Kannanotto Kumpulanmäen asemakaavasta ja sen muutoksesta

vaahterametsä

Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry, Luontoliiton metsäryhmä ja Kaadetaan kaava, ei metsää -kampanja lähettivät 20.9.2024 Helsingin kaupunginvaltuustolle kannanoton Kumpulanmäen asemakaavasta ja sen muutoksesta:

Arvoisat kaupunginvaltuuston jäsenet ja varajäsenet,

Kaupunginvaltuuston käsittelyyn on 25.9.2024 tulossa Kumpulanmäen asemakaava ja asemakaavan muutos, jossa kulttuurimaiseman vaahterainen jalopuumetsä korvattaisiin talomuurilla. Kumpulanmäen rakentaminen olisi vastuuton teko, joka aiheuttaisi luontokatoa ja hävittäisi kulttuuriympäristöä. Kyseessä on poikkeuksellisen suuri luontokadon aiheuttaminen Helsingissä, sillä hävitettävä metsäalue on noin 400 metriä pitkä.

Olemme vaikuttaneet vaahterametsän puolesta yli kymmenen vuotta. Kumpulanmäen metsä on nimellä Nylanderin puisto mukana muun muassa vuoden 2014 arvometsäesityksessä (ks. https://helsinginmetsat.wordpress.com/helsingin-arvometsat/). Kyseinen vaahterametsä on alueensa vehreä maamerkki, ja sen vehreys on myös Helsingin kaupunginmuseon mukaan olennaista kulttuurimaisemalle (ks. liite). Tämä on selvää myös jokaiselle alueella liikkuvalle tai viereistä Kustaa Vaasan tietä pitkin Helsinkiin saapuvalle.

Vaahterametsä on Suomen suurimpia, ja kaava hävittäisi metsäalueen suureksi osaksi. Rakennettavaksi aiottu osa on moni-ikäistä, lahopuustoistakin, rehevää metsää. Metsään rakentaminen aiheuttaisi väistämättä muutoksia myös säästyvään osaan reunavaikutuksen, pinta-alavaikutuksen ja kulumisen kautta. Kaavaselostuksessa puhutaan harhaanjohtavasti asemakaavamuutoksen koskevan katujen ohella puistoalueita, vaikka kyseessä ei ole puisto vaan metsä (ks. kuvaliitteet).

Kumpulanmäen vaahterametsä – myös kaavassa kortteleiden alle jäävä alue – on jalopuustonsa osalta riittävästi luonnontilaiseen verrattavaa, joten kyseessä on luonnonsuojelulain 64 §:n mukainen jalopuumetsikkö. Tämän ovat todenneet muun muassa Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin luontokartoittaja, metsätalousinsinööri Jyri Mikkola sekä biologi Elina Manninen (ks. liite 1. Huom! Uudessa luonnonsuojelulaissa suojellut luontotyypit määritellään 64 §:ssä – ei enää 29 §:ssä).

Suojellun luontotyypin luonnontilaista tai luonnontilaiseen verrattavaa esiintymää ei saa hävittää eikä heikentää, mutta valitettavasti kielto tulee voimaan vasta, kun ELY-keskus on tehnyt päätöksen luontotyypin esiintymän rajoista ja antanut sen tiedoksi maanomistajille. Kumpulanmäen kohdalla ongelma onkin siinä, että luontotyyppien suojelu ei ole Suomessa järjestelmällistä.

Helsingin uhanalaisten luontotyyppien kartoituksessa Nylanderinpuistoon ja korttelialueelle sijoittuvan metsikön ei ole katsottu edustavan uhanalaista vaahteralehdon luontotyyppiä. Samassa inventoinnissa pääosin kaava-alueen ulkopuolelle jäävä, läntinen vaahterametsikkö on sen sijaan todettu uhanalaiseksi luontotyypiksi. Maastokäynneillämme useat asiantuntijat ovat todenneet alueen olevan yhtenäinen kokonaisuus, josta ei ole erotettavissa arvoltaan erilaisia metsiköitä.

Lopuksi haluamme vielä muistuttaa, että alueen rakentaminen olisi täysin vastoin kaupunkistrategiaa, jonka mukaan Helsinki

• suojelee ja vaalii monimuotoista luontoaan
  • vahvistaa metsäistä verkostoaan
  • huolehtii, että kaikilla asukkailla on lyhyt matka lähiluontoon
  • selvittää rakennus- ja liikennehankkeissa aina vaihtoehdon säästää mahdollisimman paljon puustoa ja kasvillisuutta.

Rakentaminen ei myöskään noudattaisi hyväksyttyjä Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun tavoitteita, joiden mukaan ”Vuonna 2030 Helsingissä tapahtuva luontokato on pysähtynyt ja luonnon monimuotoisuus kasvaa…”, ”Luontotyyppien tila on parantunut…” sekä ”Rakentaminen kohdistetaan ensisijaisesti muualle kuin arvokkaimmille luontoalueille”.

Koska kyseessä on räikeä luontokadon aiheuttaminen, Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on valinnut Kumpulanmäen Luontokatokoteeksi, jonka hävittäminen olisi kaupunkiluonnon kannalta aivan olennainen vaurio (ks. https://www.sll.fi/helsinki/luontokato/luontokatoa-helsingissa/kumpulanmaen-vaahterametsa-2/)

Vetoamme teihin, että olette luontoa huomioivan kaupunkisuunnittelun puolella ja palautatte Kumpulanmäen asemakaavan uudelleen valmisteltavaksi. Helsingin pitää kantaa vastuunsa jalopuumetsien suojelussa eikä hävittää arvometsiään räikeällä tavalla.

Helsingissä 20.9.2024

Noora Kaunisto
puheenjohtaja, Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry

Emilia Pippola
järjestösihteeri, Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry

Reija Mikkola,
metsävastaava, Luontoliitto ry

Aino Juvonen
kampanjakoordinaattori, Luontoliitto ry / Kaadetaan kaava, ei metsää -kampanja

LIITTEET:

Kuvaliite 1. Kumpulanmäki syksy 2024 (artikkelin pääkuva, kuvaaja: Marja-Leena Pohjanen)

Kuvaliite 2. Kumpulanmäki: ilmakuva 2023

Liite. Vuorovaikutusraportti 7.12.2021 s. 4-5: Kaupunginmuseon lausunto

Liite 1. Biologi Elina Mannisen lausunto 21.12.2021

Kuvaliite 2. Kumpulanmäki: ilmakuva 2023.

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Hae mukaan metsäkartoitusopintopiiriin!

Haluatko oppia yhdessä konkreettista ja vaikuttavaa luonnonsuojelutyötä? Tutustua metsien kiehtovaan lajistoon ja kokea yhdessä kartoitusretkiä? Tiesitkö, että kartoittamalla metsän voit suojella sen? Hae mukaan Metsäryhmän metsäkartoitusopintopiiriin 3.11. mennessä!

Kuvassa on Katya Maantaika Luontoliiton harjoittelija

Tällaista on harjoittelu Luontoliitossa

Yhteisöpedagogiopiskelija Katya Maantaika kertoo kokemuksistaan Luontoliitossa ja haastatteli kolmea muutakin harjoittelijaa: yksi opiskelee kestävää kehitystä, toinen graafista suunnittelua ja kolmas suomea. Luontoliitto on suosittu harjoittelupaikka

Syyskokouskutsu

🍂Tervetuloa Hämeen piirin syyskokoukseen 28.10. klo 17 alkaen toimistollemme, Pyhäjärvenkatu 5B, 2.krs.

Syyskokouksessa valitaan piirin hallitus ja toiminnantarkastaja vuodelle 2025 sekä vahvistetaan ensi vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio. Tehdään yhdessä myös pizzaa 🍕😋!

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.