Luontokuvaus kännykällä – parhaat vinkit

Luontokuvia voi ottaa myös kännykällä.

Luontokuvaukseen ei tarvita aina järjestelmäkameraa. Kännykälläkin voi ikuistaa luonnon kauneutta!

Luontoliitto järjesti jäsenilleen maksuttoman luontokuvaus kännykällä -webinaarin torstaina 4.9. Webinaarin veti luontokuvaaja, yksi Suomen kysytyimmistä kouluttajista, Paavo Hamunen.

Jos et päässyt mukaan tai haluat verestää muistiasi, voit lukea tästä webinaarin parhaista vinkeistä.

Milloin kännykkä voittaa järkkärin?

Kännykkä sopii etenkin spontaaneihin tilanteisiin.

Lisäksi puhelimen kompakti koko ja linssin sijainti tekevät siitä ihanteellisen esimerkiksi ahtaissa paikoissa kuvaamiseen sekä matalien kuvakulmien hyödyntämiseen.

Kännykällä saa kätevästi myös muun muassa panoraamakuvia. Kuviin voi lisätä viimeisen silauksen sovelluksilla, kuten Lightroomilla, Snapseedillä ja Adobe Photoshop Cameralla.

Mitä huomioida, kun valitsee kuvaamiseen soveltuvaa puhelinta?

Kun olet hankkimassa uutta puhelinta, älä tuijota pelkkiä megapikseleitä. Keskity kennon kokoon ja yksittäisen pikselin kokoon, sillä ne vaikuttavat suoraan kuvan laatuun. Puhelimiin on saatavilla myös lisävarusteina erilaisia linssejä.

Varsinkin videokuvaajien kannattaa pohtia myös vakaimen käyttämistä.

Vinkit luontokuvaukseen

Kuvakulmat ja sommittelu

Pysähdy ennen kuvaamista. Mistä kulmasta haluat tallentaa kohteen? Etsi uusia kuvakulmia, jotka tuovat tuttuun aiheeseen tai maisemaan uutta perspektiiviä. Mistä kulmasta et yleensä katso kukkaa, puunrunkoa tai sammalta?

Hillan eli lakan kukka sateen jälkeen. Kuva on otettu kännykällä kasvin tasolta maahan laskeutuen. Kännykässä oli lisävarusteena makrolinssi.

Etsi aiheita läheltä

Kauniita kuvia saa myös lähiluonnossa. Kotimatkan varrellakin on paljon kuvattavaa: vaikka kuura ikkunassa tai sieni tien laidalla. Ei siis tarvitse lähteä kauas, vaan kauneutta löytää yllättävän läheltä!

Tallenna myös sellaista, joka jää niin sanotusti selän taakse. Ei vain hyvää ja kaunista, vaan myös elämää, hakkuuaukioita ja kaupunkiluontoa.

Opi näkemään kauneutta ympärilläsi

Mikä sinua kiinnostaa? Mitä sinä haluaisit tallentaa? Opi näkemään ja hahmottamaan kauneutta ympärilläsi. Avain tähän on pysähtyminen luonnossa. Istahda vaikka kivelle ja annan maiseman ja yksityiskohtien avautua rauhassa.

Ole luova!

Kuvaa myös pilvisellä säällä tai sateella tai ota vaikka mustavalkokuvia luonnosta. Aurinkoisina iltoina on niin sanottu kultainen tunti, joka tekee kuviin lämmintä tunnelmaa. Kokeile kuvata vastavaloon: kohde irtoaa taustasta ja läpikuultavat kohteet kuten puut, päästävät valon kauniisti läpi.

Kuva on otettu kännykällä vastavaloon, jolloin ilta-auringon kultainen valo siilautuu kauniisti kanervien läpi.

Kuvaa myös hämärässä

Muista tukea puhelinta johonkin vakaaseen pintaan, kuten puun runkoon tai maata vasten, kun kuvaat hämärässä. Näin kuvista tulee mahdollisimman teräviä.

Kameran salama pilaa usein tunnelmaa, pärjäisitkö ilman?

Kuva on otettu auringonlaskun jälkeen, ja kännykkä on tuettu kaidetta vasten.

Erotu tilannekuvilla

Ottaako sata muutakin kuvan samasta linnusta? Erotu dokumentoimalla omaa tekemistäsi. Kun julkaiset kuvia, lisää niihin tarinaa ja ehkä musiikkiakin.

Kultainen leikkaus ja muu sommittelu

Kultainen leikkaus toimii. Pohdi, missä kulkevat kuvassa olevat silmää ohjaavat linjat. Missä ovat kuvan kiintopisteet eli ne pisteet, joihin silmä ohjautuu?

Opettele sommittelun perusasioita, silmä oppii nopeasti tekemään oikeanlaisen sommittelun automaattisesti.

Tuo syvyyttä kuvaan

Kun kuvan etualalla on elementtejä, kuva saa syvyyttä. Jos haluat kuulla lisää Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry:stä, suuntaa linssisi tänne: https://luontokuva.org/

Kallio ja puut etualalla tuovat syvyyttä maisemakuvaan Kolilla.

Kännykkäkuvat ovat luontokuvausharrastajan ja Luontoliiton somevastaavan Riina Pippurin esimerkkejä tältä kesältä.

Syyskokouskutsu

Luontoliiton Varsinais-Suomen piiri kutsuu niin uudet kuin vanhatkin jäsenensä koolle syyskokoukseen torstaina 17.10. klo 17. Syyskokouksessa valitaan piirille uusi puheenjohtaja ja hallitus ensi vuodelle. Tämä on hyvä hetki hypätä mukaan!