvuuksista.

Niinpä Luontoliiton pidempiaikaiset työntekijät noudattavat itsekin turvallisen tilan periaatteita ja näyttävät esimerkillisesti omalta osaltaan mallia siitä, kuinka kohdata jokainen ihminen tasavertaisena huolimatta kansallisuudesta, sukupuolesta, asemasta – tai mistään muustakaan. Turvan tunnetta keskustoimistolle tuovat myös erikseen nimetyt häirintäyhdyshenkilöt, joita voi matalalla kynnyksellä nykäistä hihasta, jos kokee olonsa jollain tapaa epämukavaksi.

Millaisia tulevaisuuden työelämävalmiuksia Luontoliitto työharjoittelijoilleen sitten tarjoaa?

Tein pikkuisen kierroksen Luontoliiton keskustoimistolla ja kartoitin kevyesti, keitä kaikkia työharjoittelijoita tällä hetkellä onkaan täällä oppimassa.

Eevi, graafisen suunnittelun opiskelija Pekka Halosen akatemiasta, on ollut harjoittelussa nyt kuukauden. Hän toteaa, että on oppinut Luontoliitolla harjoittelun aikana ainakin sen, kuinka paljon prosessit vaativat taustatyötä, sekä sen, miten tiimityön merkitys korostuu isompien projektien suunnittelussa. Kysyttäessä, sopiiko Luontoliitto hänen alansa harjoittelijoille harjoittelupaikakaksi, hän vastaa myöntävästi: Luontoliitolta löytyy muun muassa lehtiä, jotka tarjoavat työtehtäviä graafisen alan harjoittelijoille. Tulevaisuudessa Eeviä kiinnostaisi kuvitushommat – vaikka lastenkirjojen kuvittaminen. Hän lisää vielä, että muutkin alan hommat kiinnostavat, kuten taittaminen sekä tuotteiden ulkoasun suunnittelu.

Seuraavaksi haastateltavaksi löytyi Saana, kestävän kehityksen opiskelija Hamkista, eli Hämeen ammattikorkeakoulusta. Hän on ollut harjoittelussa haastattelun tekohetkenä kolme viikkoa. Sinä aikana hän on oppinut paljon tiimityöskentelytaidoista, järjestöorganisaation toimintatavoista sekä ympäristökasvatuksellisen sisällön luomisesta. Hän suosittelee Luontoliittoa oman alansa harjoittelijoille. Tulevaisuudessa Saanaa voisi kiinnostaa järjestökentällä toimiminen.

Sitten nappasin haastatteluun mukaan vielä Ianan. Hän on suomen kielen opiskelija ja hän on Luontoliitossa syventämässä suomen kielen osaamistaan. Hänen työkokeilujaksonsa on vielä aika alussa, hän on ollut hommissa vasta viikon. Tähän mennessä hän on oppinut käyttämään Teamsia, Canvaa ja kuvapankkia. Hän toivoisi harjoittelun aikana vielä oppivansa lisää erilaisten tapahtumien järjestämisestä, kehittävänsä suomen kielen osaamistaan ja oppivansa lisää uusia suomen kielen sanoja. Iana suosittelee Luontoliittoa muille suomen kielen opiskelijoille. Tulevaisuudessa Ianaa kiinnostaa ympäristöalan työt.

Oma työharjoittelun antini

Entä allekirjoittanut, yhteisöpedagogiopiskelija? Kahden kuukauden työharjoittelujaksoni on kohta puoliin lähestymässä loppuaan. Tällä harjoittelujaksolla olen tehnyt monipuolisesti erilaisia tehtäviä. Olen muun muassa ideoinut ja suunnitellut ennakkotapahtuman Älä osta mitään – päivälle. Lisäksi olen tehnyt viestintähommia, kuten videoita, muutamia haastatteluita ja katugallupin. Olen kontaktoinut yhteistyökumppaneita, osallistunut palavereihin sekä erilaisiin seminaareihin ja webinaareihin. Lisäksi olen ollut apukäsinä siellä, missä minua on kulloinkin tarvittu.

Harjoittelujakson tavoitteenani oli tutustua luonnonsuojelujärjestön toimintaan sekä syventää tietämystäni ja osaamistani järjestöjen kentällä. Tämä harjoittelu antoi minulle paljon, erityisesti opin sen, kuinka tärkeää tiimityö on erityisesti tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa. Jaksolla opin syvällisemmin järjestötyön luonteesta – työllä on tietynlainen rytmi ja “syklisyys”, joka saattaa vaatia totuttelua tottumattomalta.

Tulevaisuudessa toivoisin työllistyväni juurikin luonnonsuojelujärjestöön. Voin lämpimästi suositella Luontoliittoa yhteisöpedagogeille harjoittelupaikaksi, erityisesti jos luonnonsuojelu aiheena on lähellä sydäntä.

Tässä oli pieni otanta meistä Luontoliiton keskustoimiston työharjoittelijoista. Jos tarvitset harjoittelupaikkaa, ota rohkeasti yhteyttä ja tule tutustumaan Luontoliiton toimintaan! Voit vaikka laittaa viestiä meidän järjestöpäällikölle, Sami Säynevirralle osoitteeseen: sami.saynevirta@luontoliitto.fi

Syksyisin terveisin

Katya Maantaika, yhteisöpedagogiopiskelija, Humak (Humanistinen ammattikorkeakoulu)

Hae mukaan metsäkartoitusopintopiiriin!

Haluatko oppia yhdessä konkreettista ja vaikuttavaa luonnonsuojelutyötä? Tutustua metsien kiehtovaan lajistoon ja kokea yhdessä kartoitusretkiä? Tiesitkö, että kartoittamalla metsän voit suojella sen? Hae mukaan Metsäryhmän metsäkartoitusopintopiiriin 3.11. mennessä!

Kuvassa on Katya Maantaika Luontoliiton harjoittelija

Tällaista on harjoittelu Luontoliitossa

Yhteisöpedagogiopiskelija Katya Maantaika kertoo kokemuksistaan Luontoliitossa ja haastatteli kolmea muutakin harjoittelijaa: yksi opiskelee kestävää kehitystä, toinen graafista suunnittelua ja kolmas suomea. Luontoliitto on suosittu harjoittelupaikka

Syyskokouskutsu

🍂Tervetuloa Hämeen piirin syyskokoukseen 28.10. klo 17 alkaen toimistollemme, Pyhäjärvenkatu 5B, 2.krs.

Syyskokouksessa valitaan piirin hallitus ja toiminnantarkastaja vuodelle 2025 sekä vahvistetaan ensi vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio. Tehdään yhdessä myös pizzaa 🍕😋!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.